AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
18.050

BMW hittar inte felet

Sida 3 av 8
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Mecken berätta muntligt vilka felsökningar han har gjort... Jag lär nog tjata på er under helgen.
Ru
22
Rusjor
MB E-klass -13
Jag har haft bra erfarenheter av Tyskabil och Danviksbil, båda ligger vid Norrtull.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok vad har dom kollat på den då? Vad hände med värmaren som dom påstog?
Mvj
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag frågade idag vad det var med värmaren och han menade tydligen värmen till dieseln. Finns tydligen en värmare som värmer dieseln vid start som oxå kan strula tydligen.

Jag har listan i bilen återkommer ikväll när jag har kommit hem
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Ok då vet jag vilken värmare det är sitter i diesel filtret och förvärmer dieseln
Mvh
Som Johan B skrev så tycker jag absolut du ska få ut en lista på vad som gjorts. Det finns servicebulletiner på hur verkstäder systematiskt ska jobba för att hitta fel. I detta fall tror jag SI B61 05 09 är lämplig. Finns här:
Länk
Där finns en punktlista (1-5) på vad som bör göras. Speciellt punkt 2 är intressant.
En översikt finns i denna tråd post #2
Länk!
Läs dom länkade pdf:erna (från BMW själva!) så har du kött på benen när du frågar verkstaden vad som gjorts eller du vill göra själv.
Det minsta du borde få veta av verkstan är vilken "säkringsbox" som förbrukare av tjuvström ligger på.
Skulle lämnat in bilen på Blombergs Lidingö. Vad jag hört och även fått erfara har de en riktigt vass meck där, jag hade en X5a med ett fel på parkeringsbromsen som kom då och då, de gjorde ett s.k Puma på det och fick svar då från Tyskland vad som skulle bytas. Alltid fått väldigt bra service där, svårt att se att de bara släpper ett case. Dessutom vet jag att de tog 1500 för felsökning för några år sedan när Bavaria tog 4000.
thekinglives
catch me: tråkigt och frustrerande....
Skamligt att debitera utan att hitta felet, för 4000kr borde felet vara inringat.

Om du är någurlunda bevandrad med el så kan du köpa en tångamperemeter för likström, som helst klarar mA. Sedan mäta från respektive förbrukare i boxen.

Om du inte känner dig hemma med detta så skulle jag lämnat bilen till en bil el firma och be dem hitta vart strömen läcker.

Åter igen, för 4000kr borde felet varit lokaliserat. över två timmar med "special" kompetens, detta är skamligt.

Har du koll på hur mycket ström som läcker? brukar kunna ge en vägledning om var du ska leta?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hej
Nu har jag felsökt bilen själv et par timmar , Dragit ut alla säkringar ingen skillnad alls.
El är inte min grej så är det bara kopplade in multimätare kopplade alltså ena sladden till minus polen på batterit och den andra till jord/minus kabel som jag lossade från batteriet kunde då se TROR jag förbrukningen/strömtjuven och den låg på 0,5.3 det är alldeles för högt skall väl ligga kring 0,0.2-4

Det roliga är att jag hade en ikke fungerande comfort acces alltså förar dörren som inte funkar har inte gjort det sen jag köpte den men nu när jag dragit alla säkringar satte jag centrallåsets säkring fel sen när jag upptäckte det och placera den rätt började även förar dörrens CA fungera vilket mycket roligt..

El gardin bak har lagt av trycker jag på knappen hör jag ett klick verkar som att ström når fram och säkringen är hel men den har fastnat på upphissat läge( Kan det vara den som spökar)

Jag skippar låsa bilen inatt och ska se hur mycket kräm jag kommer att ha imorgon kl 06.30.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Det är super tråkigt att BMW inte kunde hitta felet bara gissar jag vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta om jag skulle låta dom söka vidare nästa vecka osv..

Har faktiskt fått en lista på vad dom har gjort utan resultat.

Dom har testat CA upptäckt hög urdragning av ström testat i sleepmode, börjat med dra styrenhet (CAS) ingen skillnad demonterat dörrsidan och handtag samt kabelhärva ingen skillnad

Demonterat alla säkringar ingen skillnad

Demont av klamma 30 amp relä går det ner lite men ingen större skillnad

demont v kontakten till generaton ingen skillnad

demont av motorfläkt ingen skillnad

demont av förvärmaren av dieseln ingen skillnad

Jag fattar inte även jag har dragit ut alla säkringar men ingel skillnad, Jag fick tips av en kollega som tyckte jag skulle vända mig till en bil elektriker i Hässelby han anlitas tydligen av Volvo i solna för lite svårare jobb..

Kan det vara så enkelt att det är batteriet har helt enkelt dött och behöver bytas?
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Dum fråga kanske men det kan inte vara så enkelt att det är nått fel på generatorn? Att den ligger och drar ur? Eller ännu enklare kan batteriet som är dåligt? Kortis i en cell? Kan ju hända även på nya batterier
Har du provat byta byta det för skoj skull?
Mvh
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Du hann före mig 😀
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Våran Volvo v70 drog ur ström i vintras
Ladda och det var bra till nästa morgon då spänningen var för låg för att starta motorn
Kolla massa grejer men det vissa sig vara batteriet, bytte funkar klockrent än
Tycker du ska prova att byta även om det är upp mätt
Tänk om det är så enkelt?
thekinglives
Catch me: "alla" säkringar? alla i hanskfacket då? eller ALLA?

Har de kollat glödstiftrelät och dess plusmatning.

Låna en tångampere mätare eller köp en, kostar någon tusenlapp för en som skulle
funka till ändamålet.

Länka gärna utrustningslistan så kanske någon får några fler uppslag.

Dock är det väl så att våra gissningar och tips här på forumet är begränsat, BMW borde ju kollat det mesta, och det tyder väl på en kombination av ett ovanligt/lurigt fel och en inte allt för vass seviceman.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Åströmarn jag funderar på att byta batteriet jag hoppas verkligen att det är batteriet

thekinglives; svar ja jag har kollat alla säkringar och relä i handsfacket samt bagaget.

Förra året i samband med att jag tog bort swirlflapsen passade jag på byta glödstift samt glödstiftrelät... Men har inte kollat på det igen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Huddingefirman har bmwspec och är bra. Bilelektrikern ett par stenkast bort ifrån mig, kanske ett dussin för dig, är jätteduktig enligt vad jag med hört. Fråga om han har rätt program för att läsa bmwar? Prova pm:a OlaO här inne, han är en fena på felkoder mm och kan säkert vara bra support. Länk är bra på batterier. Om du är medlem i Bmwcs så får du rabatt. Ett 92ah agm kostar 1800kr på ett ungefär.

Innan du byter batteriet så mät spänningen på morgonen efter ctekladdning. Under 12,5 V så är det väl läge att byta batteri. AGM håller djupurladdningar och kyla bättre än blysyrabatterier. Tyvärr så är alla våra bmws elbilar. Strömförbrukning i Bmws har varit stor ändasen 850 kom. Modernare välutrustade bmws som körs mest i stadstrafik får man ladda upp till varje vecka vid vinterväglag. Plingar det låg ström och ladda batteriet så kan det vara försent då batteriet inte klarat en rejäl urladdning. Vid batteribyte ska kodning ske, gjorde du det vid sista batteribytet?

Har bara en gissning på CA handtaget. Mest magkänsla och en bekant fick byta sin en efter en.

Lycka till!
Asken
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Asken jag undrar samma sak om han har rätt program skall se på måndag, Fick tips om en BMW anställd som kör sidan om hemma oxå som jag ska kontakta.

Jag känner till SGA väl har köpt batterier där flera gånger senast till min 535d förra året 92ah givetvis kodade jag den med hjälp av INPA som Olao som jag även känner och har kontakt med.

Efter laddningen har den legat på 12.7 V.

JAg tror att jag har missat flera säkringar då radion/cd läsaren samt cd växlaren har slutat fungera. eller så var det CCC modulen som spökar som gav upp efter att jag har pillat på alla säkringar. Jag hoppas nästan att det är något sådant enkelt fel som CCC modul.. Jag står inte ut med störningar allt ska vara perfekt annar sfår det vara jag menar bilen startar utan problem även om den drar för mycket ström.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Fråga, När jag ska knappa in en adress i navigationen kan det ta upp till 40sek att skriva ort, sen kan det ta 30-40 sek att knappa in gatuadress osv ska det vara så? Någon som kan bekräfta att det är så med CCC eller är min på att gå sönder.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Frustrerande situation du hamnat i Catch. Hoppas det löser sig för dig. Känner igen det där att man vill att det ska vara perfekt. Om det visar sig att det är batteriet, vilket känns som för enkelt för att vara sant, och inte BMW uteslutit detta för 4K så är det ju häpnadsväckande och direkt kriminellt...

På min e61-06 är det fördröjning i inknappningen också, men inte så lång tid som 30 sek, max 10-15 i värsta fall, i normalläge så går det på några enstaka sekunder.
Jag har kartorna på dvd, om det är en sk. CCC eller inte har jag som novis ingen aning om. Har ingen hårddisk i min enhet.

Låter ju spontant väldigt lång tid med 30 sek, oavsett om det är Dvd el hårddisk som infon ska hämtas från, förhoppningsvis är du nåt på spåren här... Lycka till!
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej det är inga snabba datorer ccc.
Jag byte min för några veckor sen och den nya var ju betydligt snabbare än den gamla men den nya har en äldre program vara
Den trasiga var uppdaterad på bmw -15
Har ccc modul reboota sig något?
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.