AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.171

Bilia köper Tysk BMW handlare

Sida 2 av 2
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Det var faktiskt i sydöstra Tyskland jag blev varse detta första gången. Jag åkte på vanliga bilsemestern till Medelhavet men tyckte det skulle vara kul att åka småvägar istället och se det riktiga Tyskland. Men den första byn vi stötte på var helt folktom i princip. Husen stod där, vissa såg igenbommade ut, andra kunde jag inte utröna om de var bebodda eller inte. Ibland var gräsmattan klippt men de boende syntes inte till nånstans. Inga bilar på vägarna, inga människor som går på gatorna. Och så fortsatte det i flera timmar, by efter by utan människor.

Jag förstod inte - Tyskland är ju kända för att vara lite för många, för trångbodda och samtidigt ha stor invandring? De kanske bara är mycket disciplinerade, ALLA invånare måste ha pendlat bort till Inglostadt eller Munchen där de bygger bilar för fullt? Ja, preussarna är för flitiga för att bara dra runt hemma. Och Sveriges befolkning ökar rekordfort, medier skriver om en överbefolkad värld...

Men jag googlade ändå fenomenet, och oj vad fel jag hade. Inget land i världen har avfolkats mer än Tyskland men fler är på väg åt samma håll. Den statistiska verkligheten är

1) I princip inget utvecklat land i hela världen har en befolkning som reproducerar sig själv. De som kommer någorlunda nära - Sverige, Frankrike, UK, USA lyckas till viss grad på grund av hög invandring av unga folkgrupper med höga födelsetal.

2) Somliga länder som även dras med emigration har redan förlorat 20-25% av befolkningen, såsom Baltländerna, Balkanländerna, Bulgarien och snart även Ukraina, Ungern etc.

3) Barnafödandet sjönk mycket kraftigt på 70-talet när p-pillret introducerades lika fort som kvinnor på arbetsmarknaden. Det innebär att vi tills nyligen varit inne i en perfekt demografisk peak, där en stor del av befolkningen varit inom arbetskraften samtidigt. Problemet är att när denna "klump" åldras så uppstår precis det motsatta, att oproportionerligt många är pensionärer samtidigt. Inget land i historien har ännu provat upprätthålla ett modernt pensionssystem med denna demografi.

4) Efter att barnafödandet hastigt avtar så tar det ytterligare några årtionden innan befolkningen åldrats och börjat minska. Europas arbetskraft började minska redan ca 2005, och snart når vi avgrunden där efterkrigskullarna börjar dö ut och de små 90-talskullarna bara ersätter en mindre del av dessa. År 1950 föddes dryga 1,1 miljoner barn i Tyskland. När dessa börjar dö runt 2030 så beräknas ca 500 000 barn födas.

5) Världens mest generösa familjepolitik finns i de nordiska länderna och Finland är ett intressant exempel såtillvida att deras invandring varit relativt begränsad. Trots att barnafödandet legat på en högre nivå än i Sverige, så har de första halvåret 2016 tappat befolkning med nytt rekord i döda och lägst antal födda i modern tid.

6) Sist Europa drabbades av detta, under Romarriket, så minskade kontinentens befolkning från ca 80 miljoner till 50. Hela statsapparaten kollapsade och Europa kastades in i laglöshet och fattigdom för 500 år framåt.

Så, för ett långsiktigt Bilia är inte Europa rätt marknad alls förmodligen. Vet någon om de sneglat på förvärv i Nigeria eller Afghanistan?

Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Kul läsning Saab 9-5!

Saab9-5 imponerande dock att du har hållt dig vid liv så länge så gammal som du är!

Ett stort grattis i efterskott på din 100års dag :)
Verdi
Jorden hotas ju av överbefolkning så det är väl bra att vi inte ökar så kraftigt? Jordbruket och industrin kräver inte så mycket folk så mat och prylar kan vi framställa ändå.

Sociala skyddsnät och minskad dödlighet har gjort att motivationen för att skaffa många barn har minskat. Blir det kristider så ökar även barnafödandet.

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Det skall bli intressant... Och se hur Bilia nu kommer hantera importbilar från Tysktand? Kommer dem neka inbyten från sig själv? Det är ju en import!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Bilar de själva importerar kommer nog att klassas som svensksålda. Precis som BMW Premium Selection funkar idag. Det innebär med största sannolikhet inte att vilken importbil som helst kommer accepteras som inbyte.

-------
//Lövet
os
563
ostmacka
540i/6 -95
X5 3.0i -04
735i -89

Alf_VON_Sil: Haha, mycket intressant fråga! :)

Eftersom vi bitvis redan är ganska OT vill jag besvara främst lanabs kommentar, som trots sin korthet innehåller mycket jag inte håller med om. Den som inte intresserar sig för de demografiska frågorna kan alltså sluta läsa nu, jag ber om ursäkt för skärmutrymmet nedanstående textmassa kommer lägga beslag på! :)

Först och främst, jag använde ordet ”nativitet” felaktigt i mitt tidigare inlägg. Det jag egentligen avsåg var begreppet ”fertilitet”.

@Saab9-5: Du för ett intressant resonemang om Tysklands befolkningsutveckling, kul att läsa. Bortsett från vissa Kinesiska regioner under perioden ettbarnspolitiken efterlevdes som mest strikt, har det ingenstans uppmätts så låga fertilitetssiffror som i delar av Östtyskland, så ditt resonemang i stort vill jag inte ifrågasätta. Allmänt anses ett fertilitetsvärde på 2,1 eller däröver behövas för att åtminstone upprätthålla befolkningsstorleken genom födslar. Så Sverige ligger ju inte heller bra till, bara bättre än många andra länder som kommer få värre och tidigare problem än vi. Det blir intressant att följa Japan.

@lanab: Mycket riktigt beror det på statistikens grunddefinition. Den svenska befolkningsstatistiken utgår från befolkningen i Sverige. Du anser att det ger en felaktig bild när människor ”från Syrien eller var dom nu kommer ifrån” inkluderas. Om de nu är en del av befolkningen varför ska de då inte inkluderas i befolkningsstatistiken? Om något ger ju statistiken en missvisande bild om man exkluderar delar av befolkningen som, enligt dig, har stor påverkan på genomsnittsvärdet!

Jag anar att du vill ha statistik uppdelad efter födelseland eller etnicitet. Vanligast förekommande indelning i svensk statistik är efter ålder och kön. Men det går även att få fram statistik med den indelningen. Bara att be SCB ta fram det, till självkostnadspris. Men det kommer inte räcka med fyrsiffriga belopp. Troligtvis inte femsiffriga heller.

Att en medelkvinna från Syrien föder sex barn är felaktigt. Fertilitetssiffran för Syrien har skattats till mellan 2,6 och 3,0 barn per kvinna, i olika undersökningar. Men om ett land som Tyskland kan behöva göra stora justeringar i något så centralt som befolkningsstorleken förstår ni säkert hur tillförlitlig statistiken över Syriens befolkning är i dagsläget!
Länk

En sak vet jag dock rätt säkert och det är att skillnaden i fertilitet inte är så stor mellan de infödda och invandrade delarna av befolkningen, åtminstone har den inte varit det fram tills nyligen. Vilket jag också skrev i mitt första inlägg. Antalet barn en kvinna med t ex somaliskt ursprung föder i Sverige är betydligt lägre än vad en somalisk kvinna föder i Somalia. Så tyvärr måste jag grusa dina förhoppningar lanab, de syriska kvinnorna är inte fertila nog, varken i Syrien eller här, för att lösa våra demografiska problem! Din källa måste ha varit optimistisk i överkant om de Syriska flyktingarnas förmåga att lösa våra inhemska problem. Undrar hur det kan komma sig? Du bör nog ifrågasätta den källan lite… ;)
Snart läge att skapa en ny tråd angående befolkningsutvecklingen i Europa? Tråkigt att Bilia verkar gjort ett sånt felbeslut att investera mera i en bransch som blommar... Tur jag sålde aktierna i slutet på förra veckan *suck*

/Anders
Verdi
Finns ju kommuner och hela landsändar i Sverige som har tappat enormt mycket av sin befolkning också.

Länk

Är ett stort problem för de äldre finns kvar och behöver vård, omsorg osv osv. Men det finns få yngre som kan finansiera det. De yngre har dragit till storstaden efter en rätt kostsam uppväxt för glesbygdskommunen med skola osv.

I storstaden gnäller folk över att de måste bidra med pengar till fattigare kommuner. Snacka om att bara se så långt näsan räcker.

Att tro att man kan lösa glesbygdsproblematiken med invandring är rätt naivt minst sagt då skogen och ensamheten skrämmer livet ur de flesta som kommer. Finns många fall där de till och med vägrar gå av bussen för ett tillfälligt boende strax utanför relativt stora städer som Östersund och Sundsvall. Jo, de kommer nog flytta till Åsele. Eller också inte...

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Att investera i branscher som blommar har historiskt sett slutat med rekordartad kapitalförstörning. Se till exempel IT-bubblan, finanskrisen, alla återkommande råvarububblor eller fastighetsbubblor. Lite så händer nu med - Bilia har för mycket pengar och går ut på förvärvsjakt för det är kul och för man inte kan växa mer på hemmaplan. Sen blomstrar ju branschen delvis för att man sänkt räntor globalt vilket gett en tillfällig injektion när folk kunnat belåna fastigheter etc igen.

Angående artikeln där man jämför demografin med Haiti så är det helt ovidkommande. Man bör jämföra med samma länder under sina demografiska glansår såsom 70-talet. Det var kanske sista gången vi fick se full sysselsättning, även på landsbygden.
En fråga till experterna här angående den minskande ursvenska nativiteten:

Vad är problemet att antalet invånare/medborgare i landet skulle minska lite? De så kallade babyboom´s har skett i cykler tidigare. Varför denna enorma hets att importa in folk från andra mindre utvecklade länder som i snitt skaffar 6-8 barn? Några får det att låta som att Sverige skulle trilla ihop på 10 år om man inte, utan att tänka efter, massimporterar folk hit. Att de sedan inte tillför en skattekrona på väldigt länge och att det knappt finns jobb till dessa spelar ingen roll bara de ökar statistiken. Förklara gärna för jag förstår verkligen inte.
crli9194 Det är ingen annan som förstår heller så..=)
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Problemet är inte att att befolkningen minskar "lite" utan mycket. I vissa länder föds så få barn att kullarna nästan halveras för varje generation. Problemet är dock inte primärt att vi kanske blir lite färre, utan att det moderna pensionsystemet byggdes på kalkyler där kanske 10 procent av befolkningen är över 65 år. Vissa länder närmar sig dock 40% (!) pensionärer samtidigt som vi blivit så oerhört lata att många unga inte entrar arbetsmarknaden före 30-årsåldern. Snittet för första fasta anställningen låg på 90-talet vid 25 år.

Problemet är alltså inte att vi hastigt kommer bli färre, utan att den kvarstående befolkningen kommer vara extremt gamla och oproduktiva.

Lösningen är inte massiv immigration. Arbetskraftsbristen inom vårdyrken har aldrig varit svårare samtidigt som arbetslösheten är skyhög. Vi får lösa problemet själva genom att prata om det, men den enda politiker som adresserat detta och lyckats sluta upp nationen bakom för att gemensamt gå framåt är Putin. Andra politiker ägnar sig åt roligare sysslor som att invadera länder eller skriva dikter om jämställdhet.
Nu menade jag inte "vissa länder" utan specifikt vårt land vilket jag då har svårt att se skulle nå ruinens brant om vi inte akut tar emot vad vi tagit emot. Det resonemanget är inte riktigt applicerbart för just Sverige anser jag.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Beror lite på vem du tar in. På 70-talet drog man ju in mängder med invandrare som hade jobb och var färdigintegrerade tre dagar efter ankomst, utan stenkastning etc. En klar vinstaffär för landet.

Hur landet hade sett ut utan nån mottagning alls varken då eller nu är svårt att säga. Däremot hade vi då internationellt sett en redan gammal befolkning så jag gissar att Sverige hade dragits med svåra problem redan nu.

I princip varenda västland har tvingats skuldsätta sig kraftigt för att klara sina pensionsbetalningar och på den fronten finns ingen ljusning. Sveriges statsskuld må se stabil ut, men vi har sålt ut mängder med statliga bolag, tömt pensionsfonder och blåst upp medborgarnas skuldsättning för att åstadkomma detta. Förmodligen har pensioner ätit upp mer budgetpengar än invandring. Kolla på Japan där asylinvandringen varit noll, arbetsmoral och disciplin, världens bästa, men statsskuld ändå skenat och ännu ökar i takt med att befolkningen åldras.

Däremot är immigration inte en permanent lösning oavsett eftersom födelsetalen i utvandrarländerna också reducerats mycket kraftigt. Mexiko exempelvis har just upphört med att reproducera sin egen befolkning. Spanien hade bäst demografi i Europa nyligen och var tidigare demografernas hopp för norra Europa, men nu har de mer problem än oss på området.
Jag har en enkel lösning på frågan om sviktande fertilitet.

Förbjud preventivmedel och abort!

Då jäklar blir det fart på barnafödandet igen vill jag lova.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sociala skyddsnät och minskad dödlighet har gjort att motivationen för att skaffa många barn har minskat. Blir det kristider så ökar även barnafödandet.

Nog fan det dummaste jag läst på länge!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09

Nog fan det dummaste jag läst på länge!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.