|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Någon som har lite input så att jag kan dra iväg en beställning? | |
|
Ja, kan vara praktiskt att byta termostat och vattenpump samtidigt. Hur långt har den gått? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Precis slagit över till 21.000mil. Tänkte ta och byta kylare+expansionskärl också inom snar framtid, men de är väl inte direkt kopplade till termostat+vattenpump. Inget annat som man ska passa på att beställa vid termostat+vattenpump? Typ någon viktigt packning eller liknande |
|
|
Vad sägs om detta? Länk Länk Länk Inget annat man bör byta när man ändå är där? Tänkte att byta av drivrem var en bra idé |
|
|
Termostathus? __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Termostathuset är integrerat med termostaten till M54 (samma som till M52tu). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Work in progress, så här ser det ut idag :) Länk Länk |
|
| Helt rätt att byta rem löhjul och spännrulle samtidigt. | |
|
Jo och allting har flutit på som smort, brukar alltid vara något som krånglar eller kärvar för mig, så jag är tacksam idag :) Den jobbigaste var ju biten att få ur fläktkåpan, hoppas det går smidigt att få i den. Nu är det tyvärr avstannat då jag behöver en pytteliten stackars slangklämma till den lilla kylarslangen som går ovanför kylaren. |
|
| Den slangklämman kan du köpa på macken. | |
|
Jäklar vad bra priser på kvalitetsprylar. JÄTTEgrattis och tack för länken. Stor tumme upp. Mvh Jonas B |
|
|
Blå fältet på E39 är 0-44 grader. 20 grader ute = nålen börjar mitt i det blå. Nål rakt upp vid 75C. Korrekt arbetstemp 96C. Arbetstemp sänks till ca 75-80C när elslingan i termostaten aktiveras. Det gör den om man ger viss mängd gas vid viss utetemp, eller om styrdonet detekterar farlig temp. Är kylvätsketemp konstant 75C och i övrigt normal funktion verkar elslingan vara på hela tiden. Oljeyemp M54 ca 95-105C normalt. På sommaren med över 20C sol ovh man använder AC går tempen upp ruskigt fort. En morgon 10C med AC av och 22C i kupen inte alls lika fort. |
|
|
@Brynet menar du bildelaronline24? Ja de är schyssta, det är egentligen en enda stor koncern som heter Autodoc men går under typ hundra andra namn. Alla deras sajter ser exakt likadana ut fast med olika namn. Leveranserna är ganska snabba och priserna schyssta. Väldigt stort sortiment, man kan oftast välja själv om man vill betala lite mer för kvalitetsmärken, eller om man bara vill ha det enklaste. Hur som helst så blev jag just klar med att byta ut allt på bilen, nu är allt på plats igen. Något speciellt att tänka på inför första starten? Förutom att fylla på kylarvätska så klart :-) |
|
|
när du fyller på spolarvätska, slå på tändningen emellanåt, då går elektriska kylvätskepumpen och du får bort luft i kylsystemet. FAF |
|
| Eller ha tändingen på hela tiden? Med värme på max (fläkt på lägsta för att slippa dra batteri). Bara att fylla på så luftar det sig själv! Jag har aldrig använt luftningsskruvarna. När det inte går i mer får du starta och gasa lite (lock på ). | |
|
Kära Autopoware, verkar som att bytet gått bra och att det hjälpte :-) Vid första provkörningen öppnar termostaten vid ca 100C och kylvätskan ligger på runt 90-100 grader vid varierad körning. Tidigare när tråden skapades så låg temperaturen på konstant på 75 grader vilket var för lågt. Var orolig över att luftningen skulle vara det svåraste, vet inte om jag gjort något fel men det gick ju jättelätt. Öppnade två lufthålen, på med AUX-fläkten och fyllde på tills hålen rann över. Stängde hålen och fyllde lite ytterligare. |
|
|
Kul att det gav ett positivt resultat. Det är min erfarenhet också att på E39 med M52, M54 är det lätt att lufta kylsystemet. |
|
|
Alltså, nu verkar ju kylningen fungera bra, men tycker fortfarande att motorn blir varm väldigt fort? Igår körde jag en sträcka på 1 km som tog ca 2 minuter från start till stopp och då vart mätaren redan uppe i mitten. Alltså det var bara en tur på några gator i 30 km/h. Vad jag minns från min förra 528 M52 så gick det inte alls så här fort. Kan detta vara dåligt på något sätt? |
|
| Nä det är bara bra, man vill helst ha driftstemp direkt men det är omöjligt. | |
| Vänta tills det är vinter innan du klagar. ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.