AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.354

Motorn blir varm väldigt fort?

Sida 1 av 3
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena, har en M54B30 530i E39 som jag köpte för några dagar sen.

Förmodligen inget allvarligt, men blir ändå lite nyfiken.
När motorn är kall och man startar bilen så kommer den upp i arbetstemperatur otroligt fort. Alltså, vi snackar några sekunder så börjar nålen röra på sig. Efter typ bara 1-2 minuters körning så är den uppe i arbetstemperatur. På min förra 528 E39 så gick det absolut inte så här fort, åtminstone typ 5-10 minuters körning.

Alltså, kan det vara dåligt att den går upp i temperatur för snabbt?

Sen måste jag slänga in en till fråga, är det normalt att motoroljan kokar efter långkörning på motorväg? Behövde fylla på olja på vägen hem efter köpet, och då rök det som bara den när man öppnade oljelocket och man såg hur det kokade.
Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Du kan gå in i den gömda menyn och då följa motortemperaturen digitalt. Bara för att se om det är fel på instrumenthusets temperaturindikering. Lite ånga kan väl komma ut från oljepåfyllningen då motorn är varm.
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Tycker också det verkar gå väldigt fort. Spontant så skulle jag säga byt vattenpump men om du sedan har stabil temperatur när den väl är uppe så kan det ju vara normalt. Stor motor och varmt klimat (sommar) har ju god inverkan på att snabbt komma upp i temperatur.

Ang oljan så är normal arbetstemperatur 95-115 grader ungefär.

// Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur såg du att oljan "kokade"?

Om oljan kokar är den väldigt varm - långt över normal arbetstemperatur = något allvarligt fel!

Att det ryker när man öppnar oljepåfyllningslocket efter varmkörd motor är helt normalt då det är både vattenånga och förbränningsgaser som har letat sig ner i vevhuset via kolvringarna - detta tas om hand av vevhusventilationen om den är frisk.

Jag är nästan övertygad om att du har ett sensorfel eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Inte alls bra, motorolja bör tåla 200 grader C före den kokar. Hade en Aillroad bi-turbo, inte onormalt med 120-130 grader C vid normal körning. Rödstrecket var på 180. På min F11 ligger oljetemperatur väldig stadigt på 100 grader C.

Crille
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Naikon!

Jag köpte en 530i -01 med lika motor som dig för några veckor sen..

Jag har reagerat på samma sak...

När bilen stått över natten och jag startar den så är tempmätaren inte nere längst åt vänster.. Utan den brukar ligga mitt på de blåa fältet eller längst till höger på de blåa fältet. (ca: 20 grader ute)

Sen har ja reagerat på att den går upp i arbetstemp väldigt fort... bara några minuter...

Jag har sett att kylarvätskenivån är ganska låg i exp kärlet...
Jag har prövat att fylla på vätska när den är kall, så att nivån blir exakt som den ska vara när den den är kall.

Sedan har ja kört en 10-20 mil å kollar nivån igen, då är den nere på samma låga nivå igen.

Denna procedur har jag testat två gånger nu de blir exakt lika...

Så jag trodde att det kan vara kylarlocket som inte håller exakt 2 bar, så jag har beställt ett nytt sånt..

Någon som har någon annan tanke?

Kan tillägga att bilen går klockrent annars. Vattenpump å visko är bytt för något år sen.

Ursäkta Naikon om ja lånar din tråd lite, men de lär som vi hade ungefär samma fundering :)

Mvh Emil
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Hur går man in i den gömda menyn å ser tempen digitalt?
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Länk
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Under test7 har man coolant temperature.
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
schysst grej! allt verkar bra när ja körde digitala tempen där... låg runt 96 grader i arbetstemp

Får se hur de blir sen me kylarvätskenivån sen när ja får hem nya kylarlocket!

Tackar tackar!
Visa användare
236
p4lm
530i -01 sedan manuell
Provade med ett nytt kylarlock idag å fyllde upp nivån som den ska vara...

Var ut å körde en sväng så den kom upp i temp.

Så när jag öppnade huven så såg jag att de hade sipprat ut lite kylarvätska från kylarlocket... så nu har de väl tryckt ut lite där så de ligger på samma låga nivå igen..

Är detta normalt??

(är extra skitnödig när de gäller kylsystemet för jag fick sprickor i toppen på min gamla 325a förr pga kokning)
Motorn ska komma upp i arbetstemp fort, helst vill man ha det direkt men det är omöjligt, det har inget med vattenpumpen att göra hade det vart dålig kylning så hade inte tempen legat kvar normalt utan gått upp vid tomgångskörning.
Tempnålen och dess skala är väldigt grov vilket ni också bekräftar när ni kollat temperaturen i menyn.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tjena!

Har inte kunnat köra med bilen sen jag startade tråden p.g.a dåligt batteri, men idag köpte jag ett nytt och provkörde en sväng.

Låste upp instrumentklustret, och följde vattentemperaturen. Gick vid start snabbt upp till 75'C, och sen låg den där hela tiden. Rundan blev 4 mils lugn motorvägkörning, och temperaturen låg stadigt på 75-76'C.

Normalt eller något som är fel?
Det är för lågt termostaen öppnar väl vid 88 grader.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Mitt kluster visar mellan 94-96 vid varmkörd motor så du verkar ha en dålig termostat. Sedan vet jag att nålen på temperaturskalan står rakt upp under en ganska bred intervall kring arbetstemperatur.
Kan vara en dålig tempgivare också eller anslutningen till den.
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
inte helt ovanligt att termostathuset i plast spricker på m54 motorn så vatten smiter förbi termostaten, fast då brukar man åandra sidan aldrig få upp den i arbetstemp.

Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Ok för att summera, vad exakt är det som kan vara farligt med att kylvatten-temperaturen är för låg? Ingen sarkasm, utan jag vill lära mig då jag bara är hobbymekaniker.

Är det att termostaten inte vet när den ska öppna sig, och det kan innebära att motorn överhettas?
Vatten går ju ändå upp i 75 grader (enligt färddatorn), då måste det ju flöda genom motorn. Hade motorn överhettat så måste väl kylvattnet också överhettas?

Registreras det några felkoder när man har kylproblem? Tänkte nämligen dra hem en BMWscanner.
Termostaten vet inte när den ska öppna sig det är en metallfjäder som drar ihop/expanderar beroende på temp.
Visa användare
940
bmwe392001

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
Nackdelen är att din motor slits snabbare och bränsleförbrukningen blir högre allt pga att oljan inte har rätt egenskaper vid den låga temperaturen. Dålig termostat brukar i de flesta fall leda till att den öppnar för tidigt och därmed så kyls motorn för mycket. När jag hade en dålig termostat på min e39a så kunde jag se nålen röra sig tillbaka mot det blåa fältet vid tex nerförsbacke vintertid.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Tack för svaren!

Lutar ju åt att köpa ny termostat, vågar knappt köra mer efter det jag läst.
Resulterar dålig termostat i en felkod? Väntar på en BMWscanner, tänkte det vore gött med en felkod innan man beställer något.

Vid eventuellt byte av termostat, är det något ni verkligen rekommenderar att man byter samtidigt? Typ vattenpumpen verkar vara närliggande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.