AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.376

Åka på asfalt/grusväg

Sida 2 av 2
Den första snubben jag sett som verkligen levt upp till att äga en SUV till skillnad mot dom flesta som bara finåker inne i stan, starkt jobbat måste jag säga, du använder bilen som den ska användas.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
faast....det har förekommit en del finåkande i städer med måste jag erkänna

Länk

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
En omlack under bilens livstid pga stenskott ser jag som en ren och skär "reservdel" så jag kör på grusvägar bekymmersfritt för hur man än gör så kommer den att bli "blästrad" framme, om man inte har en bil som man plockar ut 2 ggr per år.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."
BMW CS #05XXX

Spelar ingen roll hur försiktig man är (om man inte folierar)
Jag lackade om front + sidokjolar för 200 mil sedan och det är redan märken och stenskott och då försöker jag vara så försiktig man kan vara men slutsatsen är att det spelar ingen roll.
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Nej då, inte alls mesiga.= )

Menar bara att X5'an inte direkt är konstruerad för ditt användningsområde i avseende på terrängkörning.

X 5'an är byggd av precis lika "klena" komponenter som vilken standard BMW som helst.
Det enda som skiljer från en vanlig BMW med 4-hjuldrift är designen.

Det är en stads-jeep bygd för moderata hastigheter i stan med det huvudsakliga syftet att transportera feta amerikanska kärringar till och från köpcentren ; )
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Att köra på grusväg med en X5 ska ju inte vara några konstigheter. Stora hjul och mycket fjädring gör nog upplevelsen ändå trevlig. Underhållsbehovet bör nog ändå öka.
Annat är det med vanlig personbil. Tex så bor det ett par ca 3,5 km från farsan och dom har nära på 3 km grusväg enkel väg till huset. Dom har förbrukat 5 nya bilar pga all körning på grusväg med potthål lite varstans.
Bilen jag har nu fick jag skrapa rent och med grov borste tvätta ur hjulhusen fram då tidigare ägare måste ha bott mitt i ett grustag. Alla utrymmen, länkarmar bromsar etc var täckta av ett tjockt cementliknande lager då vatten och damm/grus blivit blandat och torkat.
Valsen i skärmarna var fulla av sten och "cement" så avrinningen var obefintlig, vatten och salt fanns alltid närvarande och rost skulle nog snart ha visat sig på tok för tidigt. Inte hunnit med bakre hjulhusen ännu... Skall tillägga att bromsarna fram och bak inte hade full funktion då även alla glidytor var fulla i denna cementpasta...

En lekmans syn på det hela.

// Jonas

Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Kul att du använder bilen ordentligt, helrätt :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.