AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.374

Åka på asfalt/grusväg

Sida 1 av 2
Hallå alla glada BMW älskare!:)

Som ny BMW ägare är man extra försiktig såhär i början av ett bilköp!:P
Nu till historien: Idag när jag va på väg till en vän så hade dem påbörjat ett omfattande vägarbete i området där han bor vilket har medfört att väglaget är väldigt dåligt, dvs man har tagit bort asfalten och det ligger massa grus/stenar och asfaltrester på en ganska lång sträcka (ca 500 m).
Min fråga är då om bilen på något sätt kan ta skada av att man köra på denna typ av vägar? Det handlar alltså inte om att någon annan kör framför och stänker, utan tänker mer på om stenarna som slår mot ens egen bil från själva bilen (det hörs i kupén även om man kör sakta) kan skada underredet, alt att man får stenskott från däckstänk eller är det inget att bry sig om?

Önskar alla en trevlig helg!:)
Svar ja du kan få stenskott på din bil om du har otur.
Tack för svaret delorian!
Så även vid så låg "kryp fart" kan man alltså få stenskott? Det var lite det jag va rädd för när jag kände hur det slag mot underredet men trodde att sannolikhet för stenskott på själva karossen (t.ex sidorna) är liten....
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Jag kör off road med min nya X5 i princip varje helg. Mycket skogsvägar också med grenar som skrapar emot hela tiden. Häromveckan skulle jag gena uppe i Lappland och råkade komma in på typ 70 kilometer grusväg. Vissa partier gick spikrakt och jag tog det knappast försiktigt utan låg i ca 160 km/h - då slår det en del i underredet. Jag roar mig även genom att korsa halvmeterdjupa åar ibland. Inte en enda repa i lacken ändå och inga skador på underrede vad jag vet, däremot har jag fått otaliga sprickor och skador i vindruta och dimljus av vanlig körning på E4an i Stockholm på denna bil.

Så, det tjänar inget till vara överdrivet försiktig. Börjar man oroa sig för allt och räds köra vissa vägar så har man förlorat den frihet som bilägande innebär.

Just underreden är tåligare än man tror. Jag körde på skogsvägar i obygden i flera år med en lågbyggd sedan och stora lågprofildäck. Underredet slog i mest hela tiden utan att det blivit några konsekvenser av det.

Underredet behöver du inte by dig om det kommer inte slås sönder, om din underresmassa är så dålig så är nåt fel.
Däremot kan du ha otur att sten träffar ytterkanten på skärmen etc.
Det du hör är oftast att det sprutar i innerskärmen, det låter värre än vad det är.
Tack för erat svar!:) Håller med dig Saab9-5 man får sluta va jätte petig hur svårt det än är ;)
F2
85
F25
X3 X35D -12
Du skulle kunna skaffa stänkskydd fram (brukar saknas numera) för att skona nederkanten på sidorna som annars blir lätt blästrade efter några mil även vid körning på asfalterade vägar
Intressant att läsa hur Saab9-5 använder sina bilar "160 på grusväg", "korsa halvmeterdjupa åar" samt att underredet slår i utan konsekevenser? Nej när underredet slår i så är den minsta konsekvensen en skada i rostskyddet, kanske till o med en buckla...

Var det inte Saab9-5 som totalsågade BMW som skitbilar överlag?
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
Ja Saab9-5 har ju i otaliga trådar skrivit om alla fel hans x5:a har, allt ifrån obalans i fälgar till till hopplöst chassi och allt vad det är. Det kanske är dags att se ett samband.
Ff
74
Ffalun
520d -17
Måste vara bra lack.. " Grenar som skrapar emot hela tiden, inte en repa.."
Fan, jag får tom smårepor av handtvätt....
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Allt jag gjort med min BMW har jag också gjort med Kia, från att ha pressat den på maxvarv i extremhetta på Autobahn och Sydeuropa till mängder med dammig skogskörning i Norrland. Noll fel förutom backkamera som lagt av efter 12 000 mil nu, och noll glasskador.

Och nu skytteltrafik till verkstad, glasskador, ventiler, termostater. Budgetkvalitet oavsett vad ni säger.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Själv lyckades man uppe på semester i Luleå hitta den absolut sjukaste väg någonsin. Lyckades hamna på en "väg" med monster stenar på. Nu snackar vi stenar i 10*10cm klass. Hela vägen var uppbyggd av miljoner av dessa. Har aldrig upplevt detta innan. Jag kröp i 5kmh o det klonka o fan o hans moster. Det var min erfarenhet av det absolut värsta jag upplevt i påbörjat vägbygge. O inte fan var det skyltat att man inte skulle köra in på denna väg. Det var en upplevelse utöver det vanliga :-)
9-5 troll
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
eller?

Länk

Länk
Alla vet ju att SAAB ägare tror de sitter i en viggen.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Gaspo, låter nästan som när jag åkte en
runda i gamla Östtyskland då det begav sig.

Mvh Jonas
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Även om Saab9-5 beskriver sig själv som troligtvis en av Sveriges mest extrema BMWförare, vad gäller grusvägar och offroad osv, så har han ju fortfarande rätt i sak. Blir man för försiktig så kan bilen likväl stå i en glasmonter.

Detta citat, "...allt ifrån obalans i fälgar till till hopplöst chassi och allt vad det är" har ju inte ens med frågan att göra eftersom det handlade om underrede och lack.

Silver 307, ta inte detta personligt för att jag citerade dig, jag menar mer generellt men tog citatet som exempel. Att förlöjliga en person ger inget som som helst positivt.

Skriv exempel och relevanta argument istället.
Det första stycket i Dawwes inlägg är ett bra exempel på vad som ger diskussionen något. Men min åsikt är att han med den sista meningen förstör det positiva med att i princip döma ut Saab9-5s åsikter för något som inte heller är relevant.

Förlåt att jag låter grinig och att Det blev ett långt inlägg, men var snälla och skriv sakligt =)

För ursprungsfrågan har jag tråkigt nog inget att komma med.

Trevlig helg till er alla iaf =)
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Till Dawwe =))

SAAB 9-5.
Testa Toyota Land-Cruiser. Jag skulle kunna tro att den passar dina behov bättre.

Har spenderat mkt tid i Tanzania och de bilder du visar är rena autobahn i jämförelse. Man kör i ungefär samma hastigheter som du och vattendragen är ofta ännu värre, uppåt en och en halv meter dessutom fyllda med krokodiler och annat elände. Och den helt dominerande SUV'en är Toyota Land-Cruiser.

Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Har redan kikat på Land Cruisern, jag gillar att den är så stor och maffig. Tänkte deras mörkgröna färg med svarta fälgar.

Dock känns den lite utdaterad samtidigt som de har gjort ett bra jobb med lillasyskonet Rav4. Jag gissar att det är en ny generation LC på gång så jag avvaktar nog och ser hur det blir. Jag åkte till finska Lappland två gånger i sommar, där hela vildmarksgrejen är en big deal, och precis som du säger så dominerade Land Cruiser där med.

Angående att mina bilder var lite mesiga så gör jag ett nytt försök då;

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Varför kör du så mycket i skogen Saab9-5?
Transocean
Fina bilder Saab9-5 ! Bilar är till för att brukas! Visst klarar Land Rover, Lada Niva och Land Cruiser skogen och sjön bättre än en X5 gör men vad fan; man skall väl också få lov till att åka med stil; även i skogen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.