AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
11.301

Hur mycket luft har ni i era däck?

Sida 1 av 2
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Tja,

Alltid en djungel att välja.. Mekaniker säger en sak, BMw en sak, kontra full bil och köra ensam.

Just nu tog jag 2.4 fram och 2.6 bak. (18")

Bilen började gnälla tidigare idag, vet ej varför?
Igår var det 2.6 i alla däck, imorse 2.5 i 2-3st och 2.6 i ett.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt brukar det bli bra om man lägger sig ungefär mittemellan lägsta och högsta angivna däcktrycken enligt BMW:s rekommendation.

Dock får man tänka på att RFT-däck har väldigt styva stommar så om man går över till "normala däck" så kan man ev. behöva kompensera med något högre tryck i däcken.

Vilket däcktryck rekommenderar BMW för din bil i den dimensionen?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
220
Gustav Busch
125i Cabrio -10 - Sommar
320i Touring -07 - Vinter
Håller med Johan B, mellan högsta och lägsta angivna.

Det mekaniker eller däckgubbar säger är enligt mig bara gissningar så länge inte de kollat däcktryckslappen på just din bil.

Vikten varierar mellan bilar av samma modell efter utrustning och motor osv, och det är ju helt enkelt vad bilen väger (och på vilken axel) som är relevant kontra däck dimensionen.

Mvh // Gustav Busch – Länk till bilblogg
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Min säljare sa att trycket man får när man köper bilen är anpassat för tyska autobahn och därmed ganska högt. Men han rekommendera att ha så högt som man själv tycker att bilen uppför sig väl.
Låter som BS dvs ren säljsnack.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Snarare är det så att de flesta bilmärken har ganska "komfortinriktade" rekommenderade lufttryck!

Med lite högre tryck än rekommenderat (läs - lägg dig mellan min och max) får du lite stabilare gång och lägre däckslitage samt även lite lägre förbrukning, men samtidigt kan komforten bli lite sämre (lite stötigare men med så lite ökning är det ganska marginellt i de flesta fall).

Sedan infinner sig nästa problem när man går upp i fälgstorlek och däckbredd i kombination med minskad däckprofil - då brukar det behövas högre tryck för att däcken inte skall slitas fel.

Mvh
Johan B

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Mina har alltid haft 2.4 fram och 2.7 bak, samma dimensioner som dina.

Jag litar på att handlaren kontrollerat att det är rätt tryck när bilen levererades.
Dr
252
DrDazed
420DA,F36 GC, M-sport -15
Minns inte exakt vad de stod i min, försökte också lägga mig mellan och slutade på 2.4 fram o 2.6 bak men får dubbelkolla.

Efter jag nollställde TPMS i bilen så visade den lägre än vad jag petat in på riktigt. alternativt ljög mätaren på pumpen. Får testa en annan imorgon bara för att avgöra om bilens mätning stämmer eller ej.

Enligt en mekaniker jag känner så tycker han man ska ha en del över än vad som rekommenderas, annars slits däcken på utsidorna snabbt. Vet inte om detta stämmer. Kan tänka mig att tillverkarna vill ha lite mindre luft så det bli mer komfort som ni säger.

Tack för era svar :)
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Jag tycker att vår F36 (430i Gran Coupe) -16 med 18" RFT inte verkar reagera på samma sätt för ändringar i däcktryck som jag hade vant mig vid från E91:an. Framförallt är det inga större skillnader i spårkänslighet mellan lägsta och högsta rekommenderade tryck för F36:an. E91:an blev däremot betydligt mindre spårkänslig med ökande däcktryck. Med F36:an har jag istället börjat lägga mig i den lägre delen av intervallet för att få så bra komfort som möjligt.
ca
302
carbon_e61
Porsche Panamera 4 e-hybrid sport turismo -18
X3 20dxDrive F25 -12
Jag kör på 2.6 fram och 2.8 bak (19"). Har testat med 3.0 bak men det blev aningen hårt.
Längtar tills det blir nya däck för då blir det inte RFT.
/ Håkan
da
76
daggen_
440i xDrive GC MPPSK -17
XC60 D4 AWD -16
Kör 3,0 fram och bak på mina 20 tummare (ej rft).

Po
6
Powerzag
BMW 418 d Aut Gran Coupé Sport Line
misstänker att det är ganska onödigt för mig att starta en ny tråd för min fråga, jag har en BMW 418 som jag ska köpa sommardäck till och då har jag tänkt på dessa Länk (kinforest) i 255 35 19.
Är det ett bra märke, hittar ingen info och jag har tom försökt att söka igenom autopower forumet men det verkar inte vara någon som skrivit om däcket. verkar ha kassa resultat Länk men enl säljaren på automässan så ska dessa vara helt okej

sen till nästa fråga, vad ska jag ha för däcktryck i den storleken?
snabbt svar uppskattas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med 99,99999% sannolikhet är det skitdäck!

Köp riktiga däck i stället - du har lagt ner stora summor på en fin bil, förstör inte väghållningen, komfort och körupplevelsen med dåliga däck...

Mvh
Johan B

Po
6
Powerzag
hahaha det var de bästa och snabbaste svaret någonsin!!!!!!!!! då skiter jag i dom och kollar vidare, finns det något du kan rekommendera?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Michelin PilotSport3 har jag nu som sommardäck till E39:an.

Tysta, vibrationsfria och mycket bra grepp i både vått och torrt, dessutom verkar de slitas ganska långsamt.
De var nya på marknaden förra året och fick toppbetyg i alla tester.

Generellt kan du nog räkna med att om du köper ett av de senaste däcken från någon av de stora "kvalitetstillverkarna" (Michelin, Good Year, Continental etc.), får du riktigt bra däck.
Vissa däck kan dock slitas snabbt, som t ex. Continental SportContact5.

Visst kostar bra däck några kronor mer, men oftast får man igen merkostnaden i form av längre livslängd, färre/inga ombalanseringar och framförallt bättre körupplevelse/säkerhet.

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
....en liten passus:

Bridgestone och Nokian är i mina ögon oftast väldigt "överprisade" - de presterar inte särskilt bra i tester och verkligheten, men kostar som "premium-däck"...man hittar bättre däck för samma/mindre pengar helt enkelt.

Nokians senaste dubbade vinterdäck är dock bra, men dyra!

Mvh
Johan B

Po
6
Powerzag
jag känner att du kan det där med däck så jag köper michelin pilotsport3. åker ner till lokala däckgubben känns tryggast.

Tack Johan för svaret!!!! tänk om skatteverkets kundtjänst svarade lika snabbt
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Johan skrev dock lite fel, han har Michelin pilot sport 4, inte 3.

/Jonas
Po
6
Powerzag
ja kör på 3an ändå, de verkar va billigare:P azkir de lär väl inte skilja så mycketmellan dom två däcken?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sorry - PS4 ska det vara!

Skiljer det mycket mellan däcken i pris så kör på 3:orna, men 4:orna är "nya" på marknaden och är bland de absolut bästa däcken just nu.

Jag har dock ingen erfarenhet av PS3 då jag gick från Conti SC3 till Michelindäcken.
SC3 var också bra men SC3 satt på bilen när jag köpte den begagnad och hade bara 3mm slitbana kvar när jag bytte så det är lite svårt att jämföra rakt av.
De gick i alla fall tyst och fint och hade bra grepp när det var torrt, mht. mönsterdjupet på dem är det inte helt rättvist att jämföra (det godkända) våtgreppet med de nya däcken...

Mvh
Johan B

Po
6
Powerzag
lugnt, nja de viktigaste för mig är att däcket är tyst och säkert. SKa ändå köra 35 i profil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.