|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Den sista länken gäller E60 med 6an. Helt annan motor + precis somTransocean säger att det gällerkylvatten, inte oljan. Har haft den med. Mvh Jonas B |
|
| Men går inte kylvatten och oljetemperatur hand i hand? En vidöppen termostat påverkar väl temperaturen för både oljan och vattnet? | |
|
Jo självklart, om vattenkylningen går på max pga öppna termostater kommer oljan ha svårt att komma upp i rätt temperatur (vilket är det viktigaste för motorn). Oljan ligger på 90 grader för mig oftast, ska nog kolla vad vattentemperaturen är nästa gång man tar en tur.. Normalt ska väl oljan vara runt 100 grader på N55. |
|
|
Nja, kylvattnet blir varmare betydligt snabbare än oljan. På min 911 kan oljetempen pendla en del, kör man hårt på bana eller liknande så ligger oljetempen kring eller strax över 100-grader. Om jag däremot kör vanligt en längre sträcka ligger tempen på runt 85-90-grader. Vattentempen är däremot konstant på ca 80-grader. Har väldigt svårt att tro att det är något fel på EGRventilen på en såpass ny bil. Oavsett är det väl bara att lämna in på BMW - du har ju garanti på den... |
|
|
På min är "kl 12" 100grC. Sen hur exakt den är har jag ingen aning om, bara att den ligger helt still. På E60d finns varken vatten eller oljetemp som mätare för direkt avläsning endast digitalt i "hidden menu". |
|
| Gick till ÅF-verkstaden och de sa att det definitivt inte ska vara på detta vis. Oljetempen ska snabbt uop i kl 12 och stanna där. Sen kunde jag inte få hjälp förrän om 1,5 månad, skruvar jag själv försvinner garantin osv osv. suck | |
| Fick äntligen in bilen på verkstad där de verkar ha gjort ganska grundliga tester och konstaterade fel på termostaten. Kan väl inte säga att jag är jätteimponerad av att den hade en livslängd på fyra, fem månader. men ni andra som också har pendlande temperaturer bör kanske kolla upp det. Även om det är lockande att fortsätta köra om inget känns fel så sotar man förmodligen igen EGR-system, partikelfilter etc med risk för dyra följdfel. | |
|
Saab9-5: Har märkt att oljetempen på min bil någon gång ibland går ner mot "kl 10" och "kl 12 är 100 grader c i oljetemp. Detta har alltid inträffat i lugn stadstrafik, aldrig på lands/motorväg. Har inte reflekterat över att det ska vara något fel förrän nu. Var det termostat till kylvätskan som byttes? // Jonas |
|
|
Vilken soppa det blev. Det konstaterades fel på termostaten, kylsystemet var vidöppet från start. Jag gissade på EGR-termostaten utifrån vad jag läst på nätet men de bytte huvudtermostaten (kylvätskan) och känner sig nöjda, men bilen går fortfarande kall. Eftersom de är så ovilliga att ta itu med detta försökte jag beställa en EGR-termostat av dem och byta själv, men de sa att denna motor inte har en sådan? Kan det stämma? Den verkar ju ha haft det i alla år. Hur kommer man in i "hidden menue" så jag kanske kan se oljetemperaturen när mätaren står på kl 10? Känner mig mest matt. Har varit på verkstad typ 30 gånger sen januari med denna bil för allt möjligt och det är uppenbarligen fortfarande fel på den. Det tar inte slut och hela motorn inkl avgasrening tar skada varje gång jag kör den. Jag vet inte vad jag ska göra längre. |
|
|
Hur många verkstäder har du pratat med och varit inne hos? Ibland är det bra med nya fräscha ögon... Vad gäller termostaten, har du letat i BMWs reservdelsdatabas om den fins eller inte? Har du en OBD2-läsare? Med en sådan skall du kunna läsa ut aktuell temperatur. |
|
|
Två, den ena kan hjälpa inom rimlig tid men vill inte riktigt. De försöker göra allt för att inbilla mig att bilen är i sin ordning även efter de konstaterat fel på den. Den andra verkstaden, en stor återförsäljare i södra Stockholm, kan inte ens ta in bilen på flera månader och bråkar om att de egentligen inte kan röra den om en annan verkstad redan tittat på detta för att man inte kan dubbelfakturera BMW för samma fel. Har man inte garanti på bilen välkomnas man med öppna armar och de hittar fel överallt men är den under garanti behandlas man som om man har smittkoppor och om det inte slår lågor ur motorn så är det inget fel på bilen heller. Jag ser på nätet att det finns en hel del fel som kan orsaka detta på BMW, trasig kylare, trasig termostat, trasiga packningar etc. Jag hade tänkt behålla denna bil i 6-7 år men jag orkar inte mer. Motorventil som pajar på midsommarafton, 4 månader av jaga verkstäder för att få värme i motorn och jag är längre bort än nånsin att få det fixat samtidigt som jag sliter ner motorn mer för varje dag. Jag skulle inte köpa BMW ens under pistolhot igen. Men finns det nån bra bilverkstad man kan gå till i Stockholm som gör garantiarbeten? Eller ens grannstäderna? |
|
| Jag har bara bra erfarenheter av Novation i Uppsala. | |
|
När temperaturerna gick ner så började plötsligt mätaren bete sig mer normalt, dvs den går upp till kl 12 raka vägen och stannar där. Enda är väl att jag tycker det tar väldigt lång tid, det går ca 1 mil innan mätaren ens rört på sig och ytterligare 1 mil innan den gått upp till kl 12. Verkstaden har ju konstaterat att termostaten öppnar i förtid men jag funderade på om den har lättare för att stänga nu när temperaturkontrasten ökat. Idag satt jag dock i bilkö när jag hunnit få upp temperaturen och den började störtdyka då. Min spontana tanke var fläkten måste vara igång så jag tittade men den stod still. När jag stod i bilkö eller tomgångskörde var ju enda gången under sommaren som bilen faktiskt gick upp i temperatur (förutom att hårdköra 5 mil motorväg). Då provade jag dra på kupevärmen på max och på bara nån minut hade jag dränerat oljetemperaturen till kl 08 på mätaren, dvs den stod nästan på den rödstreckade markeringen. Ska det vara på detta vis eller är det fortsatt fel på kylsystemet? Utetemperaturen var -3C. |
|
|
Idag fick jag ett brev om att bilen är återkallad. Jag har läst om att vissa haft temperaturproblem där felet berott på EGR-kylaren och inte termostater, till folks förundran då kylarproblem bör orsaka för varma motorer och inte tvärtom. I brevet står det "ärende: byte avgasåterföringskylare" - det är väl EGR-kylaren? Vidare i texten står det däremot "det har konstaterats att tätningen till dieseluppvärmningens kontakt är felmonterad eller saknas. Det kan då hända att fordonet inte startar". Dieseluppvärmningen och EGR-kylaren är väl två olika system? Nån som vet mer om detta? |
|
|
EGR-ventilen har havererat två gånger vid det här laget och trots återkallelserna så går bilen kallt igen. Igår var första varma dagen på året och bilen började direkt tappa temperatur, det verkar vara varm yttertemperatur som lurar termostaten och ställer den vidöppen. Jag lyckades komma åt "hidden menue" och när oljemätaren ställer sig på kl 10 är oljetemperaturen ca 70-75C, och det är där bilen ofta ankrar även vid motorvägskörning. Det är väl på tok för lågt för en modern diesel med avancerade EGR och partikelfilter som ställer höga krav på ordentlig förbränning? |
|
|
Det e kylvätsketemp du ser i menyn. Ja kommer du inte upp i mer än 70-75 grader efter en bra stunds motorvägskörning så borde det vara termostaten som lever sitt egna liv. Min gamla bil med N47 motorn tar en evighet att få upp i temp men det går iaf. Detta trots byte av termostat. Om du känner på kylarslangen från kylare till termostathuset vid 70-75 grader är den varm eller kall? Nr:1:Länk Har du läst av om det finns nån felkod på egr? |
|
Transocean |
"Det är väl på tok för lågt för en modern diesel med avancerade EGR och partikelfilter som ställer höga krav på ordentlig förbränning" Ta det med ro. Låt BMW fixa det dom vill fixa och kanske kommer dina mätare att visa det du önskar. För bilen funkar ju som den skall eller? |
|
Bilen funkar ju inte som den skall, den sotar ju igen EGR-systemet om och om igen och även partikelfiltret mm lär ju haverera lagom till att garantin är slut. BMW vill inte reparera nånting, de försöker slingra sig med att felmeddelande hade kommit upp om det verkligen var fel. En annan verkstad konstaterade fel på termostat och bytte den men felet kvarstår. I displayen visas både olje- och vattentemp. |
|
|
Hur varm blir motorn enligt motortemp/kylvätsketemp? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Transocean |
Kan det vara så enkelt att det är fel på oljetemperaturgivaren? Och kylvätsketemp. givaren? Så att ECU får felaktiga värden? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.