|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjo, har en X5 årsmod 2016 med nya 25d-motorn. Efter ca fem månaders körning upptäckte jag en dag efter långfärd att temperaturen hade gått ner en del från arbetstemperatur. Jag hann inte fundera så mycket mer på det innan jag fick "drivlinefel - begränsad effekt" som visade sig vara en EGR-ventil. Dessa har återkallats nyligen på denna motor men min ska ha varit för ny för att omfattas av felet. Nåväl, bilen hade haft problem att bli varm men jag tänkte att det kanske försvinner efter EGR-reparationen. Det har det dock inte gjort. Så jag tänkte att det är en defekt termostat nånstans (motorn ska ha flera?) men min verkstad menar på att det inte är något fel, trots att jag påtalat detta flera gånger. Det är tydligen normalt att oljetemparturen pendlar och om motorn inte visar felkoder så är det inget fel på termostaten. Oljetempmätaren till höger på displayen gick tidigare snabbt upp till kl 12 och stannade där hur jag än körde. Nu går den till kl 10 istället och blir aldrig varmare än så om jag kör lugn landsväg. Kör jag hård motorväg i 4-5 mil så går den upp till kl 12, ibland stannar den där och ibland går den ner igen om jag drar ner på tempot. Inget fel alls enligt verkstaden som inte vill ta in den. Har även försökt boka tid hos ÅF men deras verkstad är fullbokad för månader framöver. Är det fel på min bil? Vad gör jag om verkstaden hävdar motsatsen? Jag funderar på om EGR-ventilen havererade pga för mycket kallkörning och om jag sitter och sotar igen både den nya EGR-ventilen och partikefiltret. | |
|
Det låter som normalt beteende sen BMW av någon anledning valde att ha "högre upplösning" på temperaturmätaren. De måste ha många som reagerar över detta och tycker det är fel, oftast ligger mätaren kl 12 exakt oavsett hur man kör i andra bilar (som väl dock oftast visar vattentempen). Jag har samma beteende som du, kör jag lugnt ligger den ungefär kl 10 och hårdkör jag så letar den sig upp mot kl 12, har dock aldrig sett den över kl 12. |
|
|
Hmm, fast jag kan inte minnas att det var så i början, trots att det var vinter? Och en av femtio gånger verkar den fungera normalt, trots att bilen stått över natten så går den upp till kl 12 efter ett par kilometer istället för 5 mil, och förbli där. Skulle vara intressant att höra hur det är fler av er |
|
Transocean |
Oljetempen pendlar alltid lite. Kanske + - 20 grader. Dagens oljor sungerar även vid - 35. Så om du har 80 -100 grader vid normal driftstemp. spelar egentligen ingen roll. |
|
Låter som normalt beteende. Inte vill du ha 120 grader på oljan vid normal körning. 90-100 grader är ett mer lämpligt intervall. 120 grader låter på tok för högt, speciellt för en normal bil med en modern motor. Mvh/ Niclas |
|
|
Ok, tack för svar. Min mätare är dock utan gradmarkeribg så jag har ingen aning om vilken temperatur kl 12 motsvarar. Jag är dock hyfsat säker på att det inte var så här tidigare...med tanke på att jag reagerade först efter ett halvår. Ska se om det står något om det i instruktionsboken |
|
|
Nja, nåt fel måste det vara. Igår under morgonpendlingen gick den aldrig upp till 12 och stod på kl 10 när jag kom fram efter 3,5 mil. Idag gick den upp till kl 12 efter fem kilometer och var kvar blickstilla även när jag kom fram. Annars pendlar den mellan kl 10-11 trots konstant motorvägsfart under dessa mil. |
|
|
Hmm, ska man tro på denna tråd verkar termostaterna på BMW slitas ut ganska fort. metallen i fjädern blir snabbt mjuk med följden att termostaten öppnar för tidigt. Jag vet inte detta är kopplat till mitt EGR-haveri, men för låga arbetstemperaturer är väl sällan bra ur förbränningssynpunkt. Klockan 12-läget verkar dessutom ha ett ganska brett intervall på tiotals grader i arbetstemperatur. Om den står i kl 11:30 så har man alltså en ganska kraftig avvikelse. Länk "The low boundary on the buffered temperature needle is about 75C. If the needle is not DEAD center, then you have an issue. You could even have an issue if it is dead center, but if it's off at all, you DEFINITELY have a bad thermostat." |
|
| Fast den tråden handlar väl om E46? Där det är vattentempen som visas på mätaren, den står nog betydligt mer still än oljetempen. På vår E46 stod alltid tempmätaren helt still kl 12 när bilen var uppe i arbetstemperatur - förutom när vi hade termostatfel... ;-) Men det är nog viktigt att hålla isär oljetemp och vattentemp. | |
| Jo, jag vet. Därav min kommentar till länken. Jag har tidigare i tråden kommenterat beteendet på oljetemperaturen. Sen varierar oljetempen även på en E46, men där visas den inte som på F-modellerna. | |
|
hmm det var visst vattentemperaturen ja. Men principen med mjuk termostat verkar vara densamma och jag tänker mig att pendlande i kylvatten- och oljetemp går hand i hand. Pratade med kollegan som också har F-serien 2-litersdieseln och hans står alltid på 12, precis som jag minns att min gjorde och som den ännu gör ibland, men allt mer sällan...vilket indikerar ytterligare på att fjädern i termostaten blir mjukare. Så Wiberg jag är rädd att vi har samma fel båda två. Och det läskiga är att allt detta händer på en 5 månader gammal bil. Ska man behöva byta termostat och EGR-ventil två gånger om året? |
|
|
Nja, fel tror jag inte det är. Dels är jag inte oroad över att oljetempen rör sig på det sättet den gör i min bil och dels har jag sett samma beteende i flera fabriksnya bilar, så det känns inte som ett fel. Om det verkligen är oljetempen du tittar på så hade jag släppt det och låtit den variera. |
|
Transocean |
Ja precis. Det är helt naturligt att oljetempen varierar; på alla bilar. TS bör sluta att oroa sig. |
|
Saab9-5: Du ska nog felsöka varför den stannar på kl 12 2% av gångerna du kör istället. Kan det vara kopplat till rengöring av partikelfiltret? |
|
|
Vill minnas att den förut alltid stannade på 12 och kollegans BMW gör tydligen samma sak... Är det nån som vet vilken temperatur man har på ca klockan 10? Har alltid fått veta att en dieselmotor ska köras på sin maximala arbetstemperatur för att partikelfilter och EGR ska fungera och inte sotas igen, därför jag blir orolig av att temperaturmönstret skiftar från dag till dag... Annars stämmer ju symtomen exakt överens med vad som skrivs om slitna termostater, oavsett om man mäter olja eller kylvatten. |
|
|
Om det är fel att tempmätaren stannar kl 12 så har det varit fel på min M520dA-16 de 2000 mil jag kört den. Går ganska fort till läget kl 12. Därefter helt still. Nya 25d-16 motorn är densamma som i 20d-16. Mvh Jonas B |
|
| Det kanske är skillnad mellan bensin och dieselmotorerna? | |
|
Intressant, motoroljans temperatur brukar vid normal körning ligga runt 85-100C som tidigare nämnts. Har inga mätvärden på nyare BMW dieselmotorer, men jobbets motorer visar oljetempen i ICL och pendlar lite med last och transient, men överstiger sällan 110-115C om jag minns rätt så här i semestertider. Det stämmer att en dieselmotor snabbt måste upp och bibehålla tillräckligt hög motor och avgastemp. Moderna dieselmotorer är oftast utrustade med SCR dosering (Ad-blue även kallad UREA), där måste SCR kattens substrat värmas upp snabbt för att få god omvandlingsgrad och minska NOx emissionerna. /Magnus |
|
|
Vet bara att Ad-blue är/var en pre-LCI grej. De nya motorerna släpper galet lite i utsläpp. Hade jag valt utan M-paket hade bilen varit skattefri i 5 år.... Mvh Jonas B |
|
|
AdBlue finns på min 2016 i alla fall. Det är väl inte orimligt anta att min EGR-ventil havererade eftersom den bara fick igenom sotiga avgaser. Partikelfiltret får antas vara på väg mot samma öde om än långsammare, liksom den nya EGR-ventilen. Även denna länk indikerar på att det är ett typfel på bilarna i den mån att vissa tror det är normalläget. Trist att jag behöver felsöka och reparera min nya bil på egen bekostnad under garantin, och än mer trist om jag behöver upprepa proceduren två gånger om året framöver. Länk |
|
Transocean |
Sorry att jag uttrycker mig så här men det känns som om du blandar ihop kylvätske och oljetemperatur. Tänker på dina två länkar om kylvätska..... Sorry!!! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.