|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag skulle personligen invänta en svensksåld med få ägare på under 10k mil, om du ändå tänker dig att lägga upp till 34K euro. E9x har många år kvar innan priset går upp. Tänker att de kommer att "vända" under 200k för ett fint ex, om de någonsin blir dyrare? EB |
|
| Nej jag förstår faktiskt inte. Antingen så vill man ha en M3 o så köper man en, ny eller beg, i bra eller sämre skick. Man utgår från att man kommer förlora pengar, på ett eller annat sätt. Men man kommer förmodligen fått med sig några roliga "bil-minnen"under denna tid, något man kanske ser tillbaka på med ett brett leende på i äldre dar, hur värdesätter man en sån sak? Omöjligt. Kontentan är att antingen så har man råd, eller så tar man sig råd. Du verkar inte ha bestämt dig om du verkligen vågar. Man kan inte ha livrem o hängslen på sig hela livet :D | |
| Länk | |
|
Även om Dawwe kanske drar det lite hårt så håller jag ändå med om poängen. Att köpa en sådan bil blir inte billigt på något sätt, det bästa man kan hoppas på är ett så felfritt ägande som möjligt och att det är något värde kvar i den när man vill sälja. Oavsett om du köper i Tyskland eller Sverige så ska du nog ta priset plus en väl tilltagen servicebuffert och sen räkna med att de pengarna mer eller mindre är borta. Rimligtvis får du tillbaka en del vid försäljning om du sköter den väl, men fram till dess så är det svårt att räkna med att du SKA få X kronor för den. Det är mycket som kan hända, strular den så är det ju inte bara verkstadskostnader. Kollar en köpare upp den så blir den mer svårsåld. Visserligen är en M3a speciell, men vi rör oss ändå mot en framtid där en V8 kanske inte är det som folk investerar i pga nya el och hybridbilar. Äger du den "för länge" kan det påverka. Men man lever bara en gång. Gör en kalkyl där du inte räknar med att allt är guld och gröna skogar (räkna INTE med att just den bil du köper är en unik snöflinga som inbringar en fantasisumma vid försäljning) och sen får du avgöra om det är värt det. Angående Tyskland så är det precis som nämnt ovan i tråden inte nödvändigtvis så att det är billigare. När jag kollade efter min bil förra hösten så var det utbudet som styrde. Att överhuvudtaget hitta en 650ix M-Sport i Sverige är inte lätt. M3a är vanligare, men utbudet är naturligtvis större i Tyskland. Vill du ha just "din" bil så är det troligen lättare att hitta den där. |
|
|
Jag tycker inte du ska importera. En nyimporterad bil som gått 6 7 8 9 år (eller va de blir) i utlandet, är inte lätt att sälja om man inte sätter väldigt lågt pris. Det är helt annorlunda om bilen är relativt ny, och kanske gått ett år i utlandet, då köper jag om man inte hittar en i sverige, det kanske bara finms snikutrustade etc.. Som tidigare skrivit, vänta på en svensksåld med rätt mil osv, den blir lättare att kränga när du vill det. Alternativt så kollar du efter en tidig import. Eller så importerar du nån riktigt unik, men dom är inte billigare i tyskland:) |
|
|
Tack för tipsen. Tar nog inte in en sådan M3 09 för ca 30-32k. Avvaktar lite för att se vad som kommer ut i Sverige istället :) Den svensksålda som länkas till har jag redan tittat på faktiskt. Den var till salu veckan innan med en annan säljare. Denna ägare har alltså haft bilen några dagar bara. Behöver inte vara något fel på den för det alls men jag tyckte inte priset var rätt i förhållande till skicket (sen för det priset vill jag nog ha metallic men det är ju högst individuellt). |
|
|
Lyssnade på lite råd här.. Köpte en bil som importerades -06 och är en -06:a. En ägare i 10 år. Beställdes av en svensk i Tyskland som tog in den efter ett drygt halvår. Dock, det blev ingen M3. Det blev en Porsche 911/997 Carrera 4 med 3500mil. Får räcka med en Cooper S 5d -06 och en 520xdT -06 i Bmw familjen för tillfället. Tack för tipsen!! |
|
|
Grattis! EB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.