AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.845

Import av M3 - synpunkter

Sida 1 av 2
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Hej. Jag letar efter en fin M3 och har hittat en nere i Tyskland.
En E9x, 2008, ca 8-90000mil
Det är en Italien import och kom ca 2013 till Tyskland.
Serviceboken har stämplar enligt serviceintervall. Alla verkar dock inte
vara registrerade hos BMW.

Han som äger bilen har precis gjort lite modifieringar.
Bytt till avgassystem från HG motorsport med "klappe" och fjärr.
Samt Race kattar
Samt en motoroptimering från Kuska performance för 315kmh/460hp.
Enligt säljaren skall TUV inte vara något problem med valved stängt.

Kan jag tro att den går igenom en besiktning i Sverige utan problem?
Orkar inte ta en en bil där jag behöver vara orolig för det. Är ju mkt annatatt tänka på vid en import ;)

Tacksam för lite tips och synpunkter :)
Inte en bil jag skulle köpa, om inte priset ligger väldigt mycket lägre än bilar som redan finns i Sverige.
Tänk 5 stenhårda år i Italien på Autostradan och solen. Sedan 3 ännu hårdare år på Autobahn med trimm. Njae, bäddat för problemas, tycker jag.

EB
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Finns inte mkt fina M3 E93 cabbar till salu i Sverige, det är problemet. Någon som har någon fin att sälja får gärna höra av sig :)

Stavningskontrollen justerade lite ovan ser jag..
Skall vara Kuzka performance. Det installerades nu i Juli.
Bara gått kanske 2000 mil i Tyskland.
Köp M6 direkt, det är den du vill ha till slut iaf🤑

EB
Vilka fördomar..."Tänk 5 stenhårda år i Italien på Autostradan och solen. Sedan 3 ännu hårdare år på Autobahn med trimm". Att tro att en M aldrig fått gå hårt är samma sak som att tro på jultomten... Bilarna är gjorda för att köras hårt, men med det menas inte burnouts samt att man drar till varvstopp varje gång, men visst sliter höga varvtal....Men även fiskörning kan slita bilen, man kan få mer "sot" i motorn, o sot på "fel" ställe sliter nåt djävulskt. Koncentrera dig på bilen istället för fördomarna. Ett problem med just detta exemplar kan vara att få igenom den vid reg-besiktningen pga avgassystemet. Jag importerade en M själv från några år sedan, mycket välskött av ägaren. O när jag frågade honom hur han hade använt bilen var svaret det väntade: "Sällan o endast vid fint väder, aber often voll-gas auf der Autobahn naturlich, es ist ein Emmy".
Inga fördomar Dawwe, bara min personliga synpunkt i denna tråd. Alla kan inte vara öppenhjärtliga inför dessa importfordon som byter länder och ägare titt som tätt.

Jag har ägt flera importerade "drömbilar" och jag har tyckt att det ibland känts otryggt.
Tex så köpte jag en E420 som importerats från Tyskland med clean CF. Vid ett senare service tillfälle visade det sig att bilen sålts ny i Dubai och den hade original stolsvärme fram😎

EB
Pula:Då har du ju inte gjort din hemläxa...CarFax är inte värt ett sk*t för bilar vilka INTE är sålda (använts en längre tid) i USA. När jag tog hem min så ringde jag BMW dels för att kolla eventuella garantirepar samt när (och vid vilket miltal!) dessa genomfördes, o kollade mot miltalen i serviceboken. Kollade även med de BMW verkstäder som stämplat boken. Men även om allt såg/ser bra ut så finns det inga garantier, det går att skruva en bil helt osynligt, jo även om den är svensksåld... Svensksålt är en falsk trygghet, Hur bra/dålig en bil är avgörs inte av vilket land den är såld i utan snarare vem/vilka som ägt den o framförallt hur den varit servad/skött. Enda fördelen med svensksåld är att den är lättare att kolla upp historiken på, för oss som bor i Sverige iaf.
Håller med dig Dawwe, men alla är inte lika kunniga på att söka på bilens historik som du och du skriver också att det är enklare att kolla upp svensksålda bilar.

quattro@ Lycka till och glöm inte att skriva vilken M3a det blev till slut.

EB
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Hej
Jag har letat en tid och sökt och kollat upp många bilar i Tyskland. Tyvärr känns det som att det är väldigt många M3:or som inte känns helt 100%. Vanligt är serviceböcker som inte känns helt tillförlitliga. Då särskilt Italienimporterade bilar.

Men rent hypotetiskt, åter till frågan från början. Går det att importbesiktiga in denna bil o få det godkänt? Vad händer om man inte får igenom den..?

Får man återställa till original avgassystem o original mjukvara?
För denna bil finns originalsystemet med vid sidan om.

Lovar att höra av mig hur det blir med köpet :)

Är det någon som har en fin M3 att sälja så får ni höra av er :)

Bimmer of Sandared
Men då är det lugnt. Montera original avgas vid regbesiktningen. Ytterst tveksam att de kommer upptäcka "chipningen"
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Den hann tyvärr säljas när jag funderade på en annan bil. Men nya tag, ju längre man tittar runt ju mer vet man ju vad man vill ha ;)
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
En till fråga i detta.
Har hittat minst en till som kan vara intressant i tyskland.

Vad tycker ni om det faktum /problemet i och med att 08:orma nu om jag skall försäkra dem inte får försäkring för maskinskada och växellåda.

Många försäkringsbolag verkar ha 8år 10/12k mil.

Hur nervös skall man då vara för att köpa en bil som är 8 år och några månader gammal och har gått strax över 10k mil?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
jaaduu min bakdiff paja efter 4100mil på m3an. den bytes ut av en kostnad på ca 40 tkr. maskinskadeförsäkringen täckte det. det hade gjort ont om jag inte hade det..
Vid köp av beg bil i synnerhet prestandabilar är det bra att ha en buffert för service och reparationer.

Malle@ Fick du någon förklaring till vad som gjorde att den gick sönder? Är det inte så ofta att man tar den enkla vägen från verkstadens sida och gör den enklaste reparationen, kosta vad det kosta vill;)

EB
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Pula: absolut. En buffert finns men man är ju inte sugen på ett ras av motor/vxl för 100k. Det jag menar är är det då värt att gå upp 10k€ för att få en -12:a eller 5k€ för en -10:a..? Borde inte dessa 8år+ bilar ligga betydligt lägre i pris då de inte fullt går att försäkra?
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
@Pula
Såg först oljefläckar på diffen. Lämnade in bilen hos BMW. Dem gjorde en felsökning och kunde konstatera att packboxen behövde bytas ut.

Gjorde detta och dem ringer mig samma dag och säger att bilen låter konstigt när man släpper gaspedalen. gick ditt med en klump i magen och satt med deras tekniker vid provkörning. Det lät som vinnande ljud. typ som turbiner som snurrar fort när man släpper gasen. Enligt tekniker följde han alla instruktioner och visste inte varför det blev så.

Dem hittade sedan metall spån i diffen när den bytes ut.

Kan vara tekniker som gjort fel, men vill inte spekulera för mycket...
En sak du bör tänka på i det avseendet är att även om du importerar från Tyskland så går egentligen inte det på försäkringen första 6 månaderna. Jag råkade själv ut för det.

De första 6 månaderna gäller konsumentköplagen (även i Tyskland där den dessutom är starkare än i Sverige), det är alltså säljaren som ska åtgärda felet. Om bolaget tar tid på sig att kolla upp det så åker du på att själv reda ut det med säljaren.

Det kan vara nog så jobbigt i Sverige även med en seriös säljare, vad gör man om säljaren i Tyskland begär ner bilen för att åtgärda felet själv? Självklart går det att lösa, och man löser det med tanke på vad det kan kosta att reparera själv, men det kan bli en del jobb på vägen.

I mitt fall fick jag med en Europlus-garanti och det löste sig via den. Men det är alltså en bra ide att inte lita på att din försäkring kommer täcka det första 6 månaderna oavsett årsmodell utan att du kan komma att behöva dra varvet med säljaren i Tyskland och eventuella garantier du fått därifrån. Speciellt om du köper en bil som har några månader kvar på det hela, säg en tidig 09:a och hoppas kunna fixa eventuella fel smidigt på din försäkring.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Nimgaard.. Skönt att det löste sig för dig!
Hade tänkt köpa av privatperson, då finns ingen konsumentköplag tyvärr. Blir altså ett glapp. Står i valet o kvalet om man vågar ta hem en sådan... Blir ju rätt mkt pengar för en 8år gammal bil som inte riktigt går att försäkra.

Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Vad tycker ni är rimligt att betala för en välutrustad E93?

Ungefär dessa data..
Tysklandsåld och står i Tyskland
Ca 10-12k mil.
Många är från mars-juni 2008
Välutrustad med navi, edc, dkg.
Bra historik
Är runt 30-34k€ rimligt beroende på skick?

Hur tror ni värdet kommer utveckla sig..?
På 1 - 2 års sikt?
Skärp dig. Att köpa bil är i de allra flesta fall en förlust affär sett över 2-3 år, om man inte köper nån variant som redan påbörjat sin "värde-ökning", när det gäller BMW så pratar vi främst M3 E30, och i viss mån M5 E34 men även M3 E36.
Du får bestämma dig, antingen så köper du "den bästa du kan hitta enligt dig", o hoppas på att du har lite tur o slipper dyra fel. Eller så cashar du in på en ny M3, med garantier osv. Jag har inte koll på priserna, det finns dock andra (som tror sig) ha koll på detta. Fördelen med DE är kanske inte att de är så mycket billigare (man kan förmodligen hitta billigare i SE) utan snarare att urvalet är större.
Visa användare
227
oooo_quattro
520xDT -16
Dawee.. Det förstår väl alla att en sådan här bil går ner på sikt. Men de går inte linjärt ner utan gör hopp ner. Exempelvis har m3 an stått sig relativt bra i värde sista 2 åren. Kan ju vara så att rätt som det är gör de ett hopp ner och man är ju inte sugen på något stortapp på något år bara för man köper feltajmat .. Hoppas du förstår ;)
Ny är inte på tal - för dyrt. Tyvärr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.