|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
530 e39 sedan m-paket 2002 ifall man vill sänka bilen typ 4cm fram & 2 cm bak och samtidigt försöka behålla komforten, vad behöver man köpa? kan ni länka mig till en billig kit? | |
| Finns ingen sådan sats. Komforten blir sämre med kortare fjädringsväg. | |
| jag menade att man försöker behålla komforten iaf. | |
|
Förstår, dom bilar jag sänkt har blivit markant sämre komfortmässigt. Jag ser att mitt första svar ser lite drygt ut, det var absolut inte min mening. |
|
|
om jag förstått rätt så kan man sänka bilen på 2 olika sätt. A. coilovers B. dämpare vad är skillnaden? vilken är billigare? |
|
|
Det är fjädrarna som bestämmer höjden, inte dämparna. Så du behöver sänkfjädrar och de är nästan alltid hårdare än standardfjädrar = märkbart sämre komfort. Med kortare & hårdare fjädrar behöver du även kortare/starkare dämpare, annars kommer fjädrarna att slita ut standarddämparna efter ganska kort tid då de inte är dimensionerade att hantera hårdare fjädrar och dessutom får de arbeta i fel område med sänkningen. Så kort och gott: du behöver en komplett sänkningssats med både fjädrar och dämpare som är avstämda till varandra. Coil-overs är egentligen bara dämpare som har fjädrarna runt dämparna och oftast brukar de även vara justerbara i viss mån i höjd. Så det är en lite mer avancerad version av sänkfjädrar/dämpare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
tack snälla. kan du länka mig till en komplett sänkningssats som är inte dyr? vill sänka ca 4cm fram och 2cm bak. |
|
|
Finns en satts på powerbörsen här Solid. __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Jag rekommenderar ett kit från D2/K-Sport/XYZ eller motsvarande Länk Varför? Jo höjden justeras genom att man ändrar på fjäderbenets längd, INTE genom att man ändrar fjädertallrikens höjd. Du kan ställa rebound/compression (hårda dämpare till mjukare dämpare, se detta mest som en gimmick). Man kan även välja hur "hårda" fjädrarna skall vara, vid beställning. Standard är aningens stötigare än M-sport, men absolut inte så man inte står ut. Med ett kit som detta kan du ha bilen "toklågt", eller betydligt högre än original, rena höghuset om du så vill. |
|
| den är inte för 530i :( | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Antingen sådana som Dawwe rekommenderar eller dessa: Länk De är snarlika i design och funktion. BC Racing har en något grövre diameter på fjäderbenet så det får plats lite mer olja i stötdämparen. Till skillnad från D2/K-Sport/XYZ kostar det inte extra att välja en annan hårdhet på fjädern. Men som sagt, snarlika och på en gatbil spelar det mindre roll vilken du väljer. |
| SS:De har till 530i med, mejla o fråga! Länk | |
|
pojkar och flickor, jag har inte råd med coilovers för så mycket pengar. hur är dessa? är de katastrofala eller funkar de? jag vill bara sänka bilen lite och det ska inte vara för hårt när man kör. TiefTEch 1900 kr Länk JOM 2100 kr Länk TA-Technix 2300 kr Länk SPORT GEWINDEFAHRWERK 2500 kr Länk |
|
|
Billiga coilovers förstör komforten totalt. Undvik. Köp ett sänkningskit istället men var beredd på att stötdämparna inte lever sätskilt länge. |
|
| jag känner mig låst :( | |
| De du länkar till är de allra billigaste. De är fortfarande ljusår bättre än tvärslut original dämpare med typ 20000 mil. Jag har just TA-Technix coils på min bruxis (Passat -96). De är hårda, men jag har vant mig, det går att leva med de faktiskt. De bakre dämparna gav upp efter 10000 mil, köpte två nya TA-Technix coils bak o de är hela än ca 5000 mil.Fram har de hållt i 15000 mil men de sjunger nog på sista versen. Jag har för mig att TA-Technix förfinat höjdjusteringen på de nyaste verisionerna, dvs man ändrar längden på fjäderbenet, så är det i vart fall på min nya främre vilka skall monteras när lusten infinner sig. Efterom din budget är tight, o dina originaldämpare tvärslut (?) så är det fortfarande bättre med ap-hårda coils än de där helkassa original... | |
|
Vad har du för budget? Man får som ofta, vad man betalar för... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad man kanske inte tänker på är att det kan vara som så att de där billiga "sänksatserna" för typ 2000 kr kan i vissa fall ha lika dålig komfort som ap-billiga coils, men då utan möjlighet att justera höjden. Dessutom kan det vara som så att coilsen har insatsdämpare identiska med sänksatserna, skillnaden är då alltså endast fjädrarna samt möjligheten att justera höjden | |
We 2.004 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag har JOM på bruksbilen, men de är hårda. Inget jag stör mig på dock. |
|
ok, jag har beslutat mig för att endast sänka fram 2 cm. bilen är redan ganska låg. var kan jag hitta en 2cm sänkningkit (fjädrar)? länk? de på schmiedmann börjar från 35mm. |
|
|
Det blir nog inte så lätt... Dock kan du satsa på BMW:s originalfjädrar för M-chassi, de sänker ca 15-20mm från standard. Men frågan är väl om du har standardchassi monterat om du säger att den redan är "ganska låg"!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.