|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
E-klass är tystare än S90 och Q7 är tystare än XC90. Men det ska tilläggas att Volvomodellerna inte på något sätt är högljudda, det är de andra som är tysta. Speciellt Q7 för att vara en SUV. Prestandan i XC90 D5 är inte bra. Visst den kan kännas pigg och lätt i steget om man är ensam i bilen och kör i stan. Men med passagerare i bilen och landsväg känns det tydligt hur tunn drivlinan i den stora bilen är. Den har heller inte alls samma silkeslena gång som de tyska 6-cyl motorerna. Samma drivlina i S90/V90 blir däremot klart bättre av naturliga skäl. Tesla Model S skulle jag t o m säga är direkt högljudd i farter över 100km/h. Mer än t ex en A6 eller framför allt E-klass. Alla bilar det är tal på är ju verkligen fina bilar och blir nog bra oavsett vilken man tar. Det är mycket tycke och smak som avgör. |
|
|
Trodde aldrig jag skulle överväga en Ådi men livet har olika överraskningar... Finns det någon här som vet om Allroaden kommer med Active Sound System (option avgasljudet) i alla motorer eller bara i 650nm versionen? Har scrollat i specarna på hemsidan och sökt på nätet men blir fasen inte klok på det. Ska såklart fråga säljaren på måndag men nyfiken redan nu. Såg f ö nån på nätet som fått det att funka på 218hk versionen men verkar vara eftermonterat. Sen verkar det som att 320hk var 333 hk förra året och att växellådan ersatts av Tiptronic. Måste sätta mig in mer i detta... PS Så synd att G30n inte går samma håll - smutt luftfjädring och gott ljud. Rabatterna hjälper också ... DS |
|
|
Active Sound System är standard i biturbo modellen, dvs 320hk motorn, och mig veterligen den ända där du kan få det från fabrik. Men sedan går det som sagt att eftermontera. 313 och 320hk motorn tror jag aldrig har haft något annat än Tiptronic-låda. 333hk låter som 3.0TFSI, dvs bensinmotorn. 320hk är den kraftigaste dieselmotorn (om man inte räknar in vanliga Avant Competition som har 326hk). |
|
|
520d tyckte jag inte imponera alls efter provkörning. V90 D4 imponerade mer, men ingen riktig premiumkänsla. Nya E220d med teknikpaket och AMG imponerade mig. |
|
| Allroaden är en stjärna. Fick priserna på nya E-klasse All Terain som kommer bli superfin, men Allroaden är klart mer pang för pengarna. AT blir ca 35k brutto upp mot E220d 4m så i princip får du sexan till lägre pris i Alllroaden. Dilemmat är att nya A6an är på ingång nästa år om jag fattat allt rätt. | |
|
Som jag sagt flera gånger så är A6 Allroad 218 hk oerhört prisvärd med de rabatter som Audihandlarna ger. Det kommer knappast en ny Allroad förrän 2018 skulle jag tro. Den lär dock ändå inte rabatteras så det kommer att bli en betydligt dyrare bil än nuvarande upplägget. Ungefär som att det aldrig kan vara en dålig affär att ta ut en F11 Innovation Edition trots att nya femman står för dörren. /Anders |
|
| Nya 5-serien presenteras på torsdag den 13/10. Jag tror den blir en riktig höjdare, men leverans lär vara tidigast till våren gissar jag. | |
| Ja och då som sedan, vet inte hur intressant den är på svenska marknaden. Tittar vi på höst/vinter 2017 för kombin? | |
|
Kollade lite i min bildbank och när det gäller F10/F11 så fick jag min 530d F10 i början på juni 2010 och då var modellen helt ny. Sen beställde jag senare en 535d F11 som var helt ny modell då och den fick jag 29/10 2010, så det skiljde alltså då knappt fem månader mellan F10 och F11 vad gäller leverans. F10 var alltså MY 2010 och F11 MY 2011. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.