|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hallå! Hur hade ni resonerat vid följande förutsättningar: - Ny tjänstebil - 12 prisbasbelopp, ungefär - Kombi Baspris för respektive: A6 Allroad 436 000 kr 530xd Innovation Editon 569 000 kr E220d 352 000 kr, sedan finns utrustningspaket till lite rabatterade priser. V90, finns inget bra utgångläge vad jag kan se men D5 AWD starar vid 427 000 kr. Har läst trådarna för respektive modell. Har haft samtliga bilmodeller utan nya E-klassen samt V90 tidigare och tycker väl egentligen att 53Xd är det som jag tyckt varit bäst. Tyvärr är den ju på sista svängen med F11 så det skulle ta emot att välja en snart utgående modell. Och andra sidan får man uppenbarligen nästan en i princip fullmatat 530xd för det beloppet. Utrustning är absolut roligt. Nackdel med nya E-klassen är ju avsaknad av 4-hjulsdrift, och andra sidan åker jag aldrig i fjällen och håller mig normalt på de stora saltade vägarna så i praktiken vet jag inte om nyttan är så speciellt stor. V90 är ju väldigt snygg, dock ingen 6-cylindrig motor men kanske inte är en dealbreaker. Skall kikas på. Allroad har jag inte kört men vet inte om skillnaden jämfört standard A6 är speciellt stor. Tips om bra erbjudanden och huruvida man kan få extra bra pris även på de redan nedsatta "business/fleeet-modellerna för respektive bil uppskattas. Hur skulle ni resonera och vad väljer ni? MVH /gustav | |
|
Jag tycker Audin och BMW:n känns för gamla. Att köpa ny bil som strax ska ersättas känns inte så roligt. Volvo/Mercedes skulle vara de jag fokuserar på och valt den som känns bäst efter provkörning. Fyrhjulsdrift behöver jag ytterst sällan, speciellt i fjällvärlden där det är inlandsklimat. |
|
Verdi |
V90 kommer bli enormt vanlig inom ett par år så välj Mercedes om du står ut med 4 cylindrig spis. |
| V90 hade jag gått för om den känns bra. De andra utom Mercedes känns väl vanliga om något. | |
|
Precis som Verdi säger kommer V90 bli extremt vanlig inom kort. Men jag måste säga att just D5 AWD är en grymt fin bil att köra. Jag blev riktigt förvånad över hur fint den gick. Nu var just det exemplaret jag körde helt fullutrustad så det gör såklart sitt, men ändå. Jag hade ändå gått på Mercedesen, det är min favorit i klassen men inväntat 4-matic då det är ett måste för mig. |
|
|
Är väl egentligen inte speciellt allergisk mot "vanligheten" utan vill ha den bästa bilen för pengarna. Sen måste jag sitta bra också, det är viktigt eftersom jag är lång. Ska masa mig iväg och kolla på E-klassen nu i helgen tänkte jag. /gustav |
|
|
Det är 4 fantastiska bilar att välja på så "fel" blir det nog inte hur du än gör. Med tanke på vad du ägt tidigare så känns väl 530xd lite väl fantasilöst kanske? Den är också den modell som känns minst fräsch i min mening. Tätt följt av Audin. Hade valet varit mitt hade det blivit Mercedes eller Volvo. Ribban har höjts rejält av dessa två, framförallt invändigt. ------- //Lövet |
|
|
Mercan kommer med 4-matic från december produktion vad jag förstår. V90 vann testduellen senast i Teknikens Värld, men poängskillnaden var främst på de ekonomiska ronderna mot Mercan. A6 Allroad är en helt annan bil än "vanliga" A6 och ger väldigt mkt bil för pengarna, framförallt när den har 6-cyl diesel och luftfjädring. Den går klart före 5-serien för mig. Merca eller V90 är väl dock det som "objektivt" verkar smartaste valen sett på tre år då båda modellerna är nya. Körmässigt vinner säkert Mercan men ekonomironderna V90 och dessa är ju knappast de viktigaste för tjänstebilsköparen. V90 blir dock rätt dyr när man lassar in det man vill ha. Även Mercan springer iväg snabbt. Svårt val! Jag beställde en ny XC90 R-design, med leverans om en dryg månad. Särklassigt ekonomiskt alternativ med grymt andrahandsvärde. /Anders |
|
|
Nej, det kanske vore väl fantasilöst med en till 5-serie men jag har goda minnen av F11. Tycker den 535d jag hade var betydligt roligare jämfört standard A6 som jag kör just nu.Utrustningen är ju suverän i Innovation Edition. Anders, vad brukar 4-matic kosta extra och går det att få till fleetedition på 220d? XC90 har jag inte ens funderat på men den går inte in där runt 550-sträcket med dräglig utrustning om jag förstår rätt. /gustav |
|
|
Jag minns inte vad säljaren sa till mig förra veckan mer än att jag vill minnas att det är från Dec-produktion som 4-matic finns. Här är väl aktuella prislistan för övrigt, hittar inte 4-matic där ännu väl. Länk /Anders |
|
|
Hittade min prislista nu på E-klass kombi och inte heller där finns ännu 4-matic med. Men man ser rätt snabbt att priset skenar iväg en hel del om man vill lägga till en hel del som tex. ingår i Innovation edition på BMW. Teknikpaket 35 tkr, Kombipaket 12 tkr, olika Premiumpaket mellan 21,5-70 tkr, vinterpaket 14 tkr, olika AMG-paket 22-28 tkr, Automat 24 tkr, Metallic 10 tkr, luftfjädring 22 tkr osv... Genast ter sig en Allroad väldigt prisvärd. Länk säkert prutmån även på det priset, Audi vill ha ut bilar... /Anders |
|
|
Tack Anders, Ja, det drar iväg rätt rejält tämligen omgående. Det tycker jag iofs det gör med Audi också, iaf enligt konfiguratorn. Tycker generellt att det inte blir så överskådligt i någon av de olika konfiguratorerna med dessa businesspaket till höger och vänster. Kanske jag som är ovan men det blir mycket dubbelräkna. Ska försöka ta mig till Mercedes för att kolla in deras E-klass idag. /gustav |
|
|
Ja ha, då har jag varit och kikat på 2 av konkurrenterna. Först ut var E-klass 220d. Provkörde en sedan med SE-paket och i övrigt ganska snålt utrustad. Hade dock den 9-växlade automatlådan. Det var standardstolar som jag trots lång överkropp satt bra i. En demobil inne i hallen hade den digitala stora instrumenteringen, det hade inte testobjektet och det var märkbart sämre känsla i imponatorfaktor. Ska man ha en E-klass så ska man nog gå på den fläskigaste instrumenten annars ser det lite tråkigt och fel ut. Bilen gick bra, kändes ganska stor på vägen och lådan skötte sig utmärkt. Dock tyckte jag att det var påfallande hög ljudnivå från dieseknattret vid gaspådrag. Inget att säga om motorn, kändes neutral och ärlig med sina 194 hk. Lite tråkigt med samma layout och sti i menyerna som de gamla modellerna. Är alltid svårt att sätta sig in i hur mycket bättre en mer välutrustad bil kommer att kännas. Jag har tänkt välja till premiumpaket, teknikpaket osv. Överlag en bra känsla och en klart bättre bil än A6 vad jag kan se. Ska jag säga något negativt så är det att jag inte gillar de mjuka lackade formerna mellan stolarna, det blir så mycket mjuka ytor som man inte har någon som helst nytta av. Dödyta, lite samma som C-klassen och kunde vara produkten från valfri Kia eller liknande, plastig och inte premiumfunktionellt. Hade inte tid att sitta med någon säljare för att se hur mycket man kan få i rabatt så jag vet inte riktigt hur mycket utrustning som man kan knöka in. Hann även med en sväng till Volvo för att kika på deras V90. Här blir det lite äpplen mot päron då jag faktiskt fick testa en bil som jag kunnat utrusta själv. Inscription, loungepaket, teknikpaket etc. Det var en D5 AWD som även hade Panorama, elstolar mm. Får jag jämföra med E-klassen så är det i min mening en klar fördel till Volvon. Personliga saker som sittkomfort, ergonomi i vid förarplats är väldigt mycket bättre i V90. Jag sitter som gjuten bakom ratten, stolen går att justera precis rätt, armen hamnar precis där den ska på vänstersidan mot dörren i en skön avslappnad position. När man kör iväg så är det också en väsentlig skillnad till Volvons fördel. D5'an går väldigt bra, väl i klass med flera av de 6-cylindriga modeller jag haft de senaste åren. Verkligen positivt överraskad! Det kanske är fel att jämföra Mercans 194 hk mot Volvons 235hk men de hamnar sannolikt i samma prisklass så jämförelsen är 100% relevant för min del. Här vinner Volvon på knock out som jag ser det. Visst, det finns vissa mindre detaljer som känns lite gammelvolvo, men de är fasiken så få att det inte spelar någon roll. Sammantaget så måste jag säga att V90 känns som ett solklart val för min del. Satt ner med en säljare och det går ju utmärkt att få in i princip 100% av de tillval jag vill ha med för runt 550' kr. /gustav |
|
|
Hej! Hur var vägljudet i V90? Hyrde en XC90 en vecka och tycker inte den var tyst nog. Den är rätt mycket tystare än min Skoda Superb -16 men lever om mer än min gamla Audi Allroad -14 i och med att man kan få en Allroad för 436000 minus rabatt så kände jag att XC90 borde vara bättre isolerad med tanke på priset. Speciellt när dom vill den ska vara premium. Vidare kändes det som att D5an fick jobba på riktigt mycket i XC90, den var väldigt bra vid vanlig körning upp till 3000 varv (powerpulse) men över det kände jag klart att tyskarna har fördel i deras 3-liters-maskiner. Funderar också på att byta bil och tänkte köpa en Allroad igen eller en V90 D5 AWD. Tycker Skodan blir för jobbig på långkörning, dels för att stolarna inte är lika sköna som Audi och Volvo och sen för att den inte går tyst i högre farter. Kör en del långkörning och A6:an har verkligen levererat, den är som ett lok på vägen och extremt tyst och komfortabel med luftchassit. Däremot känns den rätt gammal med den rundade instrumentpanelen. Det jag gillade men Volvon var att inredningen verkligen var outstanding, kändes enkel och modern sen gillade stolarna jättesköna med elektrisk sidojustering och elektrisk dynförlängare. Tre andra små detaljer i Volvon jag gillade var att keyless fungerar på alla dörrar. På Audi A6 och Skoda Superb har dom bara det på främre handtagen så när jag ska lyfta in vår bebis i baksätet måste jag först ta på förardörren sen öppna bakdörren. Sen på Volvo så räcker det med att öppna bagaget för att låsa upp bilen, så när jag lastar in barnvagnen kunde tjejen sätta vår bebis i babyskyddet. På Skodan är det dom främre handtagen som låser upp bilen. Det betyder att jag måste först få fram till främre handtaget för att sen gå bak och lasta in vagnen. Den sista fördelen är att det finns två knappar på Volvos elektriska baklucka en som stänger och en som stänger samt låser bilen. Idag får jag stänga ner gå fram till förardörren och lägga handen på handtaget. Kan verka som detaljer men väldigt enkelt i Volvon mot VAG. |
|
|
På A6:an så finns det också två knappar på bagageluckan, en för att bara stänga och en för att stänga och låsa. Sen fungerar det att låsa upp genom att öppna valfri dörr. Samma sak med att öppna bagageluckan. Allt detta går att konfigurera i MMI:n. Det verkar verkligen vara tudelat vad folk tycker om XC90:n och dess prestanda. Jag har inte kört den än, så jag ska inte uttala mig. Dock har jag svårt att se att en 4-cyl diesel skulle vara likvärdig med en 6-cyl dito oavsett vad Volvo's marknadsavdelning vill ge sken av. Sen verkar den lida av en ganska skum konstruktionsmiss: Länk Mvh/ Niclas |
|
|
XC90 är en mycket tyst bil. Jag körde cirka 400 mil med den som jag bytte mot min X5M. Jag har även beställt en ny XC90 med leverans om ca 1 månad. Det fanns inga störande vägljud mer än vad som är vanligt i både BMW och Audi. Allroaden är ju en väldigt prisvärd bil anser jag. Jag skulle välja den före en F15, mkt pga motor och inte minst luftfjädringen som är vanebildande. Keyless fungerar på varje dörr iaf på min RS6 och jag vill minnas det var likadant på Allroaden. Prestande på XC90 räcker mkt väl men givetvis går en Q7 eller X5 40 eller 50d skönare med sex cyl motorer men prestandamässigt överraskar XC90 positivt. Jag beställde en ny pga det extremt bra andrahandsvärdet. Jag fick nästan lika mkt för den -16 på knappt tusen mil och sju månader gammal som jag betalar för en helt ny -17 (R-design, tror inte Inscription har samma höga andrahandsvärde). /Anders |
|
|
Då är det bara på nya Superb dom sparat in på handtag och extra knapp på bagageluckan, visste väl det var något jag fick miste om när jag köpte bil på pris. Buller verkar upplevas väldigt olika. I nyaste numret av teknikens värld så tycker om A6 var bullrigare än S90 men i denna video: beskriver dom S90/V90 som bullrig. Jag tror inte bilen är bullrig, man kanske inte lika tyst som Mercedes E-klass eller Audi Q7. Frågan är vad man ska förvänta sig, för bilen kostar inte som E-klass och därför måste man göra avkall på något i detta fall har dom inte lagt nog med resurser på att få bilen tystast i klassen men och andra sidan om man gjort den tystast i klassen kanske man inte fått med pilot assist eller digitala instrument som standard Så allt handlar en avvägning sen får man nog se hela bilden. Blev mycket surr runt antenna-gate som Apple hade, märkte inget. Sen kom Bend-gate, inget jag märkte. Så ofta när det kommer en väldigt populär produkt så gottas många i att hitta problem. Takluckan är även ett av dom, länken Heden postade. Jag vet inte vem som kör med sidorutor öppna i högre hastigheter. Volvo har säkert provat det också men kommit fram till att det inte är värt lägga mer pengar på annan infästning då en vanlig kund inte använder sin bil på det sättet och vill man så kan man säkert hitta fel på dom flesta bilar, eller i alla fall egenskaper på bilen som inte är passar felsökande individer. Ser man till helheten verkar V90 vara en väldigt bra bil. Ska själv försöka provköra den till veckan för att bilda mig en egen uppfattning. |
|
|
Med insyn i branschen är det mycket fokus på komfort och ljudisolering bland premiumtillverkarna. Det får kosta mer i utvecklingsarbetet än tidigare. När alla blivit bättre är det också svårare att jämföra lika nya bilar. |
|
| Ökad isolation gör att man behöver ta till ännu mer virtualiserade ljudsystem för att ens höra motorn, när de nått total tysthet i kupen kan man lika gärna köpa elbil. | |
|
mephisto: Lite off topic, men att branchen har stort fokus på ljudisolering tycker jag inte man märker. Nu har jag inte provat Q7, men är inte imponerad av ljudnivån i många andra nya bilar. Rent subjektivt tycker jag tex inte ljudnivån i lagliga hastigheter är lägre i F11 jämfört med E39. Möjligen är däckstorleken boven? |
|
|
Är inte heller imponerad av F11, tycker den låter alldeles för mycket. Nu är det ett tag sedan den gjordes och i en tid då viktbesparing hade hög fokus :) Som du säger, däck har betydelse. Särskilt BMW:s RFT men även att oljudet kommer mindre från motorn och mer från yttre faktorer. När motorn blir tystare upptäcks andra oljud som tidigare maskerats. Det märks tydligt i en elbil. i3 har väldigt låg ljudnivå mycket tack vare de smala däcken (155) men även den smarta isoleringen som ska förhindra värmeförluster. Att köra klimatanläggning drar mycket ström och jag behöver bara köra den någon gång i månaden. En stor Tesla med breda däck låter nästan lika mycket som en vanlig bil då oljudet från motorn är i princip försumbar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.