|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Blir kanske svårt att hitta en 530 under 6000 mil för mindre än 300k men jag har bara kollat xdrive så jag kan ha fel. | |
|
Gör så, vad man gillar är väldigt personligt. Stämmer. 525d blev en fyra 2012. Då du vill ha en med få mil och gärna under 300' så är det nog runt 2011-12 du får leta. Tycker inte årsmodeller / facelift eller ej spelar så stor roll, då faceliften inte var så stor som på t.ex e60 där man gjorde om inre dörrsidor m.m. Försök istället hitta ett fint ex med rätt utrustning för er, en skötsam ägare och bra servicehistorik. Facelift LCI 2014 enligt Autopower: justerade njurar, något förändrade strålkastare med xenon som standard (adaptiv LED tillval), ny frontspoiler. Sidoblinkers i ytterspeglarna. Bakljusen marginellt uppdaterade. Nya färger och fälgar. |
|
|
Du borde kunna hitta en 530 med dina krav om du inte behöver ha så mycket utrustning. Denna på Novation kostar 300 och har en riktigt bra spec med m sport mm mm, men med 10000 mil. Länk |
|
|
Fahlekorv: Ja det verkar som det kan bli lite svårt, kanske får prioritera ner motor eller utrustning? Lasse: Okej, jag ska försöka tänka bort årsmodell och gå mer på skick och utrustning. Är det mycket annat i utrustningsväg som har ändrat sig på dom nyare mot -11? Tänker på bildkvalite i displayer, funktioner i stereo, navigation m.m? Det är ju trots allt några år mellan och man vill ju inte att bilen åldras för fort. Frågan är ju då vad man ska tänka om på, 520 190 hk? Fast nu är jag så sugen på 6an så jag vet inte om mitt hjärta klarar av att tänka på nåt annat :-D DM3: Den va riktigt läcker, tyvärr är 10k mil för mycket, som jag skrev tidigare har jag planerat att köpa en bil som jag ska ha kvar i rätt många år, om jag inte är tvärmissnöjd eller bilen krånglar som helsike :-D |
|
|
På LCI har du som du nämner bättre display och mera GB( iaf om du har stor nav, osäker om lilla displayet är ändrat...) Då har idrive touch/skriv-funktion også, även om just det inte är en showstopper/livsviktig funktion för mej. Men bättre display tycker iaf jag väger en del... Lägg märke till att nya motorn på 20d INTE kom med LCI, men ännu senare. i 2015 tror jag. Annars är det lite mera tillval man kan göra med LCI(LED, digital instrument...), och några flera små justeringar. Tex komfortstolarna är lite ändrade. Har även sett i något blad från BMW att LCI har förbättrad ljuddämpning i dörrarna. Har bilen inte M-paket tycker många att LCI är snyggare/modernare. M-paketet är nästan helt lika. |
|
|
Jag skulle inte stirra mig blind på miltal. 6k kontra 10k behöver knappt vara kännbart beroende på hur bilen gått/tagits omhand. Jag vet inte hur det är med f11-orna, men på E61-modellerna så har 530 mänga komponenter lika som 535 vilket är en betydligt motorstarkare variant. Detta birde betyda att marginalerna på 530 rent maskinellt är väldigt goda. Jag har själv en 530XD-08 som gått 22k. Känns fortfarande fast och fin:) |
|
|
e39520it: Kanon, då har jag lite mer koll på det! Misstänkte att det skett lite förbättringar med åren, men inte så fasligt mycket ändå då. chip_saffire: Nej jag vet, men som jag skrev i tidigare inlägg så ska jag försöka behålla bilen i 9 år eller 18 000 körda mil om det går. Då ser jag helst att den har gått så lite somer möjligt vid inköp, det allra smartaste hade väl varit att köpa en ny bil, men den kvalitén som jag tycker bmw har så kanske det är bättre att köpa en bmw med några extra mil på mätaren och en härlig motor så man blir glad varje gång man kör bilen -Det Hur trivs du med din annars? |
|
|
Jag tycker inte min från 2010 känns gammal eller utdaterad efter tre år med bilen. Mycket utrustning som många nya bilar inte ens har idag hjälper - aktiv farthållare, Head-Up, dynamic drive etc... Har du tittat i Tyskland? Om jag väljer följande tre krav: värmare, Head-up, navigation får jag fram några fina till din budget: 1. Länk 2. Länk 3. Länk |
|
|
Jag trivs grymt bra med min. Motorn är underbar. Har ventilerade komfortablare i min. Har en son på 17 månader som sitter bakom passagerarstolen. Vi har en besafe-stol. Tror den heter izikid eller nå sånt. Det går att sitta fram, men man hade nog velat ha stolen lite längre bak för att det ska vara 100%. Men det funkar. Har ett till barn på G och då får den sitta fram, har ISO-fix där också.. Kommer nog funka alldeles utmärkt. Upplever dock att e61 är lite större invändigt än f11an.. Är inte lika gott om plats i passagerarstolen när vi har stolen på samma sätt i en f11. Dock ganska liten skillnad. Men dock en skillnad. |
|
|
Sim: Okej, det låter ju positivt , jag tror nog att väljer man rätt utrustning så hänger nog bilen med länge, Jag har inte kollat något i Tyskland, som jag skrev innan så kommer bilder få ett litet bilstöd pga att vi har ett rörelseförhindrat barn, tror det kan bli krångligt om man köper utomlands då. Annars var det fina bilar du länka, speciellt den sista. Chip_saffire: det låter bra, likadana stolar som vi har. Då borde inte den biten va något bekymmer. |
|
|
Glöm milen om bilen är fin och välskött. Saknar min "gamla" M525dA-08 med 18000 mil som inte kändes alls, snarare att de sköna comfortstolarna var insuttna, mot de lite jobbiga nya comfortstolarna.....tar nästan 3 år att sitta in dem från nytt. Har idag M520dA-2016 med 190hk. Tycker lätt att E60-3.0 diesel med hydraulservo var bättre än nya F10, Men det är jag. Det är fina bilar oavsett. Hitta rätt utrustning bara. Mvh Jonas B |
|
|
En sak till, själva letandet är rätt kul tycker jag. När du väl slagit till är den resan över..... Ha kul. Mvh Jonas B |
|
|
Med LCI kom även, utöver tidigare nämna, ett bättre uppdaterat chassie. Nya stolar som i alla fall inte passar min långa rygg, där även komfortstorlarna är förändrade, en otrevlig kant i överkant på stolen. Så mitt råd är en längre provkörning för att se om du sitter bra Så ny som möjligt, helst en LCI med 190 hk motorn en sexa kostar nästan lika mycket mer begagnad som ny. En gammal bil kostar oftast mer i service pga av åldersförslitning mm. Eller köp en Renault, ny bil med alla garantier. För inte har en BMW så jäkla mycket bättre kvalitet, men en speciell körkänslan. Eller provkör en ny Mazda 6 med all, då menar jag all, utrustning och körglädje för dryga 300 tusen |
|
|
Brynet: Okej, så det är med andra ord inget att hänga upp sig på om jag hittar en bil som går 10k mil? Känns som den kommer dra iväg rätt bra i bil på några år då vi åker mycket, sen är det svårt att hitta en bil i riktigt bra skick som gått över 10k mil. Men jag ska ha det du säger i åtanke. Absolut är letandet kul! Men även lite frustration över det, ska även bli skönt när det är klart och man kan släppa det. GoC: Tack för informationen. Ska provsitta dom nya stolarna. Funderar också lite i dom banorna, är det verkligen smart att köpa en beg tex, 530 11-13 med 5-10k mil på mätaren för 320k, när man kan köpa en tex ny passat 190 hk GT för nästan samma pengar med garantier och trygghet? Samtidigt är det något speciellt med bmw, dom utsöndrar kvalité och körglädje och man lockas efter att ha en. Det här blir bara svårare och svårare. |
|
|
Om du ska lägga 18000 mil på bilen spelar det ingen roll om det står 5000 eller 10000 idag, när du ska sälja så pratar vi 23000 eller 28000 mil. Du kan lika gärna ta den som gått 10000 mil, viktigare är nog att hitta en med rätt utrustning. Samma sak tycker jag att årsmodellerna spelar roll, inte bara mil som sliter, utan även tiden gör sitt. Dessutom tyder många mil på kort tid mer på långkörningar vilket känns väldigt skonsamt för bilen, jämfört med flera kortkörningar men kortare total sträcka. |
|
|
Tänker precis som Grelle. Många charmas av en så ny bil som möjligt men efter några ett tag tappar nybilskänslan sin charm och man inser vad man gillar och inte. Snackar vi 9 år så är nybilsgarantier en droppe i havet jämfört med att köpa en bil som man faktiskt vill ha. Skrivet på Ikea, ja jag anmälde mig frivilligt att hänga med enbart för att få köra en sväng med 530:n :) |
|
|
Markuiis, jag väljer att ha en lite avvikande uppfattning jämfört med majoriteten. Fastnade för detta du skrev ovan: "GoC: Tack för informationen. Ska provsitta dom nya stolarna. Funderar också lite i dom banorna, är det verkligen smart att köpa en beg tex, 530 11-13 med 5-10k mil på mätaren för 320k, när man kan köpa en tex ny passat 190 hk GT för nästan samma pengar med garantier och trygghet?" Mina egna erfarenheter av att köpa beg. BMW är lite blandade. 2005 stod jag inför samma val som du: köpa ny kombi för 250k eller beg. BMW för 250k? Köpte in två år gammal 525i Touring. Även om den var ok, och köptes av BMW-handlare, var den inte klockren. Utrustningen var en kompromiss, jag blev aldrig av med små microvibrationer i ratten, lite andra grejer störde, förre ägaren kanske inte hade tagit hand om bilen ordentligt etc. Allt detta slipper du när du köper nytt: Bilen har exakt den utrustningen du vill ha och köper du en ny Passat får du ju ingen kass bil, tvärtom. Med garantier, lägre försäkringspremie etc. Om några år, när du har råd och lust att köpa en NY BMW så gör du det. Jag tycker nog att en Passat med 4-cyl diesel känns mer "rätt" än en BMW med motsvarande motor. Reservation: Du hittar just den BMW du vill ha hos en noggrann entusiast som tagit hand om den. Då köper du den! /M Mina bilar: Länk |
|
|
Markuiis - skickat PM (PP) till dig. |
|
|
Grelle: Absolut är det som du skriver, Hittar man en bil som har den utrustning man vill ha och en utrustning som är framtidssäker så klarar man sig nog länge. Årsmodell ser jag som ett litet problem då jag gärna vill ha en 530, dom sticker iväg i pris från 11-12, så nyare än det blir nog tajt med min budget. Samtidigt är det ju tre stora ändringar om man jämför med ex -14 vad jag förstått? Fahlekorv: Håller med dig, och jag vill nog erkänna att jag är lite sån själv, Men jag har väl insett att en passat klår inte en 530 på fingrarna om man kollar på körglädje och karaktär. Tegel: Det är nog som du skriver, men har man fastnat för något är det lätt att inte se dom möjliga mörka sidorna. Hur man än vrider och vänder på det så är en bmw så fruktansvärt mycket roligare att köra än en tex.passat. Men som du skriver så är det en trygghet att köpa nytt, och man vet att bilen ligger i ens egna händer direkt från födsel och bara det är en härlig känsla och skapar mindre oro över hur någon annan behandlat bilen. Hittar jag rätt bmw så tror jag absolut jag väljer den före något annat, men jag är fortfarande inte övertygad, det finns fortfarande ett sig efter att köpa nytt, men då blir det ingen bmw för jag tycker det blir för mycket pengar just nu. Iggeman: Jag har svarat på dit om. |
|
|
Passat, då kan man lika gärna ta en Skoda och spara ännu mer pengar. Den är knappast sämre på nått sätt ;) Nä, köp en 530 ! Kolla upp den ordentligt, och hellre låga mil -11:a 12:a än nyare med 10k+ mil så slipper du börja med byta div. slitagedelar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.