AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.515

Köpråd 5-serie kombi

Sida 1 av 4
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Hej!

Planerar att byta bil efter sommaren. Har börjat snegla mer och mer åt bmw och kommit fram till att det är en 5-serie kombi jag vill ha.
Det ska vara en diesel, men vilken motor? Fördelar/nackdelar
Är det några modeller och årsmodeller man ska undvika?

Bilen ska max ha gått 6000 mil
Budget, helst under 300 000:-

Hoppas man blir lite klokare i sitt letande 😃

16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag är ju väldigt förtjust i 6-cyl 525d och 530d. Nästan samma driftsekonomi (skiljer ungefär 1dl i förbrukning) men mycket trevligare körupplevelse. Tystare, bättre körbarhet. Dessutom lider de inte av problemen med kamkedja som finns till vissa årsmodeller av den fyrcylindriga dieseln.

-------
//Lövet
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Välkommen!
Det är lite beroende på vad du behöver(vill ha). För mig räcker 190 hästar vilket innebär att en 520d from juli 2014 (årsmodell 2015) med inte alltför mycket lull-lull. Med den budgeten hade jag rekommenderat en 2013 eller senare med automat med sportstolar och metalliclack.

530d ä ralltid trevlig med skiljer rätt mycket i nypris.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Köpte en 530 XD 2011 med precis de kraven. Har en tråd som handlar om det någonstans.

Funderade också på en 14/15 520 men gjorde misstaget att provköra en 530 :) tänker också att en nyare 520 kommer tappa mer i värde.

Har just kört 60 mil. Underbar bil verkligen. körde på rätt friskt och blir verkligen förvånad över att den inte drar mer! Farthållare på 120-135, fullpackat och den drog 0.65-0.7 vilket är helt otroligt bra med tanke på storlek. På motorväg är det riktigt skönt med rejäl motor men kör man mycket stad så är det kanske onödigt.
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Tack för välkomnandet och svaren! :)

Okej, så driftsäkerheten är bättre på 525 och 530, Då känns det som jag borde satsa på det. Det är helt acceptabel förbrukning för så kraftiga motorer ju!

Ska man satsa på en XD eller är bakhjulsdriften så pass bra att det räcker för klimatet i mellan Sverige?

Vi har även 2 barn, 1 och 3 år. funkar det bra med bilbarnstolar i sportstolarna eller är komfortstolar att rekommendera med tanke på det?

Låter nästan som det inte är så mycket att tänka på förutom "standard" sakerna när man kollar på en begagnad bil?

js
1.930
jsn
i5 m60 -24
525d blev 4cylindrig 2012.
Provkör både 4a och 6a för att bilda dig en uppfattning, personligen tycker jag man får en helt annan motorgång med 6orna vilket för mig är värt en hel del...
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Sexa så klart. Fint ljud (för att vara diesel), bra vrid, låg förbrukning och körglad. Sen brukar bilar med större motorer generellt ha mer skoj och påkostad utrustning.
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Jag har haft en 520d men har nu en 530xd, båda -08.

Om du tycker om att köra bil så kommer du uppskatta 530... Har i yttre familjen en 525xd 2012 = fyrcylindrig och det är ganska stor skillnad... Men den räcker gott och väl! Dock är 6an en helt annan värld.

Skulle säga att det skiljer 1dl mellan min 530xd -08 motför 525xd -12.

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Tänkte du att ena barnet sitter fram? Det borde inte ha någon betydelse om det är sport eller Komfortstol om de ändå har sin egen bilbarnstol?

Fyrhjulsdrift beror på vart man bor och kör, för mig är det inget alternativ med 2wd men då bor jag i Luleå.

Ac kan tydligen vara problem med har jag fått höra så testa att den fungerar. Om det är en bil med ludtdämpare bak så kan man vara uppmärksam på att det är samma nivå på båda hjulen har jag läst. Inte helt ovanligt att luftbälgarna behöver bytas.
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Jag är lite smått körgalen och älskar härligt motorljud och kraft så det låter som jag ska satsa på en 6a! :D Men samtidigt får jag väl sätta mig in i rollen som familjefar och tänka på vad som är bäst för familjen, Tänker mest på kostnader som kanske kan bli dyrare med 6an som service m.m?

Jajamen, tänkte ha en bilbarnstol i fram och en bakom. tänkte så inte skålningen blir för smal så bilbarnstolen inte får plats mellan? Har nämligen lite av det problemet på passaten vi har nu.

Okej, då borde jag klara mig fint med bakhjulsdriften, jag bor på västkusten och här kommer det inte så mycket snö.

om vi går in på en annan sak, jag har faktiskt stått i valet mellan en 5-serie, A6 och Renault Talisman (SNYGG) Men hur är kvaliten om man jämför med Bmw... inte i närheten skulle jag tro. Men samtidigt så får man 5års nybilsgaranti och inköpet handlar ungefär om samma pengar.

Våran 1åriga tjej har nämligen ett handikapp så vi får ett bil stöd på en summa som vi kan skjuta till när vi köper bil. reglerna där gäller att vi måste ha bilen i 9år eller 18k körda mil innan man kan ansöka om bil stöd igen. Man kan även bli återbetalningsskyldig den summan man får om man säljer bilen tidigare. Därför vill jag köpa en bil som jag kan ha i 9 år att inte bilen känns helt kass inom den tiden.

Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
När det gäller detta med stolar och plats för barn; tänk på att komfortstolarna stjäl mer utrymme för baksätespassagerarna, vill du ha en bilbarnstol fram och tänker dig att någon skall sitta bakom så är standardstolarna klart smidigast, sportstolarna är något mer utrymmeskrävande men definitivt mindre än komfortstolar vars ryggstöd är tjocka och inkräktar på utrymmet bakom stolen.

/J.I
Transocean
@Markuiis

Du skrev

"om vi går in på en annan sak, jag har faktiskt stått i valet mellan en 5-serie, A6 och Renault Talisman (SNYGG) Men hur är kvaliten om man jämför med Bmw... inte i närheten skulle jag tro. Men samtidigt så får man 5års nybilsgaranti och inköpet handlar ungefär om samma pengar."

En Renault? Jag resonerade ungefär som du 2009 och köpte en Citroën C5 med 600 mil i klockan då jag tänkte att den måste vara bättre än en 3 år gammal 5-serie och med garanti.....första fel dök upp efter några månader och sen stod den på verkstaden minst två gånger i månaden . Men visst är franska bilar snygga :-)
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Eller som en kollega sa när vi pratade ny bil. Den är ju fransk?! Det räckte liksom tyckte han ;0)
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Hehe, Franskarna är som godis, Man blir sugen men man måste nog försöka att motstå!

Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
9 år är en lång tid, gäller att välja rätt då.

Har en tvååring och är barnvakt åt en femåring idag, ska se hur sittkudden passar i sportstolarna. Fast du kanske tänkte på en stol med ryggstöd också.

Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Jo det är ju det,och just därför känns det extra viktigt att välja rätt precis som du skrev. Har aldrig haft en bil så länge tidigare.

Tack, det var ju otroligt omtänksam och snällt!
Tänkte mest på bilbarnstol men rygg bakåtvänd, men det kan ju även vara kanon att veta hur en vanlig sitter ☺
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Till J.I: Tackar för upplysningen! Känns som det lutar åt sportstolarna. Standardstolarna är ju så tråkiga det lika jag har sett, men med sportstolarna borde man få hyfsat benutrymmet och härlig komfort då? 😃
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Sportstolarna är faktiskt bättre för mig. Är 1.90 och kan inte tilta komfortstolarna nog långt för att få stöd hela vägen ut på låret vilket blir jobbigt för knät på höger ben när jag kör långt. Sportstolarna är riktigt bra. Men har man inte det problemet så är komfortstol såklart skönare. Bäst att testa själv, med barnstolar också.

Det var inga problem med sittkudden iaf. Är det bakåtvänd stol så har det ingen betydelse med sport eller komfort förutom för den som sitter bakom/framför.

På tal om franska bilar, finns ett svenskt forum som heter Citroën-akuten.. Dåligt tecken.

Sitter nu i baksätet på en 90-milsresa. Tycker man sitter riktigt bra. Mer utrymme för benen än i xc90, dock smalare om man tänkt använda mittplatsen.
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Fahlekorv: Okej, Jag är 1.86 själv så då borde jag få lite samma problem med komfortstolarna.

Kanon, då kan jag släppa det, men som du säger är det väl lika väl att prova sätta in barnstolarna för säkerhets skull.

Kanon, då ska jag kolla in det, men jag tror att suget efter en bmw är för stort för att ändra på nu :-D

Låter ju kanon! Ska man sitta 90 mil i baksätet om man är 1.90 lång så måste det vara bekvämt, annars finns risken att det blir obekvämt för den framför :-Det

Jag kollar Blocket lite nu, detta är en djungel för mig hehe.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Jag är 193 men kan inte tänka mej annat än komfortstolarna, så det är som vanligt att smaken är som baken... Tycker det är super med ställbara sidostöd samt att man kan ställa vinkeln även på överdelen av ryggen separat. Minne et.c får man dessutom på köpet, vilket är jätteskönt då vi är två som kör bilen.
Ma
22
Markuiis
525i M-sport -07
Lasse: Där ser man, jag får nogillar helt enkelt ta med mig frugan och provsitta bägge delar!

Vilken årsmodell tycker ni man ska satsa på egentligen? Jag känner att 6cyl står högst på önskelistan, men en 525a -11 känns lite "gammalt med tanke på att jag planerat att ha bilen i några år. Skulle helst villa komma upp i 13-14 som älst, och då är det 530 som gäller om man vill ha 6an om jag förstått rätt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.