AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.631

BMWscanner- IKE och EWS error. 540 e39 -02

Sida 3 av 3
wi
38
windriderswe
e39 540iA -02
Du menar alltså k-line på stift 7-8 på interfacet och plus och jord till modulen? Det vore perfekt att testa!
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Kolla följande bild Länk

Det är en färdigkopplad kabel för ändamålet men jag tror det är enklare att förstå principen utifrån en bild än utifrån ord.
wi
38
windriderswe
e39 540iA -02
Okej! Antar att plus och jord matar obd-uttaget så interfacet får kräm?
Kan man tillämpa denna metod för att felsöka lösa moduler också?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Ja, interfacet kräver ju ström. Enheten måste få sina ordinarie matning via kontakten på den enskilda enheten.

Så länge en enhet har K-line så kan du felsöka den separat. Men det kan ju bli en hel del felkoder och kanske även andra bekymmer om du bara matar enheten med ström och kopplar den till K-line utan att ha alla andra kablar inkopplade.
wi
38
windriderswe
e39 540iA -02
Okej då vet jag! Tack för tipset!
Ska bara få tag i ett obd-uttag och fixa lite kablar så återkommer jag.

Om inte annat så kanske du har tid någon dag att hjälpa mig?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det var det jag syftade på när jag skrev att det är inte långt till Fagersta ;)
wi
38
windriderswe
e39 540iA -02
Nämn dag och tid så dyker jag upp :) dra iväg ett mess till 070-3915666
N
724
N
E39 530i M Touring 2002
E39 525i Touring 2002
E36 316i Coupé 1995
Såg i ett inlägg av OlaO från juli här i tråden att han ryckte säkring 15 som var konstant 12V. Men scannern funkade utan denna... Betyder det att en bluetooth dongel t.ex skulle kunna vara inkopplad konstant om man rycker säkring 15? För då får den väl bara ström med bilen på. Eller har jag missförstått? Påverkar säkringen mer?
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det blev en lärorik dag i söndags.

Tyvärr har jag blandat ihop diagnosbus och K-bus. Dess måste hållas isär i resonemangen.

SRS som var den enhet som var viktigast för stunden ligger på K-bus i "windriderswes" bil. IKE "översätter" K-bus till diagnosbus och all kommunikation mellan ett diagnosinterface och enheter på K-bus går alltså genom IKE. På äldre årsmodeller av e39 ligger SRS-enheten direkt på diagnosbus varför det är viktigt att läsa och förstå elschema för aktuell bil för att veta hur det ligger till för den specifika bilen. (detta var en av anledningarna till att jag blandade ihop K-line och diagnosbus).

Eftersom vi inte fick någon kontakt med IKE så fick vi heller ingen kontakt med någon annan enhet. Vi försökte att koppla diagnosbus direkt från IKE till BMWscanners interface men fick ingen kontakt med IKE. Här konstaterades att något i IKE är trasigt.

En tanke här var att testa med något av de två KOM som jag hade liggande hemma men dessa har helt andra kontakter än IKE och passar därför inte i bilar utrustade med IKE.

Efter många tankar fram och tillbaka så kom jag på att om KOM har både K-line och diagnosbus så kan det kanske gå att använda ett löst sådant med lödda kablar som översättare för bilen. Vi tittade elschema och insåg att det kanske kan gå.

Jag kortslöt stift 20, 21 och 22 i svarta kontakten på mitt lösa KOM och lödde på en kabel som sedan anslöts till bilens +pol.
En kabel löddes fast på stift 1 i samma kontakt och denna anslöts till bilens chassie/jord.
Detta fick KOM att tändas.
Sedan löddes en kabel på stift 12 i den vita kontakten på KOM. Denna kabel anslöts sedan direkt till stift 7/8 på BMWscanner.
Detta gjorde att vi kunde ansluta till KOM och läsa dess data.
Sist men inte minst så anslöts en kabel till stift 20 i den vita kontakten i KOM. Denna kabel anslöts sedan till bilens K-bus och vips så kunde vi ansluta till bilens alla enheter som ligger på K-bus.

Den temporära lösning blev att vi drog fram två lösa "tåtar" (K-line och diagnosbus) från bilens IKE, som ansluts till ett löst KOM för att kunna diagnostisera enheter som ligger på K-bus. Absolut inte en lösning jag förespråkar permanent men absolut en lösning som gör att windriderswe kan besikta sin bil (ansluta till SRS och radera de felkoder som fanns lagrade).
wi
38
windriderswe
e39 540iA -02
Mycket bra sammanfattat!
Jag letar nu efter ny Ike (eller beg).
Men frågan är ju nu hur det blir om man skaffar en beggad IKE. Kan man via BMW scanner eller inpa koda den så chassienummer och mätarställning stämmer? Jag vet att vi pratade om det i söndags thebear89, men är lite kluven i frågan.

Latjade lite med BMW scanner igår och ändrade så dörrarna inte låser vid färd samt akustiskt ljud vid låsning/upplåsning av bilen via fjärr. Kul funktioner!
Dock slutade varvräknare, växelindikering i mätarhus, förbrukningsvaror mätaren samt asc att fungera.
wi
38
windriderswe
e39 540iA -02
Förbrukningsvisare skal det stå
Hej,

Hoppas att du kommit åt att få tillbaka de försvunna funktionerna!

I denna tråds sista inlägg (tillsvidare, åtminstone) skissar jag lite på vad som behöver kontrolleras/göras vid byte av instrumentkluster, IKE. Länk

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.