|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder så har jag problem med BMWscanner 1.4.0. Har nyligen köpt BMWscanner och INPA med tillhörande kablar och drivers. Dessa funkar klockrent på poolarens 530 e39 -03 men inte på min. Jag hittar bara DME,ABS och jag tror den tredje heter LWE. resten står som <not found>. Har följt denna guide och gjort dessa moddar men utan resultat: Länk Någon som har råkat ut för samma sak och kanske löst problemet? | |
|
Det är inte så att du har den runda 20-poliga kontakten under huven? Har du den så är bara en K-lina kopplad till OBD-uttaget under ratten. För att komma åt alla moduler så måste båda k-linorna vara anslutna till interfacet. Jag har för mig att den runda kontakten under huven försvann tidigare men det är ju fort gjort att kolla det. |
|
| Nej jag har endast en under instrumentbrädan =( | |
|
Hej, Jag antar att du inte köpt ditt kit av forumets olaO? För i så fall hade du knappast behövt lägga ut din fråga här. Han är intresserad och hade knappast lämnat en kund med problem. Nu är ju "alla" på semester. Antagligen även Ola, annars hade han huggit direkt på dee här kroken! :) Gissar att han gärna försöker hjälpa, oavsett kittets ursprung. Prova att direktkontakta honom. Via Powermejl eller hans vanliga, som går att hitta här på forumet. Ola.ohrling@... nånting, tror jag. /Lennart |
|
| Jo jag har köpt det av honom men har redan stört honom tillräckligt känner jag. Men han verkar väldigt kunnig så jag kanske får lov att störa honom ytterligare. | |
|
Jag tror mer på problem i bilen än på problem med interfacet. Eftersom du kan ansluta till enheter på en K-lina så ligger problemet troligtvis i att den andra K-linan saknar kontakt med interfacet. Titta i bilens OBD-kontakt och kontrollera att det verkligen sitter stift som du får kontakt med på plats 7&8 |
|
|
Ja eftersom det funkar på kompisens bil så tror jag inte det är fel på själva interfacet eller kabeln, utan kommunikationen med bilen som strular. Jag har 12v på pin 1 och 16 samt jord på pin 3 och 4 om jag inte missminner mig. Ska kika närmare på pin 7 och 8 imorgon. Kan det vara så att Ike är bytt någon gång och inte blivit kodad helt rätt? Bilen funkar ju klockrent så det kanske är ett långskott. |
|
|
4&5 ska va jord. Jag tycker du borde få kontakt med styrenheterna även om någon skulle vara felkodad. |
|
|
Ja 4 och 5 va det =) Ja något är ju lurt. Förra ägaren har tryckt i en Android baserad dubbel DIN stereo och därmed slitit ur navigation och cd växlare. Men jag tycker inte det borde störa k-linan om han inte råkat kapa en kabel eller något. Får som sagt kika lite närmare på själva obd kontaktdonet. Samt leta rätt på ett elschema. Usch, det här med felsökning av el är det värsta med bilar :p |
|
|
På VAG-bilar någon gång runt millennieskiftet var det vanligt att folk ställde till med kortslutning på K-linan just när de bytte stereo vilket resulterade i brända interface. Men med modden du har gjort borde du störa ut båda k-linorna om så vore fallet. Å andra sidan är det kanske fort gjort att dra ur alla kontakter som har med eftermarknadsstereon att göra för att testa? |
|
|
Länk elschema Länk förklaring av problemet med VAG-bilar. Har inte den blekaste om detta gäller BMW-bilar men det kan iaf vara läsvärt. |
|
| Tusen tack! Jag kikar och återkommer! | |
|
Har kikat bakom stereon lite snabbt som är en eftermarknads androidbaserad stereo. Och den som kopplat in den har inte varit helt seriös. Har läst att det går en k-line till originalstereon, och jag undrar då om den inte är kopplad någonstans, slår den då ut systemet? Jag tänker alltså då att om dom är seriekopplade så kanske allt efter stereon inte syns i inpa tex.? Det var bara en tanke jag hade. Sen är jag inte så duktig vad det gäller felsökning av elsystem eller förstår hur det är uppbyggt (därav mitt inlägg). Ska fortsätta imorgon med att läsa igenom elschemat och försöka förstå hur det hänger ihop. |
|
|
Alla enheter på K-line är fristående från varandra. Du kan plocka ut en enhet och ansluta enbart den till interfacet och ändå diagnostisera den enheten. Ej ansluten K-line på stereon ska alltså inte påverka andra enheter. Men om K-line ansluts till något som kan slå ut K-line så blir det problem. |
|
|
Japp. lite semester och bevakar dåligt ;-) Några modifieringar på "mitt" interface behövs inte. Funkar det på den ena bilen så måste som sagt problemet ligga på bilsidan. Kan det vara så enkelt som en säkring? Säkring 15 i handskfacket går till OBD uttag på min 540-02. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| OlaO: han skriver att spänning finns på stift 1 & 16 så säkring är enligt mig utesluten som felkälla. Han kommer ju dessutom åt några enheter, om jag inte missminner mig just de enheter som ligger på drivlinanans K-line. | |
|
Det finns ju nån pinne som är 12V från tändingen och nån pinne som har konstant 12V. Tänkte att säkringen kanske säkrar upp tändningsdelen. Jag provar ikväll att rycka den säkringen och se vad som händer. Mvh Ola |
|
|
Om jag inte minns fel så är det säkring 15 och 25 man ska kika på. Dock har jag kikat på alla under handskfacket och dessa är hela. Jag kan läsa av dme abs samt lwe.resten är not fond så ena k-linan verkar jag ha kontakt med. Och som sagt så funkade allt perfekt på kompisens 530 2003. Synd att man inte valde extrakursen inom fordonsel på gymnasiet. Hade varit till nytta många gånger :( Men det är helt fantastiskt att ni på forumet finns som ställer upp! Guld värt för oss som inte är så haj på elen. |
|
|
Fy skäms på mig =( Jag har ju givit felaktiga information. Ber om ursäkt för detta. Med tanke på att du har BMW scanner så känner du nog till förkortningarna men längst ner förklarar jag dem ändå. Det är enbart DME och ev. monterad EGS som ligger på K-line 2 (stift 7 i OBD-kontakten). På K-line 1 (stift 8 i OBD-kontakten) ligger ABS/DSC, IKE/KOM, EDC och LEW. Diagnos av all annan utrustning går via IKE/KOM. Problemet ligger alltså helt klart i kommunikationen mellan interfacet och IKE/KOM. Det är dock underligt att du inte kommer åt EGS DME - motorstyrdon EGS - automatlåda ABS/DSC - låsningsfria bromsar och stabilitetsreglering IKE/KOM - Intrumentkluster eller kombiinstrument EDC - Troligtvis elektroniskt styrda stötdämpare LEW - Styrvinkelsensor Glöm allt jag skrivit tidigare! Rikta in dig på och försök hitta orsaken till varför du inte kan kommunicera med IKE/KOM. Där ligger problemet! Ber återigen om ursäkt. |
|
|
Bear, otroligt bra info! Hursomhelst, jag ryckte säkring 15 och kom ändå åt alla moduler. Det som försvann var den konstanta 12V. Verkar inte som scannern behöver den alltså. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Mycket bra info! Det tackar vi för! När jag kikade bakom stereon igår så kommer en kabelstam upp från vänster där jag förmodar sitter ett kontaktstycke original. Där har den som installerat stereon klippt alla kablar och tre omärkta svarta kablar hänger omärkta. Ska kika elschemat och se om jag kan lista ut vad de egentligen går till. Man måste ju utesluta allt. Om all kommunikation på ena k-linan går genom ike/ews (om jag fattat rätt) så får jag se om jag kan undersöka kablarna mellan obd och kombiinstrumentet är som det ska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.