AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.708

Parkeringsskada orsakad av smitare, vad göra?

Sida 2 av 3
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Läs en gång till IDUA. Smitaren är juh okänd.
Jag lyckades själv med bedriften att trycka in dörren på en liten jappsare som stod parkerad brevid när jag backade ut svärmors Saab 9000 från mataffärens parkering. Självklart lämnade jag en lapp och jag och bilägaren träffades sedan över en kopp kaffe och fyllde tillsammans i skadeanmälan. Eftersom Saaben klarade sig utan skador borde detta inte kostat något annat än kanske en höjd försäkringspremie för svärmor. Men, några veckor senare kommer ett brev från Folksam där dom deklarerar att eftersom den som körde bilen var under 24 så kostar det plötsligt 2000:- !
Där fick man för att man skulle vara så ädel och ärlig.
Vidare stod det att dom skulle undersöka om detta kundes skötas utan att det skulle gå på försäkringen.
Undrar hur lång tid det tar för nu har en månad passerat utan något ytterligare besked.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Kan det ha varit så att svärmor deklarerat för Folksam att ingen under 25 skulle köra hennes SAAB?
Om så skett brukar straffavgift utgå.

Folk skäms inte för att ljuga ihop vadsomhelst nuförtiden. Krockar blir parkeringgskador. Ingen under 25 skall få köra bilen, gatan blir ett eget garage osv osv.

Harri Nikander, din koskenkorva i etern
Inte medvetet åtminstone. Hon var ju själv lika överaskad som mig när brevet kom. Kan ju tillägga att hon t.o.m satt i bilen när det hände. Lätt skärrad är väl en underdrift =)
Hade f.ö.v. precis sålt min E30 och skulle ratta den här valen till bil. Inte riktigt lika smal direkt.

Jag accepterar att försäkringsbolagen har sådana här regler. Man känner sig dock aningens bitter, hade ju varit lätt att säga att hon körde istället. Undrar om det påverkar min egen premie sen när jag skaffar ny bil?
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Se där en till:

"hade ju varit lätt att säga att hon körde istället."

sånt som driver upp premier, omoralen i samhället.

su
174
super-dan
116i - 06
På dem bara Harri...
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Det låter bittert här....

--------------------------------------------
Länk
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Bittert?
Det alltid intressant att debattera med folk, här klagas ofta på premier men samtidigt så verkar folk inte dra sig för att anmäla parkeringsskada titt som tätt eller fippla lite hit och dit. Man tycks ofta inte ens förstå sambandet dem emellan.

Det är som när man diskuterar skattetrycket med en viss kategori av unga män, samma män som gärna skryter vitt och brett hur de fuskar med sjukskrivningar och än det ena och än det andra "svart". Att det finns ett samband det aaanar de inte, där under kepsen.

Inte bitter, debattsugen.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Debattera om skatter och moral tycker jag man kan göra på andra, mer passande forum.

Mvh
Anders S.
(ofta bärande keps och förhoppningar om sänkta skatter, och lägre färsäkringspremier)

Länk
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Hmm
Vad du tycker bryr vi oss andra inte om, läs det inte om det inte passar, eller är för avancerat för dej.

Att diskutera premier, skador och bedrägerier rörande våra bilar hör hemma här likväl som diskussioner om viskositet och glykolhalt.

Dra ned kepsen för ögonen eller hoppa till nästa tråd om det inte passar nästa gång.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Bittert.....

Tycker inte påhopp hör hemma i detta forumet.
Diskussioner om delade erfarenheter är väl de som formuet är ägnat åt, inte personangrepp.
M.v.h
Mathias

Den som har flest BMW när han dör vinner!
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
i vissa/många fall är det knappt lönt att dra in försäkringsbolaget.
Kolla upp vad en seriös lackerare ska ha för att göra jobbet.

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
jo
2.105
johann
M3 2001
M3 2005
Kilen,

Verkstadsrepor: Länk
Vad gäller försäkringsbolag så får ni ursäkta men jag har inte mycket till övers för dem. Har aldrig blivit hyggligt behandlad av dem utan tvärt om blivit utan ersättning vid flera tillfällen. Blev rånad vid en utlandsvistelse för ett tag sedan men utan ersättning. "Du hade ju varit på en pub och var säkert aspackad"
Jo, eller hur. Klockan var halv tio på kvällen och jag skulle upp och jobba dagen efter. Svårt att hjälpa att ett par flåbusar dök upp och ville prata ekonomi.
Ni som har bilförsäkring kanske får höjda premier nu p.g.a sjunkande aktiekurser? Fick vi sänkta premier i slutet på 90-talet när kurserna gick upp?
Har försäkringsbolagen moral?

Anyways, jag har aldrig sagt att jag inte tänker betala eller att stackarn jag körde på ska få stå för kostnaderna själv.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
* Ni som har bilförsäkring kanske får höjda premier nu p.g.a sjunkande aktiekurser?

Nja indirekt möjligen

* Fick vi sänkta premier i slutet på 90-talet när kurserna gick upp?

Ja faktiskt

* Har försäkringsbolagen moral?

Kanske, men först och främst så har de en affärside, försäkringar

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Inte nja, njo!

Sjunkande kurser är inte bara indirekt. Sjunkande kurser ger sjunkande vinster = missnöjda aktieägare.
Summa kardemmumma, Höjda premier. Lätt som en plätt :)

Eftersom jag inte bott i hus så många år vet jag inte hur det är med villaförsäkringar o dyl. Men, bilförsäkringen har iaf inte sjunkit dom senaste 5 åren. Inte mina iaf. Menar du att det är så Harri?

Apropå bolagens moral och affärside så skulle jag bara vilja säga att om man gång på gång hör (media, bekanta)och själv råkar ut för bolagens försök till "icke ersättningsskyldiga" (som dom så lätt hittar i någon paragraf nånstans). Av vilken anledning ska en annan vara mer lojal mot bolaget i fråga? För sitt eget samvete eller för att gynna bolagets aktievärde?

Personligen tror jag att en av anledningarna till att många fuskar kanske inte alltid beror på att dom "vill tjäna lite extra" utan kanske snarare på att dom i tron om att dom haft bättre försäkringsskydd eller högre värde på det man försäkrar tar till desperata försök till att lyckas få ut det värde man anser vara riktigt.

Har själv aldrig fuskat med en försäkring, däremot har jag inte bilen på mig. Det är dock inget fusk, inte heller olagligt, bara en moralisk fråga där moralen bestäms av dig och mig.

Länk
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Premierna täcker inte skadeutbetalningarna, detta har man täckt med börsklipp ---> Vi fick sänkta (eller mer korrekt icke höjda) premier under börsens guldår.

I reala termer har försäkringspremien sjunkit då man ite fullt ut tagit betalt för skadeutbetalningshöjningarna.

Indirekt på det sättet att man subventionerat försäkringstagarna med börspengar, nu gåri nte det, vi får vara med och betala det grabbarna i keps ställer till med, rakt och oförställt.

Du gör ett riktigt klavertramp i det sista påståendet. Du kan inte jämföra bolagets hänvisning tille nlaglig paragraf med att uppsåtligt bedraga ditt bolag med oriktiga uppgifter, eller?

Crusty
Harri, har du fördomar mot ungdomar i keps eller?
jag klagar inte på att du e 62 år??
Här har vi diskussioner där vi inte hackar på folk för att dom bär keps eller för att dom snart blir pensionerade!!
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Förstår du inte Harri, eller låtsas du bara ?
Oriktiga uppgifter, vart? Om jag med fullt laglydigt (och omoraliskt?) låter någon annan äga den bil jag dagligen kör så bedrar jag inte mitt försäkringsbolag. Allra helst när försäkringsbolaget ifråga uppmanar mig att försäkra bilen på den som hade bäst premie! "Hur korkat vore inte nåt annat?" var kommentaren hos försäkringsbolaget. Finns några trådar om detta f.ö Länk Nog om det.
Vet inte hur insatt du är i Försäkringsbolagens finanser, tydligen rätt bra eftersom du enkelt kan säga att premiehöjningarna beror på människor i keps snarare än dom med portfölj (börsmäklarna). Ända tills du eller någon annan kommer med konkreta bevis (siffror) på detta så ligger min tro i att "kepsfolket" bara är en droppe i havet jämfört med sjunkande miljoninvesteringar i form av aktier.
Övertyga mig gärna.

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.