|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Märkte i helgen när man kom in från 18håls rundan att någon ohederlig människa backat in i 535an och orsakat en buckla högt upp på backluckan på vänstra sidan. Området är inte så stort men djupt, frågan är vad som kört in??? Man blir ju så satans vansinnig, precis några dagar efter vaxning och allt. Bör man polisanmäla händelsen och tjänar man in försäkringspengar i självrisk då??? Har i nuläget Folksam och är osäker på hur man skall gå tillväga? | |
|
Ring och prata med fb, tyvärr är det nog självrisk som gäller :( För jävligt! -------------------------------------------- Länk |
|
|
Du skall göra en polisanmälan och kontakta TFF (trafikförsäkringsföreningen, finns i sthlm). Det är de som står för skador orsakade av okända fordon. Tyvärr har dom p g a att många bluffat numera infört en självrisk på 1800 kr. Men det är ändå billigare än att ta det på din egna försäkring. Se alltid till att dokumentera skadan på plats (genom vittnen, foton m m) så du slipper ev. tjafs om hurvida skadan verkligen orsakats av ett fordon. |
|
|
Vid smitningsolyckor eller parkeringsskador då motparten ej vill ge sig till känna gäller en självrisk som motsvarar 5 % av basbeloppet, dvs 1800:-. Resten betalas av trafikskadeföreningen om din egen vagnskadesjälvrisk är högre (Dial's citat) Trist men sådant är verkligheten i vårt avundsjuka, vackra land. Garage är det enda som gäller på nätterna. Hoppas att det löser sig till det bästa /Dominik |
|
|
Hmmm, 1800:- Då kan det väl bli billigare att ta det på den egna självrisken (beroende på villkor)? Bonus påverkas väl inte vad jag vet... -------------------------------------------- Länk |
|
|
Oupps, nu skrev vi samma sak ungefär samtidigt /Dominik |
|
|
Jo, din bonus påverkas eftersom du behöver använda din vagnskadeförsäkring i så fall. Mer krångel att gå genom TFF men billigare. |
|
Apo |
själv har jag råkat ut för detta 2 ggr själv... TFF står ej för några kostnader längre... så det är 1800 kr i självrisk (alltid vid p-skador) + att du kommer ej att förlora något i bonus.. |
|
På min försäkring (Folksam) påverkades inte bonusen av parkeringsskada förra året. Däremot höjdes självrisken till det dubbla till nästa gång (inom ett år). -------------------------------------------- Länk |
|
JPM |
Samma sak hände mig i somras...nån idiot som backade in i förardörren. Tog bilen och åkte direkt till polisen. Jag betalade som de andra redan sagt 1800kr å då riktade dom om o lackade om hela dörren. Vad du kan göra är ju o kolla vad skadan kostar att åtgärda..nu vet jag ej hur stor skadan är..men skulle de vara så att det blir billigare en 1800 så skippa försäkrings cirkusen... |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Anders S: Kul att bli bestraffad av försäkringsbolaget pga att andra inte kan parkera.Det är väl meningén att bilen ska stå inomhus inlåst för jämnan och inte användas. MVH Hasso |
|
Sorgligt egentligen... Ja, är det i inlåst bruk en bil är till för? Försäkringsbolaget BLÅSAB Paragraf 13.2: "En bil som utsätts för användning (körning i trafik) eller på annat sätt brukas anses som ovarsamt brukad vilket i sin tur skall påverka självrisken enligt paragraf 7.2.3. Ägaren skall vidare aldrig lämna fordonet utan tillsyn, har ägaren ändå undlåtit att hålla fordonet under sån bevakning att det under några omständigheter kunnat påverkas i form av stöld och/eller annan skada upphör försäkringen att gälla. Detta innbär då att ägaren inte har rätt till någon som helst ersättning." ;-) -------------------------------------------- Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Nu är det väl inte bara just det bolaget som använder den paragrafen :)) MVH Hasso |
|
He he.. Nej, den är ganska vanligt förekommande bland de flesta bolag har jag förstått! :D -------------------------------------------- Länk |
|
|
Erfarenhet från verkstadsrepor någon??? |
|
|
Hmm mycket info, nu är det så att bilen står på min far och han har 3000kr i självrisk tror jag om man lyckas själv med bedriften att skada bilen, men nu var det ju parkeringsskada det gällde..får hoppas på 1800kr men det är ju dyrt bara det. Jag vet att premien höjdes med 30% för några år sedan och inför detta år med dryga 10%. Premien har gått från 3200kr/år (helförsäkrad) till 4700kr inom loppet av 5år..äckligt tycker jag. Det är verkligen himla fräkt att höja premien eller självrisken bara för att man råkar ut för "drägg"..vad blir kontentan av detta..jo mera svinn och de som drabbas är de ärliga. Är man klantig och backar på andra bilar så lämnar man en lapp och förklarar och de som skyller på att de inte märkte någonting och är påväg vidare bör inte ha körkort. Jag kan fortfarande inte förstå varför man skall repa och förstöra i synnerhet BMW bilar helatiden??? folk verkar inte fatta att en 10år eller mer gammal BMW inte kostar mer än 50% av Svenssons fina blanka volvo. I framtiden måste man väl införa bevakningskameror på alla parkeringsplatser, rätt kul de kan satsa pengar på trafiken genom att sätta in 800 övervakningskameror i år men inte märkbart förbättra vägarna eller försöka hjälpa till att förebygga skadegörelser på bilar. Problemet är att folk i allmänhet är så himla rädda osv och tittar i princip bort såfort ett brott av typ skadegörelse sker. Jag tycker personligen att man bör införa att varje individ som ger ett tips som leder till att förövaren/na grips skall belönas med en summa, det kommer både vi och försäkringsbolagen att tjäna på. Ett exempel på detta är en gymnasieskola här där de hade problem med klotter, efter införande av detta system så försvann det effektivt och de som hade gjort det fick tvätta bort det. |
|
| Parkeringsskador skall ALLTID polisanmälas. Detta eftersom att föraren som vållat olyckan begår brottet "smitning från olycksplats". Enligt lagen ett relativt allvarligt brott som i regel renderar i körkortsindragning. Att många bilförare smiter från parkeringsskador beror, tror jag, till hälften av fräckhet och den andra hälften ren dumhet. "Den där lilla bucklan gör väl inget..." | |
| Ok, dags att anmäla men man blir ju såå trött för man vet ju vad som kommer att hända..i vanlig ordning så har de inga resurser men som du säger är det en princip sak och alla borde göra likadant så kanske korkskallarna som har 0-kontroll tänker sig för innan de smiter nästa gång...nästa gång kanske det är något mjukare inblandat | |
| Försäkringsbolaget (folksam) har kontaktats och de påstod att det skulle kosta 3000kr i självrisk dvs lika mycket som om man själv skulle ha orsakat skadan....blir man arg eller :-( måste alltså kontakta TFF hur nu det fungerar??? | |
|
JAg vet inte hur ni har det. men i Malmö har polisen och försäkringabolagen ett gemensamt skadecenter som tar hand om hela proceduren, man åker dit får bilen fotograferad och inspekterad samtidigt som en polisanmälan göres. Efter det kan du i stort sätt åka till din verkstad (välj själv vilken) och låta dom reparera skadan, ditt försäkringasbolag eller den gemensamma trafikförsäkringsföreningen blir belastade med fakturan minus din självrisk på 1800:- En ypperlig lösning som har funkat bra för mig 2 gånger. Det bästa hade ju varit om folk lärde sig var dom hade sin bil och gav tusan i att köra på min.... www.bimmer.nu sidan för bmwtokar! |
|
|
Är det inte enklast att du pratar med "smitaren" om vems försäkring ni ska ta det på osv. Jag förstår inte vad som är problemet??? / Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.