AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
4.338

Värdering VW Scirocco GTI lågmilare

Sida 1 av 2
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Hej. Egentligen helt fel ställe att ställa denna fråga på...

Jag vet om en VW Scirocco GTI 1980-års modell som är till salu. Säljaren köpte den själv 1980 och har kört ganska exakt 6 000 mil med den. Ägaren blir under hösten 90 år. Alla papper finns kvar sedan bilen var ny.

Skicket är helt ok med tanke på åldern. Inredningen är till och med väldigt fin. karossen har några skavanker men inget att tala om. Motormässigt bör man göra en större service med byte av ventilkåpspackning, tändstift mm mm.

Nu till frågan, verkar 50 000 kr som ett rimligt värde? Jag hittade två jämförelseobjekt i Tyskland och de snittade 122 000 kr i utgångspris.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Låter som en helt unik bil! Garanterat en bra investering. Köp, vårda och kör sparsamt!

MVH Christofer
Wow! Scirocco, ett kondensat av 80-talet och ens ungdomsdrömmar.
Inte för att jag egentligen kan ge nåt vettigt svar på din fråga om värde, men 50kkr matchar väl priserna på Blocket. Kanske lite högt till och med.
Om pengar och plats inte är problem så tror jag också det är en vettig investring för jag antar att den är orginal (otrimmad, ostylad osv).
Lycka till!
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Priset känns förhållandevis högt men så är det hugget i sten också. 50 kkr är vad bilen kostade ny 1980 :o)

Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Jo, bilen är helt original. Dessutom står garaget tomt för tillfället.
Om det är en fin, välvårdad och dokumenterad bil med en ägare och dessutom låga mil så kan inte priset vara fel, prisbilden verkar ju vara generellt ganska hög om man kollar annonssidor. Bara att slå till och känna dig nöjd!
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Visserligen hade en tidigare årsmodell vart ännu bättre, men kolla vad Golf MK1 i fint originalskick kostar. Scirocco är betydligt ovanligare.

Tycker 50´ låter spontant låter som ett vettigt pris för både dig och säljaren.

Det vore bra om en sådan här bil verkligen hamnar i rätt händer.

MVH Christofer
e3
336
e39520it
520dT -14
50k är väl inget att orda om, köp. Prutar/ snålar du och kanske missa chansen bara för 5-10k så kommer du att ånga dej :) Låga mil, 1 ägare, välvårdad OCH orginalskick är det som jag tycker gör en bil interessant.
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tack för bra feedback. Unika bilar med låga miltal måste kosta mer än genomsnittsbilen av samma märke. Jag har accepterat 50 000 kr i pris. Hämtar bilen inom cirka två veckor.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Grattis! Hade en TS -74 en gång i tiden, var kung i den bilen :) tycker priset verkar vettigt och en bil jag själv hade kunnat överväga att köpa. Länk
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Grattis Kimmo!

MVH Christofer
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tack ska ni ha.
58050kr var nypriset hösten 1979. 50tkr är helt ok om den är i beskrivet skick. Det är DYRT att renovera. Andra länder har helt andra priser än Sverige, men så går många bilar på export.

Personligen föredrar jag Scirocco II. Ägde en GTI 1800-83 under 3år (nypris 87750kr hösten 1982, vilket var 1500kr mer än Volvo 240 turbo!!) men ska det vara en Scirocco I är facelift snyggare än de tidiga. Snygg och mycket rolig bil Scirocco GTI, ett bra val!

Stephan
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Sverige töms på intressanta bilar. Talade med en transportör som sa att han kör ned till kontinenter flera gånger i veckan med bilar. Synd att vi inte värdesätter bilarna på samma sätt. Svenska politikers fel oavsett färg.
e3
336
e39520it
520dT -14
Samma händer här i Norge. Har tom sett annonser som skrivs på engelska, tydligen rättad mot utländska spekulanter...
Börjar se att priserna här på bilar äldre än -86 sjunker under svenska, och framför allt tyska(bla), priser.

Nog skulle jag vara riktigt glad om jag hadde en pärla även om den kommer från tyskland eller italien. Men inget går upp emot en 1-ägares bil som är såld ny i Sverige(eller Norge då för min del:))!
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Grattis till köpet! :-) Det kan inte finnas många motsvarande i Sverige. Länka gärna till bilder på den. Det är verkligen en bil att bevara och som är kul att den får stanna i Sverige.

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Tack. Ska givetvis lägga ut bilder på bilen. Precis som du säger, det kan inte finnas många Scirocco MK1 med dessa mil på mätaren. En rolig anekdot. Jag frågade säljaren om han hade kvar bilens dokumentation. Svaret jag fick var att han hade sorterat pappren i en pärm årsvis sedan 1980. Kan detta verkligen vara sant undrar jag? Vi får se om någon vecka....
viobebe
Min vän sålde för några månader sedan en Scirocco TS 74:a, dvs första årsmodellen med 10.000 mil och enbart en tidigare ägare i exceptionellt skick för 80K till Tyskland men då följde det delar för minst 30K.

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Grattis till ett bra köp, lägger du lite kärlek på den kommer den aldrig sjunka i värde och du kommer nog rent av tjäna pengar på den.

50,000:- för en så unik bil känns vettigt, samma pengar får ju Svensson idag i princip investera vartannat år i sina sketna Passater mm som bara krånglar.

Du har köpt dig en riktig VW och det de en gång stod för, inte alls som den oerhörda skit de säljer idag som dessutom blir fulare och fulare för varje modell :) Tycker nya Tiguan är det fulaste jag sett, baktill försökt efterlikna misslyckade Audi A7 eller vad modellen heter som ser ut som den fått ett snedskjut där bak :P
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det blev ingen affär... Är så j-a besviken.

Säljaren talade varmt om att han hade alla handlingar på bilen sedan den var ny. Jättebra, tänkte ju jag. Dessa handlingar tillsammans med det låga miltalet gör bilen unik.

När jag väl i söndags ville se på dokumentationen så fick jag knappt se den. Dessutom skulle jag inte alls få den till mig i samband med köpet. Säljaren vägrade helt enkelt att ge mig handlingarna. "Jag har ingen juridisk skyldighet att ge dig handlingarna", fick jag till svar dagen efter. Snacka om pungspark...

Till följd av detta skit har jag sett många intressanta BMW gå mig förbi...

F-n....
e3
336
e39520it
520dT -14
Riktigt synd!
Trodde inte att 90-åriga säljare kunde vara så vresiga...

Man måste ta dom på rätt sätt, prata lite om väder och vind, kanske nämna att "nog var det bättre förr alltid", sparka lite däck, ta av sej keps om man är innomhus osv:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.