AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
5.338

Läder eller "lull-lull" (m140i)

Sida 1 av 2
Står inför ett dilemma... Lyxproblem kan man väl också kalla de thaha :D

Har beställt en m140 men kan inte bestämma mig för utrustningen...

Har i dagslägget lagt till adaptiva led-strålkastare då blev jag även "påtvingad" automatiskt avbländbar innerbackspegel samt helljusassistent... 6300
Sen lades även pdc fram och parkeringsassistans (parkerar själv) till... 3500

Det jag nu funderar på är att ta läderklädesel ISTÄLLET. Tänker inte ta det också... bilen börjar redan nu kännas för dyr...

Tycker egentligen inte att jag sitter bättre i läder... dock är det så mycket snyggare... under tiden jag kollade efter begad m135 så värderade jag ju också själv bilar med läder lite högre...
Dock sa min säljare "ne läder får du inget direkt extra för sen.." nu var ju detta dock efter att jag själv sa "står sig bilen bättre i värde med läder? tror inte jag vill ha det.."

Vad hade ni valt?
När man ändå ställer frågor så kan jag ju lägga till vad ni tycker om färg? :D

Har ju alltid varit förälskad i Estoril blå ända sedan jag fick sen en m3 e36 i denna färg... dock så tycker jag ju inte den gör sig sååååå bra på f20... den färgen ska har raka karosslinjer tycker jag...
Alpine vit är ju också en favorit... dock så känns den kanske lite "lam" för en m140?

Har googlat så mycket bilder fram och tillbaka... men kan ändå inte riktigt bestämma mig...

Vet inte riktigt varför jag frågar... men respekterar väl era åsikter :D Så, vit eller blå? :D
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Jag kan hålla med om att läder ser snyggare ut men fullkomligt hatar det både på vintern och sommaren. Det blir inte läder för mig förräns vi skaffar barn. Då ska jag fundera på det.

Jag tycker personligen att estoril blå gör sig fin på f20. Jag tycker färgen är vacker på min f20 och det säger alla som sett den. Vita färgen tyckte jag inte passade alls när jag såg en igår på e4an.
Jag betalar gärna extra för att slippa läder, så jag hade skippat det. Halt vid aktiv körning, kallt på vintern och varmt på sommaren. Alcantara upplever jag även som mer stryktåligt, slitna förarstolar (speciellt vid insteg) är betydligt vanligare med läder.
Körde en rejäl tur med M2 tidigare i somras och det enda som störde var just läderklädseln. Det blir väldigt varmt på sommaren och svinkallt på vintern. Jag föredrar extra utrustning framför läder.

Estorilblå är snyggaste färgen men nu har jag haft två stycken och före det en snarlik färg som Montegoblå och i den här karossen känns jag färdig med färgen. Skulle jag köpa en 4-serie GC så skulle jag nog kunna välja den igen.

Funderar lite på Melbourneröd men den färgen blir lite orange i solljus.
Mest troligt är att jag väljer safirsvart.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Läder må vara snyggt och lite av ett måste i typ en 7-serie eller en X5, men jag har svårt att uppskatta det.

Till en 1- eller 3-serie skulle jag aldrig välja det, då Alcantara är så mycket bekvämare året runt.
Tack! Nu kan jag med gott samvete skiter i lädret :D
Halkat runt många mil i läderklädsel på bana i m3an... gick åt lika mycket energi till att sitta kvar i stolen som att hitta apex... :D

Någon som har någon erfarenhet kring den mineralgråa färgen? Riktigt läcker men ganska så mörk... e rädd för att det blir som på en svart bil... bilen blir skitig bara av att åka på blöt asfalt...

Clubsport > Du som e van m135 förare... :D Vad tycker du om helljusassistenten och aktiva strålkastarna? (om du nu har det).
Samt "parkeringsassistancen".
Är det värt pengarna?
ESvensson:
Helljusassistenten hade jag på 335:an och på den funkade den inget vidare, slog av direkt det kom en vit vägskylt och bländade inte av i tid osv. Men utvecklingen går ju framåt så idag funkar den nog bättre. Har det på den V70 -16 jag kör i jobbet och där funkar den utmärkt.

Aktiva strålkastarna har jag ingen erfarenhet av, har snackat med några som har det på F30 och dom är nöjda.

Parkeringsassistansen låter ju smidigt men min säljare avrådde så jag har själv aldrig haft det heller.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
ESvensson, mineralgrå är ett tacksam färg om du inte vill tvätta dagligen. Tycker min bil ser ren ut på håll även när den i mitt tycke är rejält skitig. Sen är det ju inte den roligaste färgen att ha, jämfört med exempelvis Estorilblå. Men elegant och klassisk val av färg på en BMW. Fungerar i alla lägen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har haft läder i tre av mina bilar och tyg i två. Det jag gillar med läder är att det inte blir så dammigt i bilen. Nackdelen är, som andra har sagt, att det blir varmt på sommaren och kallt på vintern. Speciellt blir mörkt läder jättevarmt på sommaren. Ljust läder, som jag har nu och hade i min förra bil, är betydligt bättre på sommaren (tycker jag) än mörkt.

Jag upplever att värmesitsen i min nuvarande bil fungerar betydligt bättre än i min tidigare Volvo 850 som hade läder. Tyskarna är bra på värme i stolen även då det är läder. Vet inte om senare Volvo har blivit bättre.

Helljusassistenten fungerar mycket bra i min bil. Jag kan gissa att om man har starkt helljus så blir den känsligare att blända av. Originalhelljuset (Xenon) i F10/11:an är ju inte känt för att vara starkt vilket jag håller med om.

Automatiska avbländning av speglar fungerar också bra i min bil. Så bra att jag sällan tänker på funktionen.

Jag väljer läder mycket på grund av att jag har astma och enklare vill kunna hålla bilen dammfri.

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
För att försöka sammanfatta vart jag e i mitt velande... :D

Färg: Ska åka och titta på båda färgerna "live" och skaffa mig en ordentlig uppfattning (men det blir nog en blå).

Inredning: Det blir alcantara/textil

Adaptiva lysen och parkeringsassistans: Ska låna en 330 av försäljaren nästa helg som ska ha alltsammans... så får se hur det funkar... ända irreterande e ju det att den har dom "intelligenta" adaptiva lysena...
Sa till säljaren "Jasså.. ni har inte adaptiva lysen på varken eran 1 eller 2 serie... då borde det ju betyda att det inte är något ni rekommenderar mig att köpa?"
Hur som helst så får jag ju prova på avbländningsfunktionen... eller ne får jag ju inte heller nu när jag tänker efter...

Aja skit samma, får ju en helg i en ny 330... dags å planera en lite weekendresa tror jag :)
Synd att BMW inte erbjuder aktiv farthållare (har det tex på vår 11år gamla 3-serie) på 1- och 2-serie, nya bilar borde ha det som standard. Kanske det kommer snart!
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Har det på min 118i funkar klockrent skulle ej vilja vara utan. Vet dock ej om det finns till 140
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Finns till 2 serien också
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Om jag hade valt mellan läder, eller alla de extragrejerna som du nämnde i inlägget så hade jag lätt tagit alla andra grejer och hoppat lädret. Som många skriver: läder blir varmt på sommaren och kallt på vintern, dessutom är det ingen vidare kvalitet på lädret numera tycker jag. I många fall känns det nästa som en bättre variant på galon.

De extragrejerna du nämner är ju rätt roliga.

Alexander
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Beträffande dom adaptiva lysena är det inte samma på 3 och 1 serien
1:an har en enklare modell som inte kan göra "tunnlar" dvs lysa upp på sidorna runt framförvarande bil eller mötande.
Parkeringsassistansen och sensorer behövs väl inte på en sån liten bil. På en femmeters F11 är det bra med backkamera och sensorer som förenklar manövrering i trånga utrymmen. Automatisk avbländbar backspegel, visst det funkar bra och är det standard utrustning så ok, men det funkar ju lika bra att dra i den lilla spaken.
sen upplever jag stolarna utan läderklädsel som lite mjukare i själva stoppningen, kanske inbillning men kan också vara så att skumgummit är hårdare för att lädret skall hållas sträckt och inte snabbt bli nedsuttet. Så i komforthänseende helt klart alcantara. Bmw standardläder är inte speciellt komfortabelt. Har provat andra märken med perforerat läder och det är mycket trevligare sommartid, blir inte alls lika varmt och klibbigt.

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
PDC och park assist är väl lika användbart på en mindre bil. Man kommer ju in i mindre luckor!

Ang manuell avbländning, på F20 (med larm) bländar man inte av med en spak utan genom att vrida på larmlampan vilket är helt värdelöst. Brukar helt enkelt blända av när det behövs och sen låta den vara så länge det är mörkt.
Har kört en hel del 24m lastbil.... Utan pdc :) så nog klarar man sig utan det...

Hade det dock på m3an bak och det var väldigt smidigt, och med tanke på stt det "bara" e 2k extra för fram så kan jag ta det också - kört en del f11 med det på och det var ganska så användbart.
Sen e det ju bara 1500 till så parkerar bilen själv... Det är mest bara en rolig "pryl" men visst, dom 1-2 ggr om året jag fickparkerade kommer det ju vara användbart :)

Dom adaptiva lysena (med heööjusassistent och automatisk avbländbar innerbackspegel) lutar det mot stt jag skitet i... tsr hellre dom 6k och köper ett par dyrare fälgar till sommaren...
Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Mocka tycker jag är bästa klädseln, skinnet är sjysst medans tyget är bedrövligt.

Köper man en bil privat för så pass mycket pengar och funderar över om man kan hålla ner några tusenlappar på utrustning är väl frågan, har du egentligen råd med bilen? Klart som f-n att det är värt att ligga till både 10, 20 och 30.000:- för att få just det man själv vill ha.

Talar vi förmånsbil som skall rymmas inom basbelopp, ja då kanske det är bättre med halvskinnklädseln lite lulull och dvd i baksätet till ungarna framför helskinnklädsel, panoramatak och navigation.

Tänk också på att som förmånsbil kan man lägga till för att få den där vingen eller stänkskydden som finns som tillval men ej ryms inom beloppet.
Verdi
Adaptiva strålkastare och helljusassistent hade jag på min 330d och även M2:an, och även på min gamla 330d E91 faktiskt. Det är nästan ett måste för mig nu. Har inte bländat av manuellt många ggr de senaste 5 åren. Fungerar mycket bra på F31 iaf. Tycker faktiskt det är lite surt att jag inte har adaptiva strålkastare på min M550d nu.

Men jag tycker även att skinn är ett måste. Jag kommer iaf aldrig att köpa nån utan igen. På vintern har man nån slags kupévärmare. Allt annat är ovärdigt för det är vidrigt att sätta sig i en kall bil. Och det är svinkallt att sätta sig i en utkyld bil med tygklädsel också. Skillnaden är inte så stor. Möjligt att skinn är varmare på sommaren men hur många varma dagar har vi egentligen på ett år? Om man dessutom kan parkera i skuggan så är det inga som helst problem. Har haft skinn i 5 år också och kan inte tänka mig att vara utan numera. Tycker bilar utan skinn dessutom luktar "billigt" plus känslan då. Tycker man sitter bättre i skinn också. Gillar inte känslan av att "sitta fast". Har kört som en liten galning hela sommaren i M2:an och inte glidit någonting.
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Haha, smaken är som baken... Jag har alltid försökt undvika läderklädsel, men M-bilar har ju inga andra alternativ. Hade jag kunnat välja så hade jag velat ha alcantara i M5:an!

Jag vet inte hur det är med F20, men i min 135 (E82) var det riktigt billigt läder, kändes som att sitta i en billig skinnsoffa. Dessutom såg det väldigt snabbt väldigt slitet ut oavsett hur pedantisk jag var med att sköta det.

Vad det gäller andrahandsvärde så tror jag att det kvittar, det finns gott om folk i båda lägren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.