AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.176

BMW 320 E46 2001 Felkoder. Motorlampan tändes

Sida 3 av 3
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Då ska vi se om vi kan börja med värdena någonstans här.

O2 1x1 & O2 2x1 pendlade mellan 0.1 & 0.8 hela tiden olika intervaller både på tomgång och 3000rpm.

LTFT1 & LTFT2 låg konstant på 13.3%

STFT1 & STFT2 pendlade väldigt varierande mellan 3.9% som lägst till 16.4% som högst. STFT1 låg oftast några % högre hela tiden.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Kan även tillägga att jag fick min Orginal MAF på posten idag. Kommer byta den ikväll först och främst. Fortsätter problemet efter så kollar jag stiften. Beroende på vad ni kan utläsa av dessa värden vill säga. Sedan får de bli fortsätta leta efter vacum läckor med rökmaskin isåfall.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Perfekt, intressant!

Ser inget som direkt sticker ut
- syresensorerna ser ju ut att fungera precis som de ska
- att värdena på syresensorerna och STFT varierade tyder på att vi faktiskt arbetar i closed loop

@PartyDavid : Låg LTFT1 & LTFT2 alltid på exakt 13.3% BÅDE vid idle och 3000 rpm?
@PartyDavid : Hur såg STFT1&STFT2 ut vid idle? Hur såg STFT1&STFT2 ut vid 3000 rpm?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
LTFT1 OCH 2 låg alltid på samma värden oavsätt.
STAT1 OCH 2 var iprincip samma med skillde inte mycket nej.
Har bytt MAF nu och kört hem. Ingen motorlampan ännu. Tyckte bilen upplevdes lite rappare och svarade bättre men kan likaväl vara inbillning.

Men som när man löser ett fel så dyker nästa upp verkar de vara på denna bilen. Det går troll i den. Får.inte igång regbelysningen eller knappen till luckan så hela den delen lär jag få byta.
Airbag lampan har tänt sig och helt plötsligt går inte farthållaren att aktivera. Men får starta fler trådar här helt enkelt.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Lite märkligt, hade det varit en klassisk vakuumläcka så hade jag gärna velat se någon typ av sänkning på främst LTFT (eller STFT). LTFT på 13% vid 3000 rpm luktar ju lite MAF-sensor.

Gör MAF-sensorn som en misstänkt. Så det är bra att du kunnat byta till en begagnad original.

Prova att göra om samma värdesavläsningar, jag skulle gissa på att du kommer att se lägre värden både på LTFT och STFT (men den behöver lite tid på att adaptera sig). Det skulle inte förvåna mig om du fortfarande har lite höga värden vid idle men lägre värden vid 3000 rpm (dvs att du trots allt har en mindre vakuumläcka men att en felaktig MAF-sensor dolde det något) - men det är bara spekulationer och det ska vi inte pyssla med så vi väntar på vad de nya värdena är.

Angående registreringsskyltsbelysning och öppningsknapp - kolla kablaget till luckan. Vet inte riktigt vad du menar med öppningsknapp men jag antar du menar något elektriskt.

Det är en klassiker att en eller flera kablar i kablaget till bakluckan går av eller går emot varandra. Kan skapa alla möjliga märkliga fel.

Mitt problem var att backljuset började lysa lite som det ville när man öppnade bakluckan
Länk

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jag ska se ifall jag hinner mäta några nya värden idag.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Dag 2 utan motorlampan tänd. Ca 15 starter och några mil än så länge idag.

Vågar man tro att det var MAF som spökade och att problemet är löst :)

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Kör en uppdatering här igen. Har nog gjort minst 25 starter tills nu och kört ytterliggare några mil till idag och den är fortfarande släckt. Så problemet är nog åtgärdat känns de som.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant! Och bra uppföljning!

Det är nu du ska göra exakt samma mätningar igen (STFT1,LTFT1,STFT2,LTFT2,O2 1x1 och O2 2x1) vid idle och 3000 rpm.

Ska bli intressant att se vad de är (du kan som sagt fortfarande vara farligt nära gränsen där motorlampan tänds - men det kanske isåfall nu beror helt uteslutande på en "helt vanlig hederlig" vakuumläcka).

Eller så är de låga och fina - vilket gör det till en bekräftad fix!

Det är just av denna anledning man gör en baseline innan man ändrar/byter något.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Kör en mätning imorgon om jag kommer ihåg hehe.
Ska försöka koncentrera mig på alla mina andra små elfel hehe.
Farthållaren stör ihjäl mig. Älskar Farthållare.
Ser även att min oljenivå givare indikerar när man startar för att sedan släckas. Men läste att det var vanligt att givarna pajade också så de får jag väl låta vara tills vidare. Olja är det i maskin så. Kollar alltid det ofta ibörjan på en nyköpt bil.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Farthållare... Jag förstår inte när ni lyckas använda det! Jag kan bara använda det typ två gånger om året (typ till/från Göteborg mitt i natten)... Annars är det business as usual, dvs allmän figure 8 körning i södra Skåne (speciellt i Malmö).

:-)

Många givare/sensorer delar spänning/jord vilket gör att om en givare/sensor går sönder fatalt så kan den ställa till det för många andra sensorer. Jag vet att på några modeller så delar just oljenivågivaren spänning/jord med andra sensorer - vilket kan få till följd att man kan få riktigt märkliga fel och felkoder som har med motorstyrning att göra medans det i själva verket är en trasig sensor som inte har något med felkoderna att göra överhuvudtaget.

Det är därför elschema är mer eller mindre ett krav vid felsökning.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Meka kan jag men bil El, de spyr jag på hehe. Det är inte.min starka sida. Men har ju börjat så smått att mäta lite iallafall :)

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu har jag kört från Göteborg till Sthlm problemfritt. Så problemet får man väl anse vara löst. Tack för hjälp och tips.

/ David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.