AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.180

BMW 320 E46 2001 Felkoder. Motorlampan tändes

Sida 1 av 3
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Hej.

Köpte mig en BMW igår igen. Toppen tänkte jag. Fick iallafall vara glad i några timmar. Imorse starta jag bilen. Stod på tomgång en liten stund och sedan körde iväg. Då tändes den härliga motorlampan. Bilen går som vanligt och felkoderna gick att radera. Följande felkoder noterades: P0313, P0174, P0171, P0598. Har googlat med kan inte BMW språket så bra ännu. Tack på förhand.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Goddagens!

Dessa felkoder är inte BMW-specifika utan de är så kallade OBD II - felkoder. Det är generiska felkoder som ALLA personbilar måste kunna hantera.

Naturligtvis finns BMW-specifika felkoder lagrade och mycket mer information, men det behövs speciell programvara för att få fram denna info (och det behövs inte i dagsläget).

Dessa Pxxxx-felkoder finns definierade i standarden SAE J2012.

P0313 = Misfire Detected with Low Fuel
P0174 = System Too Lean Bank 2
P0171 = System Too Lean Bank 1
P0598 = Thermostat Heater Control Circuit Low

P0171/P0174 : Du har med 99.9% säkerhet en vakuumläcka, dvs motorn suger in tjuvluft som inte mäts upp. Eftersom det är satt på både banker bank 1 = cylinder 1-2-3, bank 2= cylinder 4-5-6) så betyder det att det är något som slår lika på alla cylindrar, dvs det är inte något cylinderspecifikt.

Motorstyrsystemet är dock gjort på så sätt att det kan kompensera för visst läckage och slitage. När den märker att ouppmätt luft sugs in så adderar den bränsle (med hjälp av så kallade fuel trim parametrar) så att luft/bränsle-blandningen blir korrekt. Men nu har den kommit till en gräns då den behöver lägga på så mycket bränsle att motorstyrsystemet tycker "det börjar bli obehagligt" och sätter felkod och tänder motorlampan (brukar ske vid typ +20% mer bränsle).

Det är numera tokvanligt med vakuumläckage på M5x-motorerna (då de börjar komma till åren). Du har garanterat ett ganska stort vakuumläckage. Du kan börja med en visuell inspektion på insugsrör och slangar efter MAF-sensorn (den som mäter upp luften). Typiskt brukar det vara en stor reva i något insugsrör, eller så brukar det vara trasigt där den lilla tarmen sitter fast i det stora insugsröret. Glöm inte vevhusventilationen, ofta den går sönder och också orsakar tjuvluft. Leta noga! Det kan vara SVÅRT att se dessa sprickor, och ofta är det svårt att ens komma åt att se. Ofta krävs det att man demonterar och inspekterar.

P0313 är troligtvis en följdkod av P0171 & P0174 - den skulle jag väntat med.

P0598 är inget allvarligt, säger bara att motorstyrsystemet har problem med att kontrollera termostaten. Termostaten är elektromekaniskt styrd. Den styrs fortfarande hvudsakligen mekaniskt, dvs vax värms upp inuti av värmen från kylarvattnet och expanderar och skapar en rörelse. Men det finns även möjlighet att elektorniskt värma upp detta vax också.

Här får man felsöka vad som är fel. Om det är spänningsmatning, kablage, signalintegritet eller om termostaten bara gått sönder.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Tackar för ett ordentligt utförligt svar. Jag ska genast undersöka detta.
Motorlampan tändes sig igen när den hade stått stilla hela dagen och vi skulle köra hem. Det verkar som den inte tänds när bilen är varm och man startar och kör. Så såldes tyvärr nämligen bilen till mig att den var varm när.jag titta så jag tror dom visste om de här med lampan. Men men. Återigen stort tack för otroligt bra beskrivning.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag förstod rätt så tändes motorlampan, du läste ut ovan nämnda felkoder och raderade alla. Därefter började motorlampan lysa igen efter ett tag.

Isåfall, läs ut felkoderna igen - då vet man vilka felkoder som är väsentliga. Några av ovan nämnda felkoder kan ha va varit historiska felkoder (det kan ta ett bra tag innan dessa felkoder raderas).

Felkoderna visar (vad vi vet just nu) på mer eller mindre helt vanligt slitage som alla motorer råkar ut för. Om det är de vanliga felen så brukar det inte vara alltför avancerat eller dyrt att åtgärda dessa problem. Så håll humöret uppe! :-)
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående P0598 = Thermostat Heater Control Circuit Low (förutsatt att denna felkod är satt när du läser ut felkoderna igen) så finns det ett par enkla saker du kan göra själv.

Men för att felsöka måste man först *förstå* hur det fungerar och vad man felsöker på och varför.

Hittar inte så mycket info om denna komponent (antagligen för att alla bara byter delar numera och inte felsöker), men den verkar vara ganska straightforward i dess funktionalitet.

Samma del verkar sitta på de flesta M52- och M54-motorer. Verkar vara en enkel 2-stift kontakt. Det enda den gör är att ett värmeelement värmer upp vaxet (som får termostaten att öppna sig).
Den verkar dessutom vara power side switched, dvs ECM (motorstyrenheten) lägger på +12 volt på ena stiftet när den vill aktivera värmeelementet (det andra stiftet går till jord). Om det är konstant +12 volt eller pulsmodulerat spelar ingen roll för denna typ av felsökning.

Så hur kontrollerar ECU att värmeelementet fungerar? Har inte hittat någon info men antingen genom att kolla spänning eller ström, enklast är att kolla spänning. Man kan dock göra en jämförelse med hur ECU ofta hanterar andra enklare sensorer.

Den absolut vanligaste designen när det gäller att läsa av sensorer med varierande motstånd (tex en temperaturgivare) är att ha två motstånd i serie och mäta spänningen i punkten mellan dessa.

Se skiss nedan, inuti ECU skickas +5v genom resistor R1 och ut genom en pinne, markerat med "[ECU]o". Går vidare till komponenten med variabel resistor R2 och går sedan tillbaka till ECU och till jord.

ECU mäter spänningen internt vid punkten (v).

(+5v)---[R1]---(v)---[ECU]o --------[R2]------- o[ECU]-----(gnd)

Enklast är att studera extremfallen.
Anta först att R2 har en extremt hög resistans, dvs motsvarar i princip en öppen krets. Spänningen vid (v) blir då nära +5v.
Anta nu att R2 har en extremt låg resistans, dvs motsvarar i princip en kortsluten krets. Spännings vid (v) blir då nära 0v.
Och på så sätt läser ECU av olika spänningsvärden beroende på motståndet R2 i komponenten.

Skulle gissa på att designen i termostatfaller är väldigt snarlik. Fast här vill vi inte läsa av något värde, vi vill bara övervaka om det flyter någon ström eller inte (och vi utnyttjar då att för att ett spänningsfall ska hända måste det flyta ström).

Inte omöjligt att det är en setup något likt denna nedan. ECU matar +12v genom en tex 10 ohm resistor och vidare till termostatvärmeelementet. Säg att detta värmeelement också har en resistans på 10 ohm.

Denna setup är lämplig då det finns en inbyggd strömbegränsare, så det gör inget om komponenten, kontakten eller kablarna kortsluts. Det inre motståndet inuti ECU kommer ändåså att begränsa strömmen till max typ 1 ampere.

(+12v)---[10ohm]---(v)---[ECU]o --------[10ohm]------- o[ECU]-----(gnd)

Om allt fungerar när ECU aktiverar termostatvärmeelementet så kommer den att läsa av ca 6 volt vid avläsningspunkten (v).
Men om någon kabel går av eller värmeelementet går sönder så bildas en öppen krets så kommer ECU att läsa av ca 12 volt - och det kan mycket väl motsvara följande OBD II felkod
P0599 : Thermostat Heater Control Circuit High
Men om spänningsmatningskabeln till värmeelementet kortsluts mot jord eller om värmeelementet har kortslutit sig själv internt så bildas en helt kortsluten krets utan något motstånd vilket gör att ECU kommer att läsa av ca 0 volt - och det kan mycket väl motsvara följande OBD II felkod
P0598 : Thermostat Heater Control Circuit Low

Så det första man kan göra är helt enkelt att lossa kontakten och göra en visuell inspektion. Ser kontakten helt ut? Ser stift och stifthylsor hela ut och raka? Finns det något tecken på fukt/ärgning?

Nästa steg är att mäta motståndet på värmeelementet. Låt kontakten vara bortkopplad och ta din multimeter och mät resistansen mellan de två pinnarna i kontakten på termostathuset.
Nu har jag inget värde vad det ska vara, men det bör gissningsvis vara runt tiotalet ohm. Mäter man upp absurda värden så vet man att man hittat ett fel.
Är det oändligt motstånd så är det en bekräftelse på att det är fel på värmeelementet.
Är det inget motstånd så är det en bekräftelse på att det är fel på värmeelementet.

Ser allting normalt ut här så är nästa steg att verifera att allting från kablagets kontakt och bakåt fungerar (inklusive styrningen från ECU).
Med ett bra diagnostikverktyg är detta enkelt, då kopplar man bara in sig och manuellt slår på aktivering av termostatvärmeelementet (man overridar ECU alltså). Men har man inte detta så finns det inte så mycket mer man kan göra på ett enkelt sätt. Man kan dock verifiera att den andra pinnen faktiskt är ansluten mot jord (fast i det här fallet tror jag denna delen fungerar).

Om jag får gissa hej vilt (vilket man inte ska göra - man ska felsöka) så skulle det inte förvåna mig om du mäter upp ett kortslutet värmeelement i termostathuset.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Blir jäkligt glad att du är så hjälpsam :) Det betyder mycket då jag ogärna lämnar in bilen till verkstad utan brukar fixa det mesta själv. Tyvärr då så har jag bara nästan grejat med Saabar och gamla Volvo så BMW kunnskaperna är fortfarande väldigt bleka. Idag återstod det tre felkoder. P0171 och P0174 samt P0598. Nu har jag nollat igen och dom kommer inte tillbaks när jag använder bilen även om jag stänger av och startar efter en stund. Utan det verkar som dom kommer tillbaks först när.bilen är kall. Kanske är känsligare när motorn är kall med vacum läckor. Går det att få fram någon bild eller liknande på vilka kåpor och delar jag ska börja skruva loss för att komma åt alla slangar? Tack igen. MVH David

/ David
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle inledningsvis strunta helt i termostatfelkoden!

Den säger att värmeelementet i densamma inte fungerar och det är väldigt vanligt att de går sönder och har inget med motorlampan att göra.
Värmeelementet finns där för att motorstyrningen skall kunna värma på termostaten så den öppnar fortare/mer för bättre kylning när motorn belastas extremt hårt i varmt väder - t ex. hård bankörning eller dragande av tunga släp i branta uppförsbackar (läs alperna motsv).

Elementet är integrerat i termostaten så om du inte har direkta termostatfel och/eller kör extremt hårt med bilen - vänta med det felet tills du skall byta termostaten.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> P0598 är inget allvarligt, säger bara att motorstyrsystemet har problem med att kontrollera termostaten.

All P0598-info skrev jag dit endast som kuriosa.

Däremot kan en P0598-kod tända motorlampan då den kan anses påverka avgasutsläppen (men jag tror inte BMW gör det). Bilbesiktningen anmärker inte heller på denna felkod (de anmärker bara på felkoder P0001-P0499 samt P0650).

Jag var lite otydligt, men det är såklart P0171 & P0174 du ska jaga först av allt (precis som Johan B förtydligade).

Jag brukar skilja mellan att skruva och felsöka, det är två helt vitt skilda saker (och även två olika arbetsroller ute bland verkstäder). Även om man är otroligt duktig på att skruva (och har alla typer av verktyg) hjälper det inte när det gäller felsökning.

Så kolla vilken kunskap du har och vilken utrustning du har, och dra sedan en gräns när det är dags att lämna in till verkstad. Gränsen att lämna in till verkstad för felsökning är generellt mycket lägre än den för allmän reparation (skruva).

Jag skulle vilja påstå att minimumutrustning är ett enklare OBD-verktyg så att du kan se lite live data PID's (datavärden). I detta fall vill du definitvt se på fyra värden, LTFT (Long Term Fuel Trim) och STFT (Short Term Fuel Trim) för båda bankerna. Du vill se vad dessa värden är innan du sätter igång och rotar bland motorn. När du sedan gjort en ändring ska du kontrollera dessa värden hur de förändrats (tjuvluft syns direkt på dessa fuel trim värden).

Det är bra att felkoderna kommer ganska omgående, betyder att det är ett konsekvent fel (dvs förhoppningsvis lite enklare vakuumläcka att hitta). Du kan nu lämna fasen att kolla om felkoder kommer tillbaka.

Nu gäller avläsning av live data PID's och annan info, se ovan. Fuel trims samt upstream syresensorspänning för båda banker är det allra första man göra en sanity check på.

Att kunna läsa av felkoder och även nollställa felkoder är också ett måste vid felsökning.

Jag har tex en billigare OBD-II Bluetooh plug och Torque-appen och kan göra grundläggande och enklare felsökning med detta.

@PartyDavid : Vad har du för verktyg för att nollställa felkoder?
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det är precis samma app och verktyg jag använder mig av nu för att läsa och nollställa. Har även Autocom om jag skulle behöva.
Motorlampan tändes sig igen förut under körning så jag kan nog släppa de där med om den är.varm.eller kall iallafall.
Kolla på ett klipp på Youtube där som beskriver väldigt noga i detalj hur man monterar ner insuget mm. Såg inte så svårt ut så jag börjar med detta imorgon efter jobbet tänkte jag. Har tillgång till de mesta verktyg och lift på jobbet med. Om jag hittar en läckande slang så bör jag antagligen beställa en helt ny på BMW? Är dom svindyra? Dom som går efter MAF.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad bra, då har du ju det mest grundläggande du behöver ju.

Då är det ju bara att flärpa upp fuel trims och syresensorvärden ju!! :-)

Här är några exempel jag gjort med Torque-appen (den har ju loggningskapacitet också)
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Och även från andra som gjort liknande
Länk
Länk
Länk
Länk

Ja, enklast är att beställa från BMW. Nej, de är generellt sett inte dyra - motsvarigheten hos Volvo och Ford kostar exakt lika mycket.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Då har jag börjat riva och kommit till sista insugsslangen. Ser faktiskt inga läckor. Gummit känns fräscht. Ska försöka få bort sista delen också. Men jag tittade på min MAF nu och jag ser inga nummer eller bmw märkning eller nåt på den?? Hörde att om den inte är orginal så kan man också få dessa felkoder?? Jag hittar ingen text på den iallafall

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Har tagit ut den delen ovanför insugsslangen också och kollat oringen. Allt ser bra ut tycker jag. Gummit känns färskt och jag hittar inga synliga revor eller liknande alls. Vad tror ni om MAF om det inte är orginal? Läste att den kan ge dessa felkoder också isåfall.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu hann du ju inte kolla fuel trim eller syresensorvärden innan du började gräva i motorn - nu har du ingen referens.

Att kolla på live data PID's är enda (enkla) sättet att verifiera om ens ändringar gjorde någon skillnad eller inte. Bara för att motorlampan inte tänds längre betyder inte att felet är borta.

Men det ordnar sig, går ju lika bra att ta en baseline när du vispat ihop och allting och provar igen. Men det är något du måste göra.

Ibland är det murket bland dessa komponenter
Länk

Men ännu vanligare är att den lilla tarmen på detalj #6 är trasig
Länk

Eller att något rör, elbow connector eller slang här nedan är murken
Länk
Länk

Händer ibland att det även läcker kring DISA'n (detalj #7)
Länk

Problemet är att man inte kommer eller ser ens hälften av alla möjliga vakuumläckor på M54, så man kan endast kolla på de mest uppenbara och har man tur så hittar man en rejält stor vakuumläcka. Annars är det mest effektiva att felsöka med rök, in med rök och vips hittar man vart det läcker (men eftersom det är så förbaskat trångt så kan det även med rök vara svårt att exakt pinpointa var det läcker - men det är jäkligt mycket enklare iallafall).

Visst kan crappy eftermarknads-MAF's ställa till det (finns så mycket värdelöst crap där ute så man bara blir trött på allt). Men det brukar inte riktigt bli de fenomen du har, fast å andra sidan vet vi extremt lite (vi har inga värden, vi vet inga fuel trims vid några rpm's, vi vet inga syresensorvärden, vi vet inga MAF-värden, vi vet i princip ingenting). Så jag skulle avvaktat med att att göra något med MAF i nuläget.

Och en viktigt sak - en ändring i taget. Ändra, mät. Ändra, mät. Ändra, mät. :-)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Då försöker jag mäta upp lite livedata så får vi se helt enkelt vad det ger.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Alla länkarna som du skickade det har jag gått igenom, även den lilla tarmen samt DSA delen, vet ej hur o-ringen ska vara, men den var hel i alla fall. Oljereturen osv har jag inte direkt felsökt, men de är som du säger kanske lättare med rök hehe

/ David
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Jag har felsökt mycket vacuum/luft-läck på M54 och N42-motorerna.
Med klassiska "Startgas-metoden" hade jag inte så mycket lycka, kunde inte provocera fram varvtalsökning genom att spraya startgas runt misstänkta slangar och få motor att dra i sig detta, men däremot hade jag viss framgång med just rök.

Låter nästan lite larvigt men jag köpte en väldigt billig rökmaskin på Kjell o Company, en sån för fester o disco du vet. Sen var det bara att ansluta slang från rökmaskinen (med en tätande påse runt) rakt på insugsbälgen (och se till att throttlespjället är öppet) och mosa på med rök. :-)

Kan vara ett tips.

/Anders
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Mitt nösta steg är att byta MAF till orginal då jag beställt en begagnad så får jag se om det gör någon skillnad. Har kört bilen nästan 5 mil nu innan motorlampan tände sig igen. Så måste vara nåt jäkla litet som stör. Sista utvägen är väl att pröva rökmaskin eller helt enkelt lämna in till BMW Göteborg. Känns ju kasst att behöva lämna in den men vad ska man göra.

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Körde med bilen igår några mil med motorlampan lysandes. Tog bilen imorse en kort sväng motorlampan lyste. En timme senare tog jag bilen på några mil åktur och motorlampan hade så slocknat av sig själv. Tåndes tyvärr igen senare. Men just att den var släckt av sig själv några mil utan att jag hade nollat den. Någon som har någon förklaring till det?

/ David
Visa användare
1.338
Storabjörnen
Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10
VW Golf GTI 16v -87
Jeep Cherokee -95 [SÅLD]
330iA Touring -02 [SÅLD]
316ti Compact -04 [SÅLD]
Ja, så gör den när den inte upplevt felet under tre så kallade körcykler. Om inte syrdonet fått indikation (onormala värden) under dessa så resonerar den som att allt är normalt och släcker lampan själv.

Du verkar tyvärr ha något smygfel ändå som återuppträtt, därför tänder den. Knepigt.

A.
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Storabjörnen har helt rätt, många bilmärken brukar köra med tre kompletta konsekutiva körcykler för att släcka motorlampan (och oftast två för att tända) - men det finns en massa extra if's and but's kring detta för många av felkoderna.

Exempelvis tänds motorlampan direkt om felkoden är av typen misständning med risk för skada av katalysatorn.

Efter typiskt 40 kompletta körcykler utan att felet finns där raderas även felkoden.

Själva definitionen av en körcykel kommer från CARB 1968 (California Air Resources Board) som dock har lite annorlunda definition
Körcykel : Består av uppstart och avstängning av motor
Trip : Användning av fordon (efter att motorn varit avstängd) för en viss tillräcklig period och körstil så att alla komponenter och system kollas minst en gång av diagnostiksystemet.

Så när vi säger körcykel menar vi ofta "körcykel" + "trip".

Men det behöver inte vara ett minimalt litet fel, det kan lika gärna vara ett stort fel som ligger på gränsen som gör att motorlampan pendlar fram och tillbaka.

Antag du har tjuvluft och fuel trim värden ligger och pendlar runt 25%. Antag nu att gränsen för att sätta en felkod och tända motorlampan ligger på 25% (varierar from bilmärke och motorstyrsystem). Då kan den några dagar ligga på kanske 24% och motorlampan är släckt, sen kommer "den sista droppen" som gör att den råkar slå över till 25% ett par körcykler och vips så tänds motorlampan.

Om det är klassisk tjuvluft så brukar man kunna se detta genom att studera fuel trims på olika varvtal. Fuel trims brukar då vara högra vid låga varv (då vakuumet är störst) och avta med ibland upp till 10% när man går mot högre varvtal typ 3000-4000 rpm.

Smutsiga MAF's brukar ha en tendens att underestimera luftmassan (vilket ju resulterar i positiva fuel trim värden mycket likt tjuvluft), men de har ibland även egenheten att vid idle orsaka negativa fuel trim (tvärtom vad tjuvluft orsakar).

Smutsiga/felaktiga MAF's är även ibland inblandad i misfire-felkoder (då den har huvudansvaret för att mäta upp luften som kommer in). När man trycker hastigt på gaspedalen ökar luftmängden rejält och MAF hinner inte med att mäta korrekt och luftblandningen blir helt fel. När detta resultat väl snappas upp av syresensorn är det för sent och misfire har redan inträffat.

Eftermarknads-MAF's kan ju bete sig hursomhelst, så där har jag lite svårt att beskriva hur ett typiskt felbeteende ser ut.

Men du kan mycket väl ha ett problem med MAF, eller kanske den bara är rejält smutsig. Kanske var original smutsig, sedan bytte man ut den mot en dålig eftermarknads men det hjälpte inte. Men man kanske missade att kolla hur alla motorparametrar ändrade sig - fullt möjligt att man fixade ett problem men introducerade ett annat problem.

Därför är det så otroligt viktigt att ha en baseline av hur motorn arbetar och dess parametrar innan man byter en del för att sedan kunna se (vid behov) vad som faktiskt ändrades.

Fullt möjligt att det finns två problem, både MAF och vakuumläckage. Enda sättet att attackera detta är att analysera och arbeta metodiskt.

Men MAF's är inte alltid enkla att felsöka, de kan bete sig relativt normalt om man inte har rätt verktyg att logga eller vet vad man ska leta efter. Det är bara de riktigt upppenbara felaktiga MAF's som är enkla att se - men då brukar man även märka någon typ av körbarhetsproblem med bilen.

Detta var bara några avledningarna varför det är så otroligt viktigt och avgörande att undersöka dessa motorparametrar vid felsökning - det är dina verktyg och din insyn i hur motorn arbetar och vad som problemet är.

Tex vid varje felkod fylls en freeze frame i som anger viktiga parametrar när felet inträffade. Tex så kan varvtalet eller motortemperatur vara intressanta saker att titta statistiskt på. Om tex felkoden alltid sattes på mycket höga varv ger det en ledtråd, likaledes om felkoden alltid sattes på mycket låga varv är det också mycket intressant. Eller kanske felkoden oftast sattes med gasspjället mycket öppet (dvs vid kraftigt gaspådrag).

Därför är dessa live-data (samt freeze frame och andra motorparametrar) helt avgörande vid felsökning.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Har du någon liten lätt guide vilka värdeni jag ska ta fram i Torque appen? För jag antar att jag kan använda mig av den appen? Tror jag får MAF idag på posten. Vågar man köpa MAF rengöring? Såg att CRC hade en sådan. Bara jag vet vilka värden jag ska titta på i appen så gött jag det gärna :)
Dock väldigt Rookie på att läsa värden osv och förstå dom.

/ David
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.