AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
19.177

BMW 320 E46 2001 Felkoder. Motorlampan tändes

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Short version : När det gäller felsökning finns det aldrig någon step-by-step eller exakta definitioner av vad som är rätt/fel. Det är det som är själva grunden i felsökning, att det inte finns en väg att gå - det är ju detta som gör det till att vara utmanade och intressant.

Long version: Du har helt rätt i det du skriver, som rookie är det svårt att hantera verktygen man har framför sig (trots att de är väldigt kraftfulla).

Det är därför jag ofta skriver att felsökning och mekning är två saker. I mekning räcker verktyg och step-by-step guide otroligt långt. Men vid felsökning räcker inte verktyg (då man inte vet hur man ska använda dem) samt att det aldrig finns en step-by-step guide vid felsökning.

Yes, alla bilmärken har sina egna step-by-step guider för felsökning - men varför de finns är av helt andra orsaker.

Felsökning kräver erfarenhet - that's it.

Och jag vill vara tydlig, jag är endast en glad nybörjare när det gäller felsökning. Jag kan endast de mest fundamentala grunderna, finns många runtom i landet som är ruggigt skickliga på detta (och det finns många duktiga även här på forumet).

Nja, MAF-rengöring tror jag inte så mycket på. Först och främst är det hot-wire MAF typen som går att rengöra med bäst resultat (måste kolla om du har hot-wire eller hot-film). Hot-film MAF typen brukar inte gå att rengöra såvärst bra.
Dessutom brukar problemet vara avlagringar (som skapar en termisk insulation) och det brukar man inte få bort med lättflyktiga lösningsmedel (de hjälper mest om sensorn fått olja eller andra kemikalier på sig).

Återkommer om lite grundläggande saker du kan kolla på Torque-appen. Finns ett par enkla saker du kan göra trots allt...
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är ett exempel på en "utsliten" MAF-sensor av hot-film typen
Länk

Denna gav felaktiga värden till motorstyrenheten, vilket resulterade i att jag fick misfire-felkod. Eftersom jag inte var rädd om denna så provade jag att rengöra detta (med bromsrengöring) men det hjälpte inte (eftersom skadan inte berodde på sådant som kunde åtgärdas med MAF-rengöring).

Kollade precis på din bilmodell (med M52-motor), och du har hot-film MAF typ
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är LMM (MAF) bytt till en "BMW-original"?

Hur ser stiften ut?
Är det rätt stift?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9-3 99 Coupé Manuell
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Väntar på lite värden jag ska plocka fram då :)

MAF är inte bytt till orginal ännu. Får en på posten troligtvis idag eller imorgon.

Jag har en teori att detta felet uppkommit innan och dom bytte ut MAF då till en pirat. Felet kom igen och dom har bytt ut de flesta stora insugslangarna då dom kändes färska. Och nu har felet kommit igen p.g.a att pirat MAF har gett upp. Detta är bara spekulationer från min sida :)

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Åker och köper en CRC Air Sensor Cleaner så har jag gjort de med. För att isåfall utesluta MAF helt och hållet när jag bytt tillbaks till Orginal MAF.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Begagnad "BMW-original" MAF är på väg ner i motorn.

Håller med Johan B, jag gillar heller inte den osäkerheten kring den MAF som sitter där nu.

@PartyDavid : Air Sensor Cleaner kommer i 99% av hot-film fallen inte att göra ett skvatt, tyvärr (men förstår varför det ändåså kan vara bra att göra det och den kommer ju inte att skada MAF om du gör rätt).

Dina spekulationer kan vara rätt, jag skrev exakt samma scenario i mitt 10:52 inlägg.

Jag är ju så naiv så jag utgår ifrån att det sitter rätt tändstift (för varför skulle man montera fel tändstift) och de är i ok skick - men Johan B har rätt att det kan påverka motorns gång rejält och värt att kolla upp (fast det gör inte så att fuel trim värden går i taket men är ändåså värt att kolla upp speciellt med tanke på bilens okända historik).

Det här skulle jag börjat med angående Torque och för nybörjarfelsökning.

1) Läs ut nuvarande felkoder och freeze frame datan och spara undan den (snapshot, skriv av eller annat sätt)

2) Radera felkoder

3) Kolla på fuel trim värden (short term och long term för båda banker) för följande scenario
- driftsvarm motor, tomgång
- driftsvarm motor, 3000 rpm
Så låt motorn komma upp i arbetstemperatur (tex stå på tomgång fungerar) och se vilka värden du får för dessa fyra PID's.

4) Kolla på upstream syresensor för bank 1 och bank 2 för att se att den fungerar som den ska för följande scenario (brukar kallas S1B1 och S1B2 eller liknande - den första siffran anger alltid position och den andra siffran vilken bank)
- driftsvarm motor, tomgång

Spänningsvärdet ska inte ligga konstant, det ska vara ibland högt, ibland lågt.

5) Byt sedan MAF

6) Gör om samma procedur (men låt den få lite tid att adaptera sig på varje varvtal om det skulle behövas).

Se till att inga felkoder är sätta vid ovan nämnda mätningar, då kan motorstyrenheten ha gått in i open loop och då är ovan nämna mätvärden inte intressanta.

Om du ser att short term fuel trim (STFT) är helt konstant och aldrig rör på sig minsta lilla, så är det ett tecken på att du är i open loop (finns även en statussidai Torque där du kan se detta).
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Kanon BMW slangen :) Då ska jag leta bland värdena på torque appen och se vad jag får fram. Så skriver jag det här sen. Om jag får andra värden efter jag bytt MAF så kanske det var felet. Om jag har precis samma värden som innan så återstår det fortfarande mer felsökning i Vaccum världen:) Kanske inskaffar mig en rökmaskin då eller lämnar in till BMW. Vill iallafall ha riktig ordning på bilen då jag tycker den är helt fantastisk att köra.

Ang tändsitiften förutsätter jag att dom är riktiga. Man borde ju kanske märkt dålig gång på bilen om det är helt fel? När byts stiften? Är det vid inspektion 1 eller 2 eller vid visst miltal?

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Kanon BMW slangen :) Då ska jag leta bland värdena på torque appen och se vad jag får fram. Så skriver jag det här sen. Om jag får andra värden efter jag bytt MAF så kanske det var felet. Om jag har precis samma värden som innan så återstår det fortfarande mer felsökning i Vaccum världen:) Kanske inskaffar mig en rökmaskin då eller lämnar in till BMW. Vill iallafall ha riktig ordning på bilen då jag tycker den är helt fantastisk att köra.

Ang tändsitiften förutsätter jag att dom är riktiga. Man borde ju kanske märkt dålig gång på bilen om det är helt fel? När byts stiften? Är det vid inspektion 1 eller 2 eller vid visst miltal?

/ David
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I felsökning kan du aldrig "förutsätta" något!

Skruva ur dem och kolla hur de ser ut och om de är av rätt typ!

Stiftens utseende är för övrigt en mycket bra felsökningskälla då de kan säga mycket om ev. problem i motorn - "läs" stiften.

Om det är rätt stift (NGK BKR6EQUP eller Bosch FGR7DQP (DQI går också bra)) skall de bytas vid ca 10.000 mil, vilket brukar bli vid inspection 2.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kollade snabbt i min app, och på en sida har följande grafer upplagda (sorry hade fel - man brukar skriva bank först, sedan position)
- STFT1
- LTFT1
- STFT2
- LTFT2
- O2 1x1 (bank 1 sensor 1)
- O2 2x1 (bank 2 sensor 1)

Det brukar vara bra för en första grov sanity check. Men tänk på att för varje PID du lägger till ju långsammare uppdatering får du (och för dessa PID's vill du gärna ha så snabb uppdatering som möjligt).

Du har helt rätt Johan B, att förutsätta är inget bra - blandade ihop den här tråden med en annan där tändstiften nyss bytts (och undersökts). Men kom på att här har vi nog inte gjort det.
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu var det lättare att hitta hehe. Hittade bara fuel trim först. Dom andra såg jag med. Lägger till de strax. Fick precis upp Airbag lampan nu med plus att reg belysningen är kass bägge två. Så är väl nåt El fel där med. Man blir lite trött just nu....

/ David
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Nu har jag kört och loggat ca 15 min och precis de sista så.tände sig motorlampan igen. Det kanske bör synas på loggen? Jag har fått över den till en Excel fil iallafall. Ska titta närmare på datan. Men de lilla jag reflektera över nu var att motorlampan tändes i samband när jag hade släppt av gas och rullade efter typ en lugn omkörning. Inte vid acceleration eller liknande utan vid gas släpp. Har jag några gränsvärden att gå efter? Tog massa screenshots

/ David
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur är det med stiften?

Stirra dig inte blind på data-felsökning, utan använd kunskap om hur en förbränningsmotor fungerar och dina sinnen för att få en bild av vad som kan vara fel!

Det är lätt att hamna i samma fälla som merparten av alla yngre bilmekaniker gör - "Det som inte syns på felkodsavläsningen finns inte..."!

Mvh
Johan B

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Det ända jag hittar i serviceboken om stiften är vid ca 17k mil. Nu har den gått 25.800. Jag ska iväg med den till jobbet sen och ge mig på Airbag lampan med Autocom samt få liv i reg belysningen igen. Då kan jag skruva ur stiften och kolla. Tycker inte stiften bör påverka då den bara ger felkoder på luft. Men ska kolla dom med.

/ David
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, dels är dessa motorer mycket känsliga för rätt stift och har du haft något problem kan de ha sotat igen eller blivit brända t ex. och dels är det en väldigt bra felsökningsmetod att "läsa stiften" - de säger mycket om ev. problem och om hur de enskilda cylindrarna jobbar.

Stiften bör endast demonteras när motorn är kall pga. lättmetalltopp!

Mvh
Johan B

Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Yes jag är väl beredd att hålla med. Vilken hårdet rekommenderas då? NGK6 eller Bosch7?

/ David
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De två olika stiften som monterades i fabriken och är RÄTT typ, är:

Bosch FGR7DQP (DQI fungerar ännu lite bättre/längre hållbarhet, då de har mittelektrod i Irridium i stället för Platina - samma stift för övrigt)
NGK BKR6EQUP

Alla andra stift är fel typ och kan i värsta fall göra att motorn inte går som den skall och även orsaka problem.

Många verkar föredra NGK, men jag körde med FGR7DQI i E46:an och faktum är att motorn gick ännu lite bättre än med NGK (som fungerat helt klanderfritt i både E46:an och nuvarande E39:a).

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@PartyDavid : Lägg upp vilka värden du hade vid de scenarions jag uppgav tidigare i tråden.

Om du loggade räcker det med max 5 sekunder (eller bara obseravation huruvida värdena är stabila eller svänger mellan två gränser).

Jag kanske inte var tydlig men bilen ska inte köras en enda meter, all denna sanity check görs med bilen helt stillastående.

Överarbeta inte, bara gör som jag beskrev :-)

Kör du med bilen gödslar du in massa variabler som ingen har koll på. Så all loggning med körning är helt oanvändbar (då vi måste ha massa mer loggdata för att kunna förstå vad som händer och det klarar inte detta protokoll av).

Så har du inte gjort som jag beskrev så är det bara att börja om från punkt 1 (läs ut felkoder och freeze frame och spara undan) :-)
Visa användare
259
PartyDavid
Saab 9000 93 Aero Manuel
Saab 900 97 Manuel
Volvo V90 18 Automat
Peugeout 107 Manuel
Nissan Leaf Elbil 18
Jodå jag stod på tomgång och läste av sedan 3000 rpm. Sedan körde jag när jag loggade så den kan jag kasta då. Skriver värdena snart vad dom pendlade mellan så fort jag är hemma.

/ David
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ah, nice!

Nja, du kan ju alltid spara loggen från körningen (man vet ju aldrig) - men det blir så otroligt mer komplicerat då och man kommer inte att kunna se något användbart (precis som Johan B var inne på).

Jag kan bara ta ett *enkelt* exempel för att belysa problemet - när du tex trycker ned gaspedalen fullt så går motorstyrsystemet ut ur closed loop och fetar på luftbränsleblandninge (då maximal effekt fås vid en något fetare blandning).

Om du inte loggar tex gaspedallägesgivaren, gasspjälllägesgivaren eller calculated load eller liknande parameter kommer du bara att plötsligt mitt i en graf se att fuel trim parametrarna hoppar till och upstream syresensorerna lägger sig på konstant hög spänningsnivå.

Och tex vid coasting så lägger sig motorstyrsystemet ofta på en lean mix.

Då står man där och kliar sig i skägget och undrar : var det normalt eller inte?

Detta var bara ett par enkla exempel - i verkligheten har du "tusentals" andra parametrar och driftscenarios att behöva tänka på eller behöva logga.

Grundregel : Om man inte vet hur man ska använda en parameter i efteranalysen och exakt vad den gör så har man garanterat ingen nytta av den...

Det är här kunskap och erfarenhet kommer in. Vem som helst kan köpa och samla in mängder av data, men det är helt oanvändbart om man inte vet vad man ska göra med det. Och för att kunna det så krävs djup kunskap om hur en förbränningsmotor fungerar och med moderna motorer från typ 2005 och framåt har kraven på utsläpp hårdnat rejält och motorerna och motorstyrsystem har blivit rejält mycket mer avancerade och man behöva studera in sig djupare på den motor man ska felsöka.

Som alla nybörjare så ska vi börja lugnt, försiktigt och metodiskt och bygga upp i en takt som gör att man förstår vad man håller på med. Annars ska man lämna in bilen till en verkstad.

Så vi börjar med dessa enkla värden och scenarios :-) Beroende vad de säger så får vi se vad nästa steg kan lämpligtvis vara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.