|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Nja, men att höja priset med en krona per år skulle innebära att det dröjer till 2019 innan priset överstiger 2012 års nivå. | |
|
"Ingen här har pläderat för billös framtid". Då kanske herrn får höja blicken själv lite - utanför AP. Allmänna debatten bland miljöknuttarna är att göra det så dyrt och svårt att ta sig fram med bil - att man väljer andra alternativ. Man skall till varje pris ha 1800-tals teknik ala järnväg - som alla kalkyler visar aldrig lönar sig. Man har ju senaste 50 åren pratat om denna järnväg som inte håller måttet med dagens krav på snabba leveranser. Det skulle containras över till järnväg - och sedan bara lokalt med lastbil typ. För den effektiva hantering industrin har idag - där väldigt lite på lager är modellen, och komponenter on demand. Dessa drömmare som aldrig satt sin fot i verkligheten. På det kommer medborgarlön och annat flum - som om vår standard består om vi tar ledigt. Därav behövs lite hyllning till bilen - som lite motvikt - och vad den faktist betyder för vårt sätt att leva. Om hela sveriges bil/lastbils-flotta skulle laddas per el - vore intressant att veta hur många kärnkraftverk eller vindkraftverk som krävs för det behovet? Räkna gärna dubbel verkningsgrad för el mot energiåtgång för fossilt. Du nämnde 30 kWh och en halvtimmes laddtid, det är 60kW som skall fram. Hemma har du ung. 2.3kW per fas, 10A säkring - eller 8kW trefas. Det är väl joule per sekund - så 1800 sekunder är 30 minuter. Så det är väl 35W per bil- ja det är inte lite kraft på makroperspektiv. Ta en normal parkeringsplats då med 100 bilar bara - hmmmm - eller ta hela svenska bilflottan, hur många miljoner fordon är det. Gör jag någon kullerbytta här, får någon gärna rätta mig. Men i grova drag tror jag det ser ut ung. så. Det låter ju gulligt med lite laddstolpar och utbyggnad - som gällde en mobilen - men det är en gigantisk uppgift. Alla behölver inte snabbladdas - utan kan stå 6-8 timmar, men ändå. Kolla in proportionerna. Kollade lite snabbt ung 5 milj bilar i trafik - och 3 lågenergilampor per bil och laddtillfälle. Så 15 miljoner normala lampor per laddtillfälle. Sedan kommer väl möjligheten att värma upp bilen också så den är varm och go när man skall köra iväg. Då springer watten iväg ännu mycket mer. Det är ibland som debatten är på nivån: - varför skall vi ha kärnkraft, vi har ju el i uttagen hemma (var det från Falkenbergrevyn) Elen bara finns ju - eller hur.... |
|
|
Nip. Om vi utgår från en BMW i3 så förbrukar den 12,9 kWh per 100 km. Om en genomsnittlig bilist kör 1500 mil per år så motsvarar det 1935 KWh per år. Om det inom kort kommer 1 miljon elbilar med motsvarande förbrukning betyder det 1,935 TWh per år. Det motsvarar säg en tredjedels svensk kärnkraftsreaktor eller av Sverige största Vattenkraftverk, säg Stornorrfors. Det motsvarar också ca 10-15% av mängden som el som Sverige exporterat årligen, de två senaste åren. Sverige producerar idag ~15 TWh mer än landet förbrukar. Men som alla andra varor kan elen säljas utanför det egna landet. Så det är inget krav att landets elproduktion matchar dess förbrukning. Energimängden i Sverige är alltså inte ett problem för att försörja elbilarna med el. Tvärtom uppskattar branschen en ökning av förbrukning, så att priserna justeras till hälsosammare nivåer samt möjliggör en fortsatt omställning till förnybart, genom att efterfråga mer energi. Det som däremot kan vara intressant är effektbehovet. Men som det svenska elnätet är uppbyggt (för att klara av eluppvärmda hus samt elspisar) så har vi en mycket bättre effektsituation än flesta andra länderna i Europa. Lokalt kan det bli belastningar så höga att nätstationer behöver uppgraderas. Men det är inte ett större problem än att ett logistik företag som har bra verksamhet kan behöva köpa in större samt fler lastbilar. Ökning kommer dessutom ske stegvis vilket möjliggör en stegvis anpassning av energisystemet där så är nödvändigt. Därför tog jag exempel med 1 miljon bilar. Om man ska räkna på 5 miljoner så blir det såklart mer. Men det tar ett tag innan 5 miljoner bilar rullar på el i Sverige. Summa summarum. Inga kris i energisystemet. |
|
|
Nip, säkert finns det människor som har de uppfattningar du beskriver, men tror du verkligen att de läser dina inlägg på detta forum? Personligen har jag svårt att tro annat än att de som registrerat sig på autopower gillar bilar. Vad är poängen med att skriva en hyllning till bilen för dem? Sådana texter kan du hellre publicera på forum där det finns läsare som vill få bort bilen. Sedan är din redovisning av beräkningen så osammanhängande att den inte går att bedöma. I vilket fall är det som Grelle redan skrivit, att vi har den elkraft och det nät som krävs för att klara batterielbilar. Dessutom är än så länge antalet elbilar så litet att de knappt märks. Även med kraftiga subventioner skulle det ta lång tid innan vi når ens en miljon elbilar i Sverige. Och en sak till. Du förespråkade tidigare vätgasbilar. De kräver tre gånger så mycket elproduktionen och kräftnätet, som batterielbilar. Din kalkyl skulle alltså slå hårdare mot det alternativ du förespråkade. |
|
Transocean |
Hej grabbar....tråden börjar att spåra ur :-) Kommer den med 90kw batteri är den helt klart intressant. Garanterat 400 hk. Hoppas att den kommer innan alla elbilfördelar i Norge försvinner !!!! Sen gäller det bara att få tillgång på Teslas Super Charger-nätet. Too good to be true....too late...again :-( |
|
Bilar kommer inte att försvinna. De är möjliggöraren för frihet och en aktiv fritid. Par med två barn. Typiskt har alla vuxna ett intresse, och barnen två. Det blir 6 fritidsintressen i veckan, förutom skolor, på olika ställen t ex. Utan bil måste man ha en mindre aktiv fritid. Det parti som omöjliggör en av de vuxnas intressen, det blir ju så, kommer inte att få mycket inflytande. Blir det dyrt gör man allt för att hitta kryphål. Tror jag, iaf. SKÅL! |
|
|
@Grelle: Tack för lite bättre siffror än jag kunde få fram. Trodde inte det skulle krävs några extra kärnkraftverk för att ladda bilparken, men ändå ett åtagande. Det är ju fossilfritt sverige, var det till 2030 som var uppe nyligen. Vi skall bli bland de första dit i alla fall. Det är förmodligen inom förväntad livstid för de flesta här på AP. Etanol är väl stora alternativet nu, men vad som ytterligare skall vara med i bilden återstår att se. @Nockenwelle: Du är väldigt mycket för att styra över andra - vad de skall säga och var det skall säga det. Vilka som borde ha körkort osv. Det finns flera tekniker som lyder under bränslecell som begrepp, för mig i alla fall - inte bara vätgasdelen. Alla tekniker som bygger på någon slags modul som snabbt byts vid tankning räknar jag dit. Då undermineras inte bilens roll i våra liv, som jag värnar om, när jag vill och var jag vill. Annars får de högljudda miljöknuttarna ensamma råda. |
|
| Finns nog många problem som behöver lösas när det gäller utbyggnad av laddmöjligheter om "alla" ska åka elbil. Många av dom som bor i lägenhet har inte ens möjlighet att ladda hemma. Alla har inte en egen garageuppfart. Sen behövs det en enorm utbyggnad av snabbladdstationer för dom som är på resande fot. Tar det en halvtimme att ladda får det inte vara nån längre kö liksom... | |
|
Nip, du får naturligtvis ha ditt sätt att använda ordet bränslecell, men det är inte det gängse sättet. Googla på FCV (Fuel Cell Vehicle) eller bränslecellsbil. Sedan styr jag inte vad andra ska skriva, var de ska skriva och vilka som inte borde ha körkort. Jag har åsikter i dessa frågor (likt många andra människor) och jag uttrycker dem. Det är inte att styra andra. |
|
|
GE, visst krävs det en utbyggnad av laddmöjligheter, men den är redan i full gång. Dessutom kommer det att dröja många år innan så pass många elbilar byggts att de ens utgör halva fordonsflottan. År 2015 byggdes ungefär en halv miljon elbilar. Jag vet inte hur många bilar som finns i världen, men redan 2011 fanns det mer än en miljard bilar. Visserligen växer elbilsproduktionen exponentiellt, men det kommer att dröja innan merparten av bilarna är elbilar. I Sverige finns drygt 20 000 laddbara bilar (inklusive hybrider), vilket kan jämföras med att det totala antalet bilar är någonstans i närheten av fem miljoner. Det finns gott om tid att bygga laddplatser och som tur är är det mycket billigare att bygga laddplats för elbil än bensinstationer eller vätgasstationer. |
|
|
GE, alla bensinmackar vi har idag kom inte dag 1 för bensinbilen heller. Man ska komma ihåg att det fick 100 år på sig att komma dit vi är idag och att elbilsutvecklingen kommer ske stegvis den med. Laddning för villaägarna är ju enkelt att tänka sig hemma över natten. Men för lägenhetsägarna då? Då finns ett alternativ att ladda via motorvärmaruttag där det finns för dem med fasta parkeringar. Finns inte det så kan man installera uttag för dem och ta betalt via föreningen eller hyresvärden. För dem som parkerar efter gatan då? Vad ska de göra? Jo, här finns en kundgrupp som man kan locka till stormarknaden/Ikea/gallerian om de installerar laddare på parkeringen. Vips är det en konkurrensfördel att kunna erbjuda laddning. Arbetsgivare kan installera laddare för sin personal som en del i en hållbarhetsprofil. Men för de som inte använder sin bil för shopping eller jobbet? Ja, varför har de då bil? :) De personerna får nog hålla till vid snabbladdarna som nog också kommer bli allt effektivare och tiden vid dem därmed kommer krympa. Sen för långfärd så är det som du säger att snabbladdningen kan bli lurig om det förväntas vara exakt som med en bensinbil. Men med bättre batterier så kommer längre räckvidd och behovet av laddning under resan kanske minskas. En sak många tittar på nu är hur betallösningar ska utformas så att du kan ladda på olika ställen, men bära dina egna kostnader. Laddar du bilen på någon annans sommarställe så är det inte alls otroligt i framtiden att kostnaden kommer till bilen, istället för din väns elräkning. |
|
|
Oj, jag trodde att alla mackar alltid har funnits... ;-) Sen kan man vara helt säker på att det på ett eller annat sätt kommer bli betydligt dyrare att åka elbil än vad det är idag, åtminstone om vi får se en stor utbredning av elbilarna. Staten ska ha in sina pengar, så är det ju bara. |
|
|
Jag har sett en del bilder från Oslo på Facebook och där verkar det finnas laddstolpar efter trotoarkanten. Borde väl kunna fungera i Sverige också. |
|
| Vet någon här om en laddhybrid/elbil kan stå och ladda i flera dagar? T.ex om man reser bort 1-2 veckor och parkerar bilen och laddar tills man är tillbaka, förstörs batteriet eller går det bra? | |
| EN laddbar bil har normalt styrelektronik som övervakar batteristatusen och kommunicerar med laddaren. Den förhindrar att bilen laddas på ett skadligt sätt. Man brukar ofta kunna programmera bilen så att den laddar en viss tidpunkt, exempelvis för att dra nytta av skillnader i elpris, eller för att "toppa upp" batteriet strax innan man ska ge sig av. | |
| Tack för info Nockenwelle!:) | |
|
Intressant, hoppas dom löst dragkrok först då är det ett alternativ öht, en bil utan dragkrok är ju som (ursäkta utrycket) en h*ra utan f*tta :( Synd att den är 1,5-2 år bort minst, hade behövt en BMW med lågt förmånsvärde och dragkrok idag :D |
|
|
Dragkroken har nog inte med eldriften att göra. Är nog mera kopplat till hur många av ägarna de tror kommer välja dragkrok. Exempelvis min bil kan inte utrustas med dragkrok men de klenare motorerna kan. Det hänger nog på att de inte tror särskilt många m235i ägare efterfrågar dragkrok. Vilket såklart är synd för det är ju smidigt för cykeltransport och som parkeringsskydd. |
|
|
På ett Svenskt, numera dött bilmärke gick det inte att få dragkrok till deras 9-3 TurboX då den inte var momentbegränsad på lägsta växlarna och tillverkaren trodde inte drivlinan skulle hålla för påfrestningarna. Svagare varianter av samma bil gick naturligtvis att få med krok. Dock har jag för mig att man kunde montera en krok för tex cyklar så länge man gjorde kroken obrukbar för släp, tex genom att svetsa fast en mutter på ovansidan av kroken. Jag tycker att motsvarande borde gå att göra på BMWs M-bilar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.