|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Nu börjar det bli intressant, 40-50 mil med en BMW 3-serie. Hoppas nu bara att dom bygger in körglädje, bakhjulsdrift och urkopplingsbart antisladd system så man faktiskt kan köra bilen på riktigt. Köper hellre en BMW 3-serie med eldrift än en Tesla Model 3. Länk | |
| 40-50 mil på en laddning skulle jag nog fan kunna överväga elbil men tex 330e är ju ett jävla skämt i min bok skulle inte ens ta mig tur&retur till jobbet med den speciellt inte vintertid ;/ | |
| I princip köper jag också hellre en BMW 3-serie med eldrift än en Tesla Model 3, men det hänger på några saker. En är att det finns en minst lika bra snabbladdningslösning för BMW:n som Teslas nätverk av superchargerstationer. En annan viktig sak är att BMW konstruerar bilen så att den drar maximal nytta av den elektriska drivlinans fördelar, t ex att batterier och motorer kan placeras så lågt att tyngdpunkten blir gynnsam. | |
|
• Hur är det med batterier och sådant nuförtiden? Är det fortfarande en fruktansvärt miljöförstörande process med tillverkningen och distribuering av material till dem? • Hur länge "lever" ett batteri? • Hur mycket kostar ett batteri att köpa/hyra? • Blir milkostnaden ok jämfört med bränslebilen om man räknar med hyra/köp och slår ut det per mil? Jag gillar tanken med elbilar men än är det inte en för mig övertygande teknik. Hur går det förresten med samarbetet med Toyota? Skulle de inte utveckla bränslecellsbilar ihop eller var det rena elbilar? ///BMW - Was sonst! ///BMW - Was sonst! |
|
|
Jag gillar nog principen med bränsleceller bättre - det kan utvecklas och ger oberoende om man kan ta med lite extra i bilen - och ännu mer tanka på ett ögonblick. Mer likt vad man är van vid, typ. Kan inte detaljerna - men principen är väl att det genereras gas, eller? Vanliga kompressionsmotorer alltså. Eller är det el via en kemisk reaktion? Typ byter plattor i batterierna. Batterier kommer utvecklas enormt, troligen, och blir snabbt helt värdelösa vad gäller andrahandsvärde när ny generation batterier kommer. Och batterierna är väldigt stor del av bilens kostnad. Så för riktig stor allmänhet tror jag mer på bränsleceller. |
|
|
Man hör då och då detta om att batteritillverkningsom en stor miljöbov. I princip handlar det om två saker, dels energiåtgång för tillverkningen, dels gruvbrytningen för råmaterialet, oftast litium. Huruvida energiåtgången är miljövidrig eller inte beror helt på hur den framställs. Teslas Gigafactory drivs med solel och rent allmänt är det så att världens elframställning skiftar mot miljövänlig framställning. Under 2015 var huvuddelen av all ny elproduktion fossilfri. I vilket fall som helst är denna energiåtgång mycket mindre än vad en bensin/dieselbil ger upphov till. När det gäller gruvbrytningen så går det inte att säga entydigt, för gruvbrytning kan göras på många olika sätt. Återigen måste man komma ihåg att jämföra med alternativen. Att framställa olja genom skifferbrytning har väldigt svåra miljökonskevenser. Dessutom krävs det mycket mer av sådant för en bensin/diesel-bil. Hur man än vrider och vänder på det så är elbilen klart mindre dålig än bensin/diesel. De batterier som Tesla använt i Roadstern och Model S finns det idag data för. Jag kommer inte ihåg exakt, men den försämring som skett över tiden ligger på enstaka procent. Vi talar då även om bilar som gått över 15 000 mil. En del biltillverkare har en lösning där man hyr batteriet, men flertalet inkluderar batteriet i bilens nypris. Normalt behöver du inte tänka på hyra/kostnad för batteriet, lika lite som du behöver tänka på hyra/kostnad för växellåda. Om man skulle behöva byta batteri i framtiden så är det omöjligt att bedöma priset idag. Priserna för batterier har sjunkit snabbt och om du behöver byta efter tio år så lär du betala betydligt mindre än vad dagens priser pekar på. Milpriset bestäms mest av värdeminskningen. Jag har inte sett något som tyder på att den är sämre för elbilar. Driftskostanderna är ju lägre för elbilen vad gäller "bränsle" och förhoppningsvis kommer man att höja bensin- dieselskatterna. När det gäller bränsleceller så finns det många brister. Totala verkningsgraden hos vätgas/bränslecellsystemet är bara en tredjedel av verkningsgraden hos batteri-elbilars. Det är bara en av flera allvarliga nackdelar med bränsleceller. |
|
| Enligt mig är förutsättningen för att jag ska välja en BMW 3-serie med eldrift att priset för en färdig bil är runt 450.000kr (eller lägre), att den har dragkrok, och hyffsat hög effekt låt oss säga minst 300 hk. Annars blir det nog en Tesla model 3 eller det bästa som finns att köpa på elbilsmarknaden runt år 2020. | |
|
Nockenwelle: Vad vinner du med högre bränsleskatter? ///BMW - Was sonst! |
|
|
Vad jag vinner eller förlorar på höjda bränsleskatter bryr jag mig inte om och det är väl inte så intressant för andra heller. Det är en bra princip att miljöbelastning beskattas. Jag vill ju inte se någon höjning av det totala skattetrycket, så det jag önskar är höjda skatter på bensin och diesel, samtidigt som andra skatter sänks i (minst) i motsvarande grad. Jag kan både tänka mig en sänkning av inkomstskatterna och att man t ex momsbefriar elbilar. |
|
|
Hoppas att Touringen också kommer med eldrift. Det är nog den dom flesta kunder vill köpa. |
|
|
Verkningsgrad på bränsleceller för explosionsmotorer må vara lägre - men varför är milage på elbilar så mycket sämre ändå undrar man. Om nu elmotor har 80% eller bättre i verkningsgrad. Det är väl stora förbättringar att vänta med nya generationer batterier - och det är väl då när milage ökar drastiskt på en laddning som nuvarande elbilar som sälja blir värda noll, närmast. Och elbil bygger ju på att den inte används på några timmar, så den kan ladda under tiden. Bränslecell kan du tanka på samma tid som nuvarande bensinbilar. Det är väl därför jag tror mer på bränsleceller som den verkliga framtidslösningen. Men man vet aldrig, kanske blir det utbytessystem där man byter mot fulladdade batterier i ett nafs - ett paket ut och ett annat in. |
|
|
Vad menar du med att elbilar har så mycket sämre mileage, kan du ge exempel? Eftersom du inte varit tydlig med vad du menar så gissar jag. Ordet mileage kan dels användas i betydelsen körsträcka, dels i betydelsen hur långt man kommer på en viss bränslemängd (eller energimängd). Använder man ordet i den första bemärkelsen har flertalet elbilar en dålig "mileage", men det är inget mått på hur hög verkningsgraden är, utan det handlar till stor del om hur mycket energi man kan lagra i bilen. Verkningsgrad är hur stor andel av den lagrade energin som omvandlas till nyttigt arbete. Det är den andra betydelsen av "mileage" ett bättre mått på och i där är elbilarna helt överlägsna. Visst måste en elbil stå still medan den laddas, men en genomsnittlig svensk bil står still 23 av dygnets 24 timmar. Nästan all laddning av elbilar sker endera hemma över natten, eller på parkeringen på jobbet. I praktiken förlorar man mer tid över ett år genom att åka och tanka sin bensin- eller dieselbil än vad man gör på att ladda sin elbil. Ska man köra en lång sträcka på en dag krävs snabbladdning, men det finns ju redan i drift snabbladdare som ger tillräckligt med laddning på en halvtimme och flera aktörer (t ex Volkswagengruppen) arbetar på laddstandarder med ännu snabbare laddning. När du skriver "Verkningsgrad på bränsleceller för explosionsmotorer" förstår jag inte vad du menar. En bränslecellsbil som t ex Toyota Mirai är i praktiken en elbil med batteri och elmotor av samma slag som Nissan Leaf, Renault Zoe och Tesla. Skillnaden är att Mirai har ett betydligt mindre batteri och i stället en vätgastank, samt en bränslecell som konverterar väte till elektricitet, som i sin tur används för att ladda batteriet. Någon explosionsmotor finns inte i en sådan bil. |
|
|
Att tvinga folk att sluta köra bil på grund av för höga bränslekostnader är det ganska många som bryr sig om. Ok, medelsvensson klarar säkert en ganska stor höjning men det finns tämligen många hushåll där gränsen redan är nådd. Om de då inte ens tar sig till jobbet sex mil bort blir det en väldigt ond spiral. Bor man i stan eller större tätort funkar kanske andra transportmedel men Sverige är betydligt mer än tätorter. Så en stor höjning av bränslepriset är bara mp-tänk, ett önskvärt mål men man ska ha en vettig plan att ta sig dit också. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Nej, det handlar inte om att tvinga folk att sluta köra bil, utan om att välja fordon som ger upphov till mindre utsläpp. För övrigt är inte bensinpriset och dieselpriset är inte särskilt högt idag i en historisk jämförelse, förutsatt att man ställer det i relation till hushållens disponibla inkomster. |
|
|
Med milage menade jag bara helt enkelt hur långt du kommer utan att tanka/ladda. Som jag nämnde förut vet jag inte vad som kommit längst - att kemiskt omvandla till el eller gas att driva explosionsmotor. Men det senare kanske aldrig fått fäste bland forskare. Jag gillar principen som är nu - åk och parkera var som helst utan tanke på att ladda - du kan alltid i ett nafs tanka på vägen. Du har typ 80 mil att fundera var du skall tanka. Att på varje parkeringsställe tänka på att behöva ladda känns som många kliv bakåt. Det blir som vissa jag känner som hela tiden leter efter uttag att ladda mobilen. Så det är väl förhoppningen att system som ersätter blir lika bekvämt som idag. För min del kommer jag att köra min bensinare tills jag är för gammal att köra överhuvudtaget - om nu inte hysteriska miljöpartister får sina planer i verket så alla måste skrota allt fossilt drivet imorgon. Bilen som den funkar idag är kanske den allra största frihetssymbolen i modern tid för att snabbt ta sig till olika platser. Jag skulle t.o.m vilja kalla bilen som den största kvalitetshöjaren av våra liv. Dessa miljöknuttar bor i en etta centralt i stad och tror det kan alla göra. På 80-talet flyttade jag till stockholm, och inom en vecka var min bil förståss stulen. Så jag åkte tunnelbana, tåg och buss i åtta år - så jag provade på lite i den bästa staden för allmänna kommunikationer. Men så bytte jag jobb och hade en väg 1 timme och en kvart en väg till jobbet, så jag skaffade bil igen - och det tog 35 minuter en väg. Jösses vilken kvalitetshöjning av livet - och jag hade ändå inte familj och barn som skulle skjutsas runt överallt. För en familj hade det varit en hel timme extra med familjen - varje dag. När jag hör miljöknuttarna i regeringen som till varje pris skulle stopp ny förbifart i stockholm kliar man sig lite i huvudet och undrar hur de tänker sig att livspusslet skall gå ihop. Var på semester i stockholm 2008, och det vart inte kul trafiksituation måste jag säga. Det var en och en halv timme bara att komma förbi slussen. Så bilen är den största kostnaden efter boendet, och vi är knappast beredda att göra oss av med den. Den är så betydelsefull att den blir kvar - så blir det el eller något annat - vi får se. |
|
|
OK, om du använder ordet "milage" i den betydelsen så säger det ju (ensamt) inget om verkningsgrad. Fakta kvarstår att vätgas/bränslecellsystemet har väldigt mycket lägre verkningsgrad än batterielbilar. Idag framställs så gott som all vätgas från fossila bränslen och en vätgasbil är därmed inte någon stor förbättring jämfört med bensin eller diesel, eftersom verkningsgraden är ungefär lika låg. Skulle man börja framställa vätgas storskaligt genom elektrolys så går det åt ungefär tre gånger så mycket el som om man i stället använder batterielbilar. Det är knappast vettigt. Sedan gäller det att inse att bilen huvudsakligen är ett kortdistansfordon. Den genomsnittliga dagliga körsträckorna är så pass korta att en modern elbil inte har några problem med dem. En modern elbil med minst 30 kWh batteri klarar det utan problem, de flesta användare skulle inte behöva ladda ens varje dag. De spar tid genom att ladda hemma i stället för att behöva åka till en bensinstation. Du verkar ha märkliga föreställningar om vad det innebär för flertalet människor att använda en elbil. |
|
|
Märkligt eller inte - jag upptäckte vilken total omdaning i livskvalitet när jag åter fick tillgång till bil. Den frihet det innebär. Vet inte om teknisk term verkningsgrad är så relevant, allt handlar ju om vad du kan offra i utrymme och fortfarande ha fordonet du behöver. Om du har en lösning där bränsledelen kan vara del av utrymmen i dörrar och mest överallt som ger dig körsträckan som motsvarar dina behov, räcker det. När elbilen kan omtankas på några minuter så kan du göra dagsetapper på samma sätt som med bensin/diesel-bilar då förändras allt. Jodå, de allra flesta sträckorna är korta - men du har knappast råd att ha både elbil och miljöbensinare, i alla fall med de prisnivåer som varit än så länge. Det som rättfärdigar kostnaden för en fräsch någorlunda ny bil är ju att den fixar både korta, medel och långdistanser. Det är rätt vanligt att jag kör 2x20 mil och mer över dagen. Det går ju inte ens med elbil av idag. Batterier kan ju kanske rymmas i hålrum i dörrar, balkar och under säten och annat i en framtid dock. Eller helt ny teknologi som flerdubblar kapaciteten så det ryms i önskad kapacitet i vad som är motorrummet idag. Det är ju inte att komma till och från jobbet som var omdanande med bilen i våra hushåll. Fasta sträckor som upprepas regelbundet kan ju i sig planeras för med allmänna medel som buss och tåg. Det är alla de andra tillfällena som beslutas på några ögonblick och som blir möjliga tack vare egen bil. Åka på bortamatcher för favoritlaget, den där konserten vi fick sista minutenbiljetter till eller vad det nu finns för tillfällen(alla bor inte i storstan). Fortsättning följer säkert på min allmänna hyllning till bilen.... |
|
|
Du borde inte utgå så mycket från dig själv, utan från det användarmönster vi kan se i samhället som helhet. Jag tycker du kan lägga ner din hyllning till bilen. Det är inte en billös framtid vi talar om. Ingen här har pläderat för en billös framtid. En teknisk term som verkningsgrad är i allra högsta grad relevant, eftersom tillgången på energi är begränsad (om man inte struntar i miljön). Att köra 2 x 20 mil på en dag klarar i dagsläget Teslas elbilar. Ska du köra längre får du kanske spendera en halvtimme vid en snabbladdare. Är du inte beredd att göra en sådan uppoffring för miljön borde du inte vara betrodd med körkort. |
|
|
Vad jag menar är att det är väldigt många som inte har råd att byta bil. Om det då blir dyrare att tanka så har de fortfarande inte råd att byta till en ~300k elbil men kanske blir tvungna att stanna hemma från jobbet då pengarna inte räcker till soppa. För dessa människor är en höjning av bränslepriset en katastrof. Det kanske är svårt att sätta sig in i när pengar inte är ett problem. ///BMW - Was sonst! |
|
| Priset på bensin och diesel har sjunkit med ungefär 2 kr/liter sedan 2012. Den här katastrofen du beskriver borde redan ha inträffat för fyra år sedan i så fall. | |
|
Så den höjningen du pratar om borde vara ungefär två kronor på fyra år. :) ///BMW - Was sonst! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.