AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.566

Rostbubbla på baklukan.

Sida 2 av 2
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Idag har jag hittat en blåsa mitt på luckan på 120:in. Får se vad BMW säger, nybilgarantin gick ut i måndags.
Tycker det känns jävligt taffligt när man beställt en bil för nästan 400k och det rostar efter 2 år.
jonasjonas:
Om bubblan kommer underifrån, typ galvsläpp så går det på lackgaranti som är 3år
Al
158
Aleexaander
M135i xDrive -16
Även jag har tyvärr varit drabbad av rostbubblor inifrån på bakluckan, min M135 var hela 1,5 år gammal när det upptäcktes.. :(
Gick på lackgarantin men tog verkstaden 4 besök innan det blev ordentligt gjort, förhoppningvis håller den sig rostfri betydligt längre denna gång
Även på min F20 dök det upp några små knottriga bubblor under lacken kring genomföringen till torkararmen på bakluckan. Lackgarantin hade redan gått ut.

Jag reklamerade givetvis ändå. Inskickade foton på skadan från auktoriserad BMW-verkstad räckte ej för att BMW skulle ta på sig skadan, utan hela bilen fick lämnas in för demontering av baklucka och dokumentering av rostskadorna. Skadorna måste vara bevisat kommande från bakluckans insidan - vilket de var, såg fotona verkstaden tagit, det var riktigt illa. Enligt verkstaden nekar dock BMW ofta ersättning till svenska F20 ägare som har skador som är nästan lika illa som mina -de svenska vägarna är orsaken anses tydligen. Hur nu det kan påverka inifrån kommande rostskador pga konstruktions-/behandlingsfel?

I vilket fall fick jag en helt ny baklucka på BMWs bekostnad. Totalt inklusive lackering, rostskydd etc gick det på drygt 16.000 kr.

Det lönar sig att vara envis och stå på sig när man vet att man har rätt!

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sedan spelar det stor roll vilken verkstad man låter göra reklamationen - en "loj" verkstad som är "tjock och lat" bryr sig inte nämnvärt då de kan tjäna mer pengar på andra jobb i stället för reklamationsjobb (som generellt ger lite lägre taxa från generalagenten än om en kund står för notan) och lägger då inte ner mycket engagemang i reklamationsansökan som de skickar in....vilket föga förvånande ofta ger avslag från generalagenten = kunden får själv stå för notan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Var och besiktade luckan på 120in i slutet av November och ännu inte hört något. Lackgarantin går ut i Juli 18.
Ringer man kundtjänst säger de att man kan behöva vänta upp mot 2 månader på svar från Tyskland. Är det så jävla många rostiga BMWs eller?! Man blir ju inte direkt sugen att beställa en ny BMW när leasingperioden på nuvarande går ut.

SÅ JÄVLA USELT.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.