AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.232

Bmw m5 e34 3,6 startar inte!

Sida 1 av 2
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har problem med min nyköpta e34 m5 3,6 när jag körde hem den hade den tendens att misstända och dö när man kom under 3000 varv men startade efter en stund igen, nu däremot startar den inte alls längre! Hostar bara till ibland! Någon som har tips på vad ja ska börja felsöka? Har kollat fördelarlock det är ok!

Tips uppskattas!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är bara att börja beta av den klassiska trion (i den ordning som är troligast eller enklast)
- bränsle
- gnista
- kompression

Man kan grovt säga att det är detta som behövs för att en motor ska gå igång. På modernare motorer bör man lägga till timing som en fjärde punkt.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Okej! Får kolla detta!

Kompression känns de som de e iaf! Då den startar till ibland å låter som den ska!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jaha, startar den alltså ibland och ibland inte!?! När du skrev "nu däremot startar den inte alls längre! Hostar bara till ibland" så trodde jag den inte alls ville starta (utan bara gör en antydan till att vilja starta) :-)

Ja, ha kompression/timing lägst ned på listan då det inte är det mest sannolika nu. Men en kuggad kedja kan ge märkliga fenomen, men detta är ju en S38 och här kuggas det inte lika många kedjor som i nyare motorer :-)
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Offtast inte men den hostade igång sen gick de varva upp å så dog den igen... lättast å koppla av soppa slangen till fuelrail och lossa ett stift? :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag tror inte det finns Schrader-ventil på dessa motorer (finns däremot på M5x-motorerna har jag lärt mig), så koppla som du säger in en t-koppling på supply-slangen till fuel-railen och sätt dit en bränsletrycksmätare där.

Angående gnista så är jag lite osäker på hur tändkablarna ser ut i slutet. Men ofta går det bra att med en jordad ledare som sätts i tändstiftets ände av tändkabeln och sedan utökar du avståndet tills gnistan inte orkar hoppa längre. Detta gör du för att se att du har en stark gnista (det räcker ju inte bara med en gnista, den måste vara tillräckligt stark också).

Men koppla loss spridarkontakterna under dessa försök så du inte surar ned tändstift och dylikt alltför mycket.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Jag brukade få putsa rotorn och fördelarstiften i början på varje säsong då min brukade gå jävligt illa och svårt att starta, mina andra idéer än dom som redan nämnts är : avstånd på vevaxelgivaren samt kolla att den remskivan inte är lös och slutligen den blåa tempgivaren till motorstyrningen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Motortemperaturgivaren har minimal påverkan - vid osäkerhet koppla ur den.
Bosch Motronic styrsystemet ska ha följande LOS för denna givare
- sätt till 80 grader om insugsluftstemperaturen är över 20 grader C
- annars används insugsluftstemperaturen för de 3 första minuterna

Angående att kontrollera punkten "bränsle" ingår såklart att kontrollera att spridarna styrs. Gör det med noid-light, testlampa, spänning på oscilloskop, ampere på oscilloskop osv eller worst-case skruvmejsel mot spridarkroppen.
Sen vill man gärna även kolla att spridarna faktiskt öppnar korrekt och korrekt mängd bränsle sprutas in, men att alla sex spridare plöstligt skulle sättas igen eller rasa är helt uteslutet så det kan man skippa i nuläget.

Precis som Cykeltjuv säger så kan en lös/defekt vevaxelgivare ge märkliga problem. Men om det kan vara detta som är problemet får du reda på vid din felsökning, det kommer så att säga gratis när man feslöker. Om du tex får bra och konsekvent spridarstyrning så kan du direkt utesluta hela vevaxelgivarområdet.
We
2.004
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det jag skulle göra är att kolla om du har bra jord mellan motor och chassi, sen skulle jag se över tändstift och tändrör/kablar. Är ventilkåpspackningen dålig och det har kommit in olja i tändstiftsbrunnarna kan motorn gå som en påse nötter, det gjorde det på min. Men den startade hela tiden.

Hur länge hade den stått innan du köpte den? Tänkte om soppan har blivit gammal.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Tack för alla svar! Har testat å byta det ljusblåa soppa relät vid databoxen utan framgång.

Testade även å sätta en startkabel mellan motor å kaross på flertal olika ställen men det hjälpte ej..
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Visade bränsletrycksmätningen att det var problem med bränsletillförseln?

För om det visade ok värden (både under primning och startförsök) så har du ju med en gång uteslutit allt med bränsletillförseln. Om du bara provar att byta ett relä så lämnar du kvar en hel dröse andra variabler du måste felsöka som tex styrsignal från styrsystem, kablage, bränslepump, bränsleledningar, fuel pressure regulator, spänningsmatningar, jordanslutningar, etc etc etc.

Felsök smart och spara tid :-) Börja inte testa slumpmässiga komponenter. Allt börjar med directions, directions och directions. Directions är allt. Inom vilket område ska jag ens börja gräva - ska jag kolla på bränsle, tändning, elsystem eller vad? :-)

En trasig jordkabel (sitter oftast på höger sida mellan motorfäste och ramben) kan ge märkliga fel och knepigt att hitta (då det kan ge ett ganska dött system) - men det brukar inte ge dessa symptom. På min M30-motor dog det mesta, där ville den inte ens dra runt startmotorn. Så där insåg man ganska snabbt att det "var något elektriskt".
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Har ingen bränsletrycks mätare :/ tog loss slangen till fuel railen och körde på starten och där kom de soppa! Lossat fördelar locket som såg bra ut! Var ganska ny bytt med kablar+stift+rotor och fördelarlock!

Nu började det ös regna så gav upp för dagen!
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Kan tilägga att bilen inte ens har en tendens att hoppa igång idag, skulle vevaxelgivaren va kass borde inte soppa pumpen va död då?

Känns som problemet kommit smygande och blivit värre, köpte bilen körde 70mil direkt utan problem på vägen hem när vi hade ca 20mil kvar så dog den efter man tryckt ner kopplingen på motorvägen gick och starta efter en stund, sen gick den dåligt misstände/dog under 3000varv väl hemma så startar inte ens bilen längre hostar igång går å varva upp sen dog den igen, och dagen efter (idag) är den helt stendöd
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Asch, alltid tråkigt att felsöka utan några riktiga verktyg. Man vet ofta vad man vill göra, men kan inte göra det.

Då gissar jag att du inte kan läsa ut felkoder heller. Annars skulle du börjat där. Dessa system har inte några avancerade felkoder, men om den anser att vevaxelgivaren inte ger en tillräckligt bra signal för att ens starta bilen så kommer den att sätta en felkod.

Nåja, då får vi arbeta med det man har. Fast bara till en viss gräns - därefter är det bättre att lämna in bilen för felsökning.

Ok, det kommer iallafall något typ av bränsleflöde :-) Är inte 100% säker på hur just detta system arbetar (huruvida den stryper både pump och spridare eller bara spridare om den inte får rätt signaler).

Annars är det ju bara att prova. Koppla loss kontakten till vevaxelgivaren och kör starten igen och se om det blir någon skillnad.
Om det blir skillnad = motorstyrsystemet verkar (med kontakten inkopplad) få en tillräckligt bra signal från vevaxelgivaren för att anse att det är värt att slå på bränslepumpen (och gissningsvis aktiverar den även spridarna men det är ingen garanti)
Om det INTE blir skillnad = säger oss ingenting

Men vi har fortfarande både gnista och bränslestyrningen kvar att verifiera (se mitt tidigare inlägg hur du verifierar desa två). Så vi är fortfarande bara på ruta ett, dvs vi försöker få någon som helst direction inom vilket delsystem vi ska överhuvudtaget börja vår felsökning.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
japp tack! kan felsöka bilen men den står lite dumt till får ha den till verkstan där jag jobbar i så fall! tack
Hur mycket bensin har du i tanken, ha minst 20 liter.
Visa användare
763
Beangt
525i e34 -93
Det är ca 60 liter i tanken!

Tror jag kan ha hittat felet nu =) Tog av fördelarlocket igen och tog en närmare titt på rotorn som såg ut så här!

Länk

Länk

så blir att beställa en ny imorgon!

Hur kan de bli såhär??
Bara beställa nytt.
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Gött om var så enkelt återkom hur det gick ^^
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mycket märkligt.

Men det är inte bara epoxifyllningen ovanpå som lossnat? Vilket märke, är det Facet? Oavsett så ska du ha en ny, precis som du säger.

Vi får ändåså hoppas att det är det enda problemet och att allt snurrar på fint efter det!

Om det nu är detta som är felet, så borde det ha dykt upp ganska omgående i felökningen.
Gnista är enkekt att testa, så det hade inte varit någon gnista i tämdkablarna.
Sen hade man kollat och funnit att det var gnista från tändspolen.
Då hade man på ca 2 minuter ringat in felet till att vara mellan fördelaren och tändkablarna - och att alla sex tändkablar går och dör är osannolikt.

Så man har alltså ringat in på ca 2 minuter att problemet ligger i fördelaren (eller dess timing) ! :-)
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För att testa om det är rotorn som är enda felet kan du löda en kabel mellan metallen i centrum och och ute i periferin och sedan provstarta motorn.

På en gammal 3.0S körde jag så i många mil utan problem.

Per L
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.