AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.461

Sista försöket innan jag lämnar in bilen..Vanos felkod! 325i E90

Sida 1 av 2
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hej! Felsymtom: Bilen börjar bluddra och gå ryckigt i låga farter, speciellt om man jag kört korta sträckor under dagen och startar och kör iväg, kanske den tredje gången under dagen. Detta fel kan uppkomma tre gånger på en dag ibland, ibland en gång i veckan, ibland en gång i månaden. Men nu på sista tiden har det hänt mer frekvent. Har ägt bilen i snart två år. Och felet kom när jag ägt den i mer än 6 månader.

Har haft diverse andra felkoder, främst airmass meter, airsupply temperatur. Och började med att byta luftmängdmätaren och nollställa felkoder. Inget hände. Samma sak.
Nu har jag även bytt Vanos solenoiderna både på insug och avgas sidan.
Samma felkod som jag haft sen förut ligger kvar. Vanos bank 0A82. Dock försvann den andra Vanos felkoden. (97) Men bilen beter sig fortfarande ungefär likadant. Dock verkar den funka något bättre nu i alla fall. Händer inte lika ofta. Den känns orkeslös innan 4500 varv, sen skottar den på som den ska. Den drar betydligt mer soppa än vad den gjorde innan den började strula också.

Nån som har något bra förslag på nästa steg? Kan man ringa in någon annan slitdel som kan orsaka detta?

Edit: Givetvis har jag nollat alla felkoder mellan varje gång jag bytt något. Har även provat bryta strömmen och nollat felkoder.
Och nu har jag som sagt bara en felkod kvar. 0A82.
em
906
em3
M3 cab -03
Tjyvluft? Det har stått en hel del om det på forumet, inte säker, men andra vet. Långskott kanske, det ger iaf. inga felkoder och kan vara oregelbunden.

em3
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Nja. Att tjyvluft skulle sätta felkod på Vanos känns lite långsökt.

Fler tips? Vet att det är många fler än jag som haft exakt samma felsymtom. Tyvärr skriver de flesta inte hur man har löst sina problem.;)
em
906
em3
M3 cab -03
Nej, inte felkod , men ojämn gång. Vid låga varv ger tjuvluft utslag, vid höga märks det inte.

Men det kan såklart vara vanos, jag trodde du var ute efter ytterligare uppslag....

em3
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Det som känns som lurigt är ju att jag har ju bytt den saken som brukar ge den felkoden.. Men jag ska spraya startgas runt insug och efter luftmängdmätaren. Det kan ju absolut va varför den börjar bluddra och hacka.
Ro
34
Rocco83
325 E91 -07
tja! skulle kunna tippa på kamaxelgivarna har gjort sitt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och att vanos skulle påverka bilen som du skriver verkar helt osannolikt!

Rättare sagt, att vanos-solenoider och ställdon skulle ge den effekten är osannolikt. Dessutom går det bra att rycka ur sladdarna till dem. Då står kamaxlarna i "säkert läge". Motorn blir slöare på låga varv ja, men den skall i övrigt gå perfekt/inte gå dåligt för det.

Det är alltså något annat. Kamaxelgivare visst, tjuvluft kanske.
Bludder och ryckighet har ofta med bränsletryck eller tändspolar att göra.
tjuvluft i normala former påverkar sällan motorn på det sättet. det måste vara ordentligt om motorn skall rycka och gå illa, eftersom styrsystemet delvis kompenserar.
Styrdonet är duktigt på att detektera "äkta" misständningar, och tänder lampan för det. Så om bilen bara har den felkoden behöver man kolla livedata när motorn går, och titta på att alla värden är rimliga!

Det finns också en bra testrutin för vanos-ställdonen i BMWs programvara.
ma
7.450
marin849
Om man t.ex. ser att fuel trim värdena sticker upp samtidigt som motorn rycker = problem med bränsletrycket (regualtor, filter, pump).

Då är det också läge att rycka ur luftmassemätaren så att tjuvluft mellan luftmassemätare och gasspjäll blir betydelselös. Ändrar sig fuel trim mycket ,speciellt på ena halvan, när man gör det och varierar belastningen kan man ju undra om det läcker i insuget, så att en cylinder har fel blandning.

Ett mycket bra felsökningsverktyg är en kompis som har en likadan bil och en andra kompis som har en dator med DIS. :)
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Tack för hjälpen. Ska läsa på lite mer angående hur jag ska felsöka, läsa ut värden för att se om nån tändspole är trasig. Hade det varit bränsletillförseln så hade den gått dåligt mer frekvent, typ igensatt filter orsakar ju inte att bilen missar i tändning nån gång ibland vid låg belastning, tänker jag. Hade det varit tjyvluft nånstans så hade jag märkt detta nu med startgas. Det måste vara ett tänd/gnist relaterat fel känns det som.
En sak jag lagt märke till är att om man varvar den litegrann, så går den tillbaks till tomgång väldigt långsamt. Och så var den inte förut.
Det e ganska märkligt för i övrigt går den riktigt bra bilen. Förutom dessa två bekymmer.
ma
7.450
marin849
Normal mängd tjuvluft upptäckts inte med startas om du inte samtidigt tittar på bränslejusteringsvärdena från lambdasonderna. Jättehåll upptäcks dock.

Korrekt diagnos av tändspolarna är att man kopplar in ett oscilloskop på den gemensamma kabeln till tändspolarna, då ser man gnistan på alla sex cylindrar och ser om någon är defekt/olika. En enklare åtgärd är att mäta resistansen till jord och till +12v på alla tre stift i "hattarna" till tändspolarna. Är någon avvikande = troligtvis motorstyrdon kass och misständning beror på att styrdonet inte håller tändspolen mot jord ordentligt, så att gnistan blir för svag.

Innan man gör något av dessa bör man nog ha dragit ur tändpolarna o kolla så att det är rent och fint i brunnarna, och inte olja eller att någon tändspole är "svullen" (byt direkt, snart blir det kortis).

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Nu har jag testat byta intake cameshaft sensorn också. Eftersom den gav felkod på den. Då vill bilen inte ens gå alls. Köpte sensorn på skruvat.se och det är rätt sensor. Men nu vill den som sagt inte gå mer än några sekunder, och får jag igång den så måste jag ha foten på gasen och varva upp den lite. Bilen har alltså gått helt normalt, innan, förutom att den dör ibland när jag krypkör, typ åker in på en parkering eller står i trafik. Enbart om motorn blivit riktigt varm och jag kört med den och stängt av den några gånger!! Annars uppträder inte felet. Så jag kan inte åka och handla på fler än en affär tillexempel. Då kan jag räkna med att bilen kommer dö, den andra eller den tredje gången jag har startat den. Och däremellen går den som sagt ganska normalt. Lite ryckigt vid lägre farter, och när den börjar rycka, då vet man att den kommer dö om man stannar och står på tomgång. Drar jag ur nyckeln och startar om bilen, då går den normalt igen. Och kan gå normalt dagar innan felet kommer igen..

Visst kan jag lämna in bilen, men det lär väl bli världshistoriens dyraste felsökning med tanke på hur sporadiskt felet inträffar...Och varför går den inte med en ny kamaxelsensor?? Blir ju knäpp på det här. Någon som varit med om samma på sin 325a?
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Yes. Det har jag. Även provat att ta av batteriet. Och nu vill den inte ens gå med den gamla sensorn!??
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
002A98 vanos bank. Innan jag bytte kamaxelgivare. Nu får jag felkod på den bytta delen. Inlet camshaft sensor. Minns ej numret på den just nu. Och får samma felkod oavsett om det är gamla eller nya sensorn som sitter i. Och bilen bara hackar å bluddrar när jag startar den. Måste ge gas annars dör den.
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Kolla upp: Givare för motorstyrning och framförallt kamaxelgivare måste köpas hos BMW eller av en leverantör som säljer en äkta OEM sensor. Piratdelar fungerar inte så bra generellt här.

Dessutom kan det vara så att sensorn sitter någon mm snett, testa att ta bort och montera den igen.

di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
För att testa vanos kan du ta bort givarkablen för både inlet och outlet banken.
Då ställer sig vanos i säkert läge och motorn bör gå normalt men med reducerad effekt.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Hur kollar jag givaren för motorstyrning?
Det står Continental på den nya kamaxelgivaren.. Köpte den på skruvat.se. det borde väl vara okej? Det står ju exempelvis samma märke på LMM och flera andra sensorer. Å dom e ju original. Okej, får provmontera om den ikväll. Måste man av med batteripolen för att radera felkoden ur minnet på bilen eller räcker det att ta bort felkoden med Carly som jag använder?
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Di99bajo; har redan bytt båda magnetventilerna. Gjorde ingen skillnad.
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Menar alla givare som har med motorstyrning att göra.
Rätta mig gärna om jag har fel. Original bör vara Bosch i dem flesta fall och för LMM brukar det vara Siemens VDO eller Bosch.

Länk

Har du otur kan det vara kabelstammen som är trasig eller att stiften i kontakten har geggat ihop. Har du testat elektronikrengöring samt kollat kontakterna?

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Yes. Jag sprayade å försökte göra rent med elektronikrengöring så mycket det gick i kontakten. Skulle gissa att kablarna är hel eftersom de har funkat innan? Det e Siemens på orginaldelen.
di
186
di99dajo
Suzuki Swift 4x4 -11
Du kan även testa om du inte redan gjort det med utdragen LMM och då körs motorn på förprogrammerade värden och bör gå hyffast rent.

Carly räcker för att nolla felkoderna.

Dina symptom passar in på nått fel på insugssidan för kamaxelgivare. Om jag tolkar det rätt så är den bytt men ej originaldel?

Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Japp. Det stämmer. Jag köpte en continental. Det e siemens original.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.