AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
11.130

Går i tankar om att köpa m3 e92 08-12

Sida 2 av 3
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
"Bilen älskar bensin så som en alkis älskar sin Sofiero."

Världsklass!
Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Jag är fullt medveten om det med försäkringen. Om jag inte står på den och jag kör i. Så blir det förmodligen ingen peng alls tillbaka.

Bor i ett samhälle med ca 5000 invånare. Arbete finns det inte gott om, boende finns det inte gått om. Om det finns något boende är det ofta hus och det vill jag inte bo i för tillfället. Närmsta stad är ca 12 mil.

Bmw m3 e92 är en drömbil och känner att jag har ekonomi för den just nu för att jag då bor hemma. Jag har inget emot att bo hemma, bor billigt. Föräldrarna har inget emot det heller så tycker jag att det verkar vettigt att bo hemma tills man hittar/får tag i en lägenhet som man vill ha!
Poängen är väl att om du inte har råd att stå på försäkringen så har du inte råd med bilen. Sen är det givetvis ditt eget val hur du vill göra.

Återigen så kan det vara värt att vända på resonemanget, har du råd att förlora bilen utan ersättning/kompensation när du väl köpt den och har lagt ut pengarna? Egentligen precis samma sak som jag menade i mitt inlägg om att planera för dyrare utlägg som trots allt kan inträffa.

Det är inte vettigt att alltid utgå från det värsta scenariot, då skulle man inte våga göra någonting. Men det är inte sunt att lägga upp ekonomin kring en sådan affär på ett "best case" där du får tillbaka bra pengar vid försäljning och inte ett enda problem inträffar.

Behöver inte betyda att du inte ska köpa en M3:a, bara att det är vettigt att fundera genom det ordentligt.
Passa på att köpa din drömbil när du nu har möjlighet. Som nämnts tidigare, se till att ha en buffert och köp ett väldokumenterat ex.

Skenförsäkring skulle jag säga är liten risk att åka dit för om du bor hemma. Se till att tanka med föräldrarnas kontokort, iaf då och då. Du kan i allmänhet välja i försäkringsvillkoren om bilen får brukas av förare under 24 år, det skulle jag rekommendera att du gör.
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Då ska väl bilen också vara registrerad på en förälder?

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Kolla upp försäkringen på DITT NAMN, med många bolag. Jag har aldrig behövt betala mer än 1000kr/månad förrän nu med min m6, jag är 29 år nu, och köpte min första m3 när jag va 19.

Vad jag kan reflektera över är att det inte har varit nämnvärt billigare att ha någon av mina bilar skrivna på min mor. Inte heller har det blivit märkbart billigare att försäkra på mig när jag fyllde 25, ..

Köper man bilen på KREDIT, så KRÄVER väl banken helförsäkring?

Dessutom ska väl låntagaren och bilägaren vara samma person? Det vill säga, att OM dU står på lånet, så skrivs bilen på dig?

Står lånet på dina föräldrar så är INTE du heller ägare, och desto lättare att bevisa F-bedrägeri?

Men jämför gärna innan, skiljer det någon hundring i månaden, så äg bilen själv, så är du oxå garanterad ersättning på så vis :)

Tänk oxå på,, att om du köper bilen från en privatperson, så kan du INtE ta billredit, utan du får ta privatlån. Vill du ta privatlån för en bil (kan va bra att spara denna möjlighet till hus/renovering/motorbyte,, värsta case scenario)

Men du kan då fritt välja vem som ska stå som ägare, men faktum är, att står den på nån annan än dig, så kan det bli trubbel. Första trubblet jag tänker på är REDUCERAD ERSÄTTNING. Detta sker även om bilen till exempel har dåliga däck i samband med omycka, oav :)

Men som sagt tidigare, din nuvarande situation säger ju: KÖP M3, sälj när du ska flytta? :)
Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Tack för denna info! Har bara kollat på trygghansa angånde försäkring och där skiljer det ca 2000kr per månad mellan mig o min mor, far lika så. Lånet är tänkt att stå på mig.

Tips på något bra men billigare försäkrings alternativ? :)

Och ja bilen är tänkt o sälja vid framtida flytt, så tänker att jag får passa på o leva min bildröm fram till dess.
Du bör definitivt kolla fler bolag. Det blir säkert inte lika billigt som för dina föräldrar, men är det någon/några hundralappar i månaden så är det ju inte värt risken. 2k i månader är ju en rejäl slant dock.

När jag kollade försäkring på 650:n så skiljde det fantastiskt mycket mellan bolagen. Om jag minns helt rätt så här på rak arm så var prisspannet 17k-44k. Just Trygg Hansa hamnade i mitten, och det billigaste för mig var Länsförsäkringar. Jag kollade de stora bolagen, finns säkert fler att kolla.

Skulle inte förvåna mig om du får samma typ av prisspann (eller kanske ännu värre) för en M3:a, speciellt som du är ung. Så ring runt innan du bestämmer dig. Om du inte har en speciell bil så ta en i rätt prisklass och utrustningsnivå på blocket och använd dess reg-nummer när du gör förfrågan. Av någon konstig anledning så kan de absolut inte ge pris om de inte har ett registreringsnummer (de gånger jag frågat i alla fall).
Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Många bolag kan inte ge uppgifter direkt utan man måste kontakta dem via mail eller samtal men antar att det är det som gäller då.

Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Ja du får ringa runt, mail funkar inte. Du ser stor skillnad på import vs svensksåld.
Jag fick ganska stora pris diffar på min 997 Gts.
TH 116000kr/år
LF 16000kr/år

Till slut valde jag IF för 24k för de hade bättre villkor bla 120% värdering av bilen vid förlust.

Ja jag hade samma problem. Om det är en ovanlig eller dyr modell så funkar det inte alltid via den vanliga funktionen på deras hemsidor. Det är bara att ringa eller maila, det är trots allts ganska mycket pengar det handlar om så det är klart värt att lägga ett par timmar på. Bara att göra en lista med bolag och börja ringa.

Men det är som sagt en bra ide att ha ett reg-nummer till en bil som är så likadan som möjligt som det du tänker dig att köpa om du inte har ett speciellt objekt utvalt redan.

Om du inte redan gjort det kan det också vara en ide att kolla runt med de verkstäder du kan tänka dig att serva bilen hos och se vad de har för priser på de vanliga servicarna. Ju mer komplett bild du har av kostnaderna, desto bättre kalkyl kan du göra och ju lättare blir det att ta rätt beslut.
Visa användare
20
Robban19
M3 f80c
Tjenare!

Vet inte om någon kommer se detta av er som har skrivit i denna diskussion?

Iallafall så blev det en BMW m3 e92 för mig. Köpte den i oktober 2016 och kan säga att jag blev SJUKT nöjd. LÄNGTAR TILL VÅREN!

Bilen i sig blev en svart coupé från 2008 som är fullutrustad och eismann system på. Importerad till Sverige 2011 och har endast gått 5000mil. All dokumentation fanns till den (inklusive import kopior)

Om Nimgaard ser detta, så kan jag berätta att jag står på försäkringen ;) Blev 2500kr /månad full försäkrad med plus försäkring hos länsförsäkringar.

Kommer jag se någon av er på BoS Mantorp i maj?
Mvh Robban
em
906
em3
M3 cab -03
Oj, du betalar 30' per år för en E92!?

Ja, det kostar som ung bilägare. Har du jämfört försäkringen om dina föräldrar står som ägare på TH? Vad jag vet, blir det "bara" dubbel självrisk vid skada, om föraren varit under 25. Men premien är kanske 70% lägre.....( vet inte exakt, jämför med våra bilar)

em3
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Grattis till bilen.

Em3, om du läser tråden är det bl.a. försäkringsfrågan som diskuterats. Skriver man bilen på någon annan ska ersättning vid skada för kasko utebli. Sedan är det en annan sak om man blir påkommen (som vid alla brott).
em
906
em3
M3 cab -03
OK, jag har TH, och dom tillämpar en dubbel självrisk för förare under 25. Dock har jag inte annat än trafik, det är möjligt att det inte gäller kasko.

em3
Visa användare
22
riccardo
BMW M3 COMPETITION 2017
Grattis till bilen! Har själv en m3 e92 2008 och jag betalar 2100kr på länsförsäkringar i månaden när den är påställd och typ 400kr när den är avställd. Är 46år och har många försäkringar på länsförsäkringar så jag tycker att du har fått ett helt ok pris MvhRiccardo
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
Sverige har helt sjukt höga priser på försäkringarna:( X6m tror jag är en av dom dyraste man kan försäkra . Jag fick ett pris på nästan 45.000kr i året..Mina M6 or har legat på mellan ca 25.000 till 30.000 beroende på v10 eller v8 modellen
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
Ja Sverige suger :) Har flyttat till Berlin och jobbar i Norge . Har nu både m6 f13 och M3 E92 och betalar ca 25000 för båda i hemförsäkring. Många intressanta åsikter här men tycker att 20.000 kr är inte mycket i lön om något händer med M bilarna:) Gäller att ha ett sparkonto på över 50000 i fall säker händer
Visa användare
15
Tyrise
BMW M6 e63 2007
Ja Sverige suger :) Har flyttat till Berlin och jobbar i Norge . Har nu både m6 f13 och M3 E92 och betalar ca 25000 för båda i Helförsäkring. Många intressanta åsikter här men tycker att 20.000 kr är inte mycket i lön om något händer med M bilarna:) Gäller att ha ett sparkonto på över 50000 i fall säker händer
mr
55
mrcasasc
AMG C63 w204 -11
Sverige är ett dyrt land, allt är dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.