|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag funderar på att köpa en m3 e92 08 o framåt. Jag har netto ut strax över 20.000 och tänkte på hur det är med däckslitage, service osv.. Är det möjligt att äga en sådan bil för denna peng? Bor hemma, betalar inget för det. Har inga stora utgifter på något annat. PS: kommer inte stå på försäkringen! Tacksam för svar!! | |
|
Det skulle jag tro kan fungera. Kostnaderna beror mest på hur mycket du kör, och hur du kör. Sedan kan man ha mer eller mindre tur med beg. sportbilar. Mitt tips, lägg ner stor möda på att undersöka historia och efterfråga dokumentation. Om flera ägare innan, ring dom och fråga vad dom tyckte om det exet ( dom brukar ofta vara tillmötesgående och "ärliga"). Om svensk-såld och -servad, finns data i BMW's system, be om ett utdrag ( vet inte om ägaren behöver godkänna det?). Lycka till!! em3 |
|
|
Om du har 20000 i lön, hur mycket av det kan/vill du lägga på bilen? "Inga stora utgifter" är en väldigt vag beskrivning. Behöver du ta lån eller har du sparat pengar? |
|
| Ursäkta mig för den snåla beskrivningen om utgifterna! Det är en totalsumma på 700kr så inget stort enligt mig. Jag har sparat undan ca 100.000kr så jag kommer behöva ta ett lån. | |
|
Gör en kalkyl på det, kan klistra in min som ett exempel: Försäkring: 826 Skatt: 159 Garage: 950 Bränsle: 3500 Övrigt: 2000 Totalt: 7435 Övrigt är bland annat tvätt, parkering, lite slitagedelar osv. En sak som jag inte har med som du inte får glömma är däck. Beror på körstil men en M3 äter en hel del däck om man har tung högerfot. Värdeminskning får du själv avgöra om du lägger på nöjeskontot eller matchar den med din avbetalning. Klart du klarar av att köpa och äga en M3, men med 100000 i kontanter och 20000 ut i lön så hade jag tittat på en M2 till våren. Lika snabb, roligare att köra och problemfritt ägande. Som em3 nämner ovan så är den största kostnaden med begagnat tyvärr problem som man inte riktigt räknar med i kalkylen. Skulle inte förvåna mig om det finns E90-ägare där ute som lägger lika mycket på sin bil som jag kommer göra på min nya. |
|
|
Tackar för svar och ety exempel på en god kalkyl även om det kanske inte stämmer överens med begangnade bilaf som du sa. En m2 säger du? Men sjunker inte nya bilar mycket i värde? Vad ligger en m2:a prissmässigt till? |
|
| Du klarar ju en m3 utan problem! lev medan du kan! :) | |
|
Lite så tänkte jag haha. Är 20 bast och försöker leva i mina bästa dagar innan flytt, familj. Något jag behöver oroa mig över på en m3 e92?? Delar som behöver kollas, rost osv? Slitagedelar är jag medveten om men evetuellt växelåda, packningar etc.. |
|
|
M3 e92 verkar vara en "odödlig" bil, mig veterligen finns det inga kända fel som behöver kollas?? Men som sagt, historik historik historik- ju bättre desto säkrare! Är bilen import, så bör utländska papperna finnas med, iaf kopior :) Du SKA kolla upp bilen på BMW, du kan även maila transportstyrelsen och få fullständig ägarhistorik, på och avställningar, miltal vid besiktningar. 1. Transportstyrelsen 2.bmw .3 serviceboken&kvitton :) Betala gärna mer för en fin, än billigaste på blocket! Lita på magkänslan, jag tycker du ska köpa en! Behöver jag säga att dom går som fan? :) |
|
| Inte mycket att oroa sig för med den inkomsten. Köp så nytt som möjligt, Facelift med Competition paket så har du nästan igen pengarna | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Gasspjällen är en svag punkt, det är inte en frågan om om de kommer börja strula utan när. Dock är det enkelt att åtgärda då det är plastdrev som blir slitna med tiden, det finns utbytes dito i mässing att köpa. Ganska enkel fix att göra själv. |
|
Du lär ju ha allvarliga problem om du inte har råd med en M3 e92 med 20K efter skatt utan andra utgifter, så handla på och njut :) |
|
|
Ljudet i m3an är ruskigt fint. Träffade en ung kille i kristianstad med en grå m3 cab, 2009? 5000mil, i fredagseftermiddag, vi snackade m-bilar och kollade litegrann på varandras bilar, vilket biffigt utseende dom bilarna har, m3 är alltid en m3, Har du liksom inga andra större utgifter, och det är OK för föräldrarna att det står en extra bil på uppfarten, så köp! Du har ju kontantinsatsen med råge, du klarar lätt månadskostnaden, resten beror ju bara på hur mkt du kör. Vintertid= avställd? :) Många av oss andra har ju hus och många andra utgifter! Ditt största "problem" är väl bara att hitta en bil med den färg du vill ha? *haha* |
|
|
Ljudet i m3an är ruskigt fint. Träffade en ung kille i kristianstad med en grå m3 cab, 2009? 5000mil, i fredagseftermiddag, vi snackade m-bilar och kollade litegrann på varandras bilar, vilket biffigt utseende dom bilarna har, m3 är alltid en m3, Har du liksom inga andra större utgifter, och det är OK för föräldrarna att det står en extra bil på uppfarten, så köp! Du har ju kontantinsatsen med råge, du klarar lätt månadskostnaden, resten beror ju bara på hur mkt du kör. Vintertid= avställd? :) Många av oss andra har ju hus och många andra utgifter! Ditt största "problem" är väl bara att hitta en bil med den färg du vill ha? *haha* |
|
|
|
| Vinter = avställd i varmgarage! Vägrar att köra med en sådan fin bil på vintern. Jag kör mestadels till bilträffar/släkt och nöjen. Arbetet cyklar jag till. Så 1000-1500 skulle jag räkna med att jag kör. Färg jag vill ha är blå, svart eller vit :) | |
|
Jag har haft min m3a sen dec 2014. Avställd oct-mars. Kört ca 1500mil. Kostnader: ca 3500kr för givare till bromsar hos BMW. ca 3300kr för oljeservice hos BMW 3000kr självrisk för en ny diff, gick på maskinskadeförsäkring. nu börjar backdäcken ta slut ca 10 000kr för 4 nya däck. Nu till höst när innan jag ska ställa av dem behövs en stor service, kostnad 10-15 tusen. Sen kommer kostnader för bensin, tvätt och försäkring med det är individuellt från person till person och hur mycket man kör. Kan säga såhär, fulltank räcker ca 25-30 mil. |
|
| Har du tung högerfot? Diffen, vanligt problem? Givare till bromsar, hur ofta? | |
|
När jag köpte bilen jag fick nya bromsklossar och av någon anledning hade dem missat byta givarna också, det är egentligen billigt kostar ca 200 kr för givare. Men BMW tog 1000 kr först för felsökning och sedan arbetskostnad för byte av givare. Inte alls vanligt med diff problem. Jag såg oljefläckar på min diff, lämnade in dem på bmw och dem sa att packbox till diff behöver bytas. När dem gjorde det gick hela diffen sönder och den behövde bytas ut. bara otur... Bilen älskar bensin så som en alkis älskar sin Sofiero. Men det går att köra snålt med den om man vill. Jag vill inte Jag körde dock sthlm-göteborg med 0,97l/mil i snitt. Glömde lägga till 4500 kr för Ditec behandlig som jag gjorde. Men det är inget måste bara om man vill att bilen ska glänsa ;) |
|
|
Det enda jag tänker mig är att du bör se till att ha en buffert, egentligen ett antal 10kkr som du har om något händer. Händer inget är det en bra sparad slant, om något händer så kan du fixa det. Vanliga löpande kostnader är inga problem på den lönen och levnadssituationen, men det är inte billigt om något större går sönder och det inte fixas via garantier och försäkringar. Tänk också på att däck och dylikt kostar en slant. Köpte själv en ny uppsättning Michelin PSS i våras och det är trots allt 10-16k du ska ut med för fyra nya däck om du ska ha premiumdäck (vilket nog får rekommenderas på en sådan bil). Även om man har råd så är det naturligtvis en ganska stor utgift när det är dags. Det jag menar är framför allt att inte stirra dig blind på vad bilen kostar under normal drift kontra din månadslön, utan också planera för oväntade utgifter som på en sådan bil kan dra iväg en del. Sen lever man ju bara en gång! |
|
|
"PS: kommer inte stå på försäkringen!" Intressant att ingen kommenterat att det är olagligt att skenförsäkra! o_O Om något händer och ditt försäkringsbolag ser att du kört den så får du kanske inte ut 1 kr. Och skulle du lyckas så betalar alltså alla andra via sina premier för att du ska kunna fuska. Dessutom har de flesta försäkringar som krav att man inte får låna ut till personer under 24 år. Kommer försäkringsbolaget på er får ni inte ut pengar samt de försäkringar din mamma/pappa har kommer troligtvis bli dyrare om ni ertappas. Ohederligt och olagligt. Köp något du har råd att äga och försäkra istället. Vill du verkligen lägga alla dina pengar på bilar, kanske passa på att spara lite så du kan flytta ut från mammsingen och pappsingen - hur kul är det att bo hemma när man är 20 år?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.