|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Köpt mig en BMW där DSC-lampan lyser konstant, inga andra varningslampor är tända under körning. Har kört felkodsläsare (iCAR + annan ELM327) men får inte fram några felkoder. Måste man ha INPA för att kunna se vad som orsakar att lampan är tänd? Finns det något man kan göra, t ex någon kontakt man kan rengöra eller mäta sig till något med en multimeter? www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se | |
|
Lyser lampan hela tiden har du garanterat en felkod. Med Inpa eller annan BMW-specifik utrustningen får du fram den. Är det bara DSC som lyser eller lyser ABS och (!) också? Är det bara DSC så är det rätt vanligt att det är styrvinkelgivaren som behöver syncas. Görs med Tool32 som ingår i Inpa-kitet. Mycket enkelt att göra. Men börja med en felkodsavläsning med ett "riktigt" diagnosverktyg. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Endast DSC och inte ABS. Får införskaffa INPA helt enkelt. www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Kan man läsa dessa felkoder och eventuellt synca styrvinkelgivaren med BMW Scanner 1.4.0 (p.a.soft)? www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Hej, det går inte att göra med Bmw scanner. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
| Men felkoderna måste man väl få fram med BMW scannern? | |
|
Ja, det får man. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Hej, helt rätt att ut riktiga felkoder ist för att gissa. Har själv haft detta fel på en 525-01 då var det rattvinkelsensorn som tackat för sig. Går ibland att bara kalibrera om man har tur. Men inget slår riktiga felkoder. Mvh Jonas B |
|
|
Beställt en BMW Scanner nu! Får hoppas att jag får den att funka med Win 7 64 bit, läste på något annat BMW-forum att man kan ladda hem drivrutiner för att få det att funka. Håller på och servar och går igenom bilen lite då historiken på den är oviss och jag inte vet vad som är utbytt eller inte. Bytte tändstiften för några dagar sedan (som knappt såg ut att blivit utbytta någon gång!) och det var lite olja i tändstiftsbrunnarna som kom på gängorna på de gamla stiften som satt i. Gjorde rent i brunnarna och satte i nya stift och har nu beställt ny ventilkåpspackning och hoppas det råder bot på det problemet. Något annat man bör byta som kan orsaka detta? Inte märkt av några misständningar eller ojämn tomgång men den ryker lite mer av avgaserna än vad jag tror att är normalt, så jag antar att det kommer lite olja in i cylindrarna? www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Var tog du scannern ifrån? Finns en del crap därute med dålig eller rent av demo-programvara och ibland även felaktig hårdvara. Men du kan ha tur. Denna fungerar kliniskt ;-) : Länk Att byta ventilkåpspackning är inte fel, kommer nog råda bot på oljeproblemet i brunnarna. Dock kan ventilkåpan slå sig så kolla att det inte glappar när du återmonterar. Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Beställde billigt från China, får se om det funkar annars får jag väl höra av mig och köpa av dig ;) Tack för tipset! www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Det får vi svar på då om ca tre veckor ;-) Mvh Ola Min bil: Länk |
|
|
Har bytt ventilkåpspackning nu (väntar fortfarande på scannern). Fick felkod P0171 (Fuel System Too Lean, Bank 1) efter bytet, betyder det att det inte blev helt tätt? www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Fått hem BMW-scannern nu! Var fyra virus (trojanska hästar) på skivan med programvaran men jag lyckades att hitta programvaran på nätet och fick igång det till Win 7 64bit efter att ha installerat lite nya drivrutiner. Fick fram följande felkod: Länk Vad behöver åtgärdas? www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Står faktiskt "steering angle sensor" högst upp. Jag skulle testa att kalibrera först = enklast och billigast. Går inte det är det bara att byta den. Sitter nere vid pedalerna på rattstången. Kalibrerade en 320-09 häromdagen. Där sa prog att det inte gick igenom, gjorde samma igen..... Nollade bilen med en ny sökning och allt var borta. Mvh Jonas B |
|
|
Fått bort "LEW"-koden nu med hjälp av att koda om "steering angle sensorn", använde denna: Länk Men hittade en felkod på ABS: 58/FF - Precharge pump Läst på lite om detta och det verkar vara vanligt att lödningarna i ABS-modulen är dåliga. Sågade upp modulen och hittade på ett gäng lödningar som var dåliga, var de blanka trådarna som verkar ha släppt på flera ställen så dessa är nu utbytta mot koppartrådar då de gamla var nästintill omöjliga att löda om för hand, var ju i det pilligaste laget endå kan jag säga. Får dock samma felkod fast den går att radera ibland med PA soft men kommer tillbaka efter en stund. Kan ju kanske vara pumpen som är kass? Hur testar man den? DSC-triangeln lyser fortfarande konstant. |
|
|
Det är oftast fel på ABS-modulen vid felkod 58/FF - Precharge pump. Spraya ABS-modulen ordentligt med kylspray och starta bilen, är lampan släckt är det modulen. Modulen ersätter du isf billigast från skroten, se till att få en från samma eller senare årsmodell. Den är enkel att programmera in men hittar du en med samma tillverkningsnummer (ej BMW numret) så behöver den inte programeras. /wmt |
|
| Kopplade 12V till pumpen och då snurrade den så den verkar ju funka. Fick inte fram någon spänning i kontakten till pumpen med bilen igång så antagligen är det ABS-modulen som inte funkar som den ska. Har bytt ut alla silvertrådar som var lösa (totalt 12 st) och mätt upp alla kopplingar som går ut från kortet och alla har kontakt nu men pumpen får ändå ingen ström. Såg att det var bränt på två ställen på det lilla kortet så något är väl kortslutet antar jag. Någon som är van att jobba med ytmonterat som vet vad det är för komponent? | |
| Här är bilden på kortet: Länk | |
|
Och efter att de trådar som var inte hade kontakt är utbytta: Länk Har mätt upp detta ställe som hade brända kontakter och det låg 11,8V där med bilen igång, men jag vet ju inte vad som är normalt... Får väl försöka hitta en begagnad ABS-modul framöver om jag ska få igång antisladd-systemet antar jag. www.facebook.com/hermanssonamplification/ www.hermanssonamplification.com www.benesser.se |
|
|
Utan att veta säkert känns det som att dom 2 ytorna uppe till vänster är effekttransistorer av någon typ t.ex FET. Eftersom det var bränt kan det vara så att transistorn är bränd och inte längre fungerar. Möjligtvis kan man mäta över den högra och jämföra med den vänstra. FAF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.