|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Då jag pendlar ca 250mil i månaden ska jag handla dissel. Har alltid gillat E91 karossen men hört att dom dricker väldigt mycket för att va dissel, & googlar man läser man allt möjligt! Hur långt kör ni på en tank med 318d samt 320d? Är 100mil "omöjligt" om man snittar 110km/h? Har även funderat på om tex 120d kan vara ett bättre alternativ, då de flesta har M paket & tyvärr ser ju bmw ganska tråkiga ut utan de.. | |
| Hej, jag kommer lätt 100 mil med min 320d-11! Riktigt pigg dessutom och automat kör färden extra bekväm👍 | |
|
Minns att jag kunde köra runt 105 mil på en tank med min tidigare 320d EDE. /J.I |
|
|
Att 320d skulle vara törstig för att vara diesel vill jag nog inte hålla med om... Men det beror ju såklart på vem som tycker det och vilken referens man väljer. Sedan är ju frågan om du verkligen skall ha 110km/h som snitthastighet eller om det är din hastighet du kör till jobbet på landsvägen? Men för att komma med lite konkret fakta så snittade min -11 0,56 senaste tanken och då kom jag 107mil. Då körde jag en stor del av tanken 2 mil till jobbet i ca 110-120 km/h men även en del stadskörning och någon längre resa med familjen. |
|
|
Självklart är det helt möjligt. Jag har kört närmare 120 mil non-stop med både 318d samt 320d E91. Det var dock den nya motorgenerationen efter mars 2010. Dvs uppdaterade 184hk 380Nm samt uppdaterade 318d 143hk 320Nm. 120d har en mindre tank (ca 10l mindre) och den gamla 177-hk motorn som drar mer, så det är ett klart sämre alternativ. |
|
|
18mil hem motorväg, på fredagskvällen vill man hem så fort som möjligt :) Till jobbet har jag typ 2-3km så föredrar att cykla den biten |
|
| NOP: inga dåliga siffror! :-) 0,57 låg jag själv på i 115kmh konstant Gbg-Strömstad minimalt med trafik. Annars kör jag mest kortare sträckor o stadskörning då ligger jag på uppemot 0,78-0,80. | |
Transocean |
Kommer alltid 100 mil på en tank, bilen är en 2011 320dA. Motorvägskörning, tempo 120-140, tung fot. |
| Min bil måste ha nått allvarligt fel på bränslesystemet. | |
|
Transocean: Det där tror jag så mycket som jag vill på :-) Iofs håller jag med om att 320d, både 177 och 184 är snåla men att "alltid komma över 100L vid snabb motorvägskörning" skall tas med en nypa salt... |
|
| Springer förbrukningen iväg mkt om man slänger på 19" eller beror det på bred samt däck? | |
Transocean |
@Kristoffer_L Hmmm. Undrar vad du menar med "alltid komma över 100L vid snabb motorvägskörning" Hur som helst så drar den 0.6 när jag kör den på vänstra filen i 120-140. I tyskland på Autobahn 0.7. Typisk landsvägskörning lite under 0.5 och med ekokörning har jag kört 13 mil på 0.44.Länk |
| lustigt att det skiljer så mycket på likadana motorer o bilar. Har varit på tapeten innan. Helt sinnessjukt bra siffror vissa har. Man undrar om dom var fulla när dom satte ihop vissa 320d? Som skrivet innan jag körde Gbg-Strömstad 13-14mil i konstant 115 med farthållare 0,57. Ingen omkörning och lite trafik. Iofs är denna väg en del uppför o nedför. Ska köra Gbg-Luleå snart ska bli kul o se vad man får för siffror. | |
|
gaspo, det skiljer inte så mycket mellan exemplaren tror jag. Det skiljer mer mellan körsätt och hur man mäter. Rent krasst tycker jag man inte bör fästa så stor vikt vid folks erfarenheter på nätet. Står man och väljer mellan två olika bilmodeller är det bäst att försöka hitta ett oberoende test där förbrukningen mäts hos båda bilmodellerna samtidigt. |
|
|
Min förra 320dEDE drog 0,8 liter milen. Se där! Väldigt användbar info eller hur? Jag utelämnar medveten mycket här. |
|
Transocean |
@ Gaspo Nej, roboterna var inte fulla....Skippa farthållaren och förbruket går ner. Kör manuellt och förbruket sjunker ytterligare. Anpassa farten och se till att du inte stannar....Men hur som helst skiter man i allt och bara ger gas så 0,6 |
| Transocean:Asså dom byggs helt utav robototar? Häftigt nog enda tillverkaren som har helt robotiserad produktion. Farthållare skippar jag inte. Folk borde lära sig använda den. Hatar alla dessa bilförare som inte kan hålla en jämn fart på motorväg. Jag kör lugnt o håller hastighetsbegränsning. | |
|
Vid långkörning är 100mil inga problem. Än om man kanske helst tankar innan dess. "Vanlig" körning. Alltså en del snurr i stan och kortare körning blandat med 3,5mil landsväg så brukar jag komma runt 85-90mil. Beror på hur länge man vågar köra på lampan... Nu memorerar jag inte körningarna. Men tror aldrig jag kommit över 110mil någon gång. När jag kör långkörning snackar vi i regel 100-120km/h på farthållare. Än om man här uppe i norr får öka och minska en hel del. Bilen är en 320dA Touring 2009. (177hk). Folk skulle spara enorma mängder soppa på att hålla blicken högre än på bilen framför endast... (Menar inte att just du gaspo skulle vara dålig på förutse, men folk i regel så att säga) |
|
| Monno: Känner mig ganska smart som förare. Kör med huvet o förutspår saker. Däremot så har min bil under dom fem år jag ägt den gått mycket korta sträckor. Detta har nog satt sina spår på motorn. Sliter nog en del. Därav högre förbrukning? Men som skrivet innan det skiljer en hel del på exakt likadana bilar i förbrukning. | |
Transocean |
Gaspo: Håller med att det är irriterande med folk som pendlar med farten på motorvägen. Dock gäller det att köra utan farthållare och med "fingerspitzengefühl" för att uppnå den ultimata "farthållarfarten"/förbrukningen, typ 115/ 0.55. Avläs uppförsbacken, utnyttja förbruksmätaren, analysera mot/sidovinden...etc. Jag styrde en gång en finsk korvett i 1 1/2 timmar mot en GPS-signal och kaptenlöjtnanten kom efteråt till brygga och sa att jag var säkert full då jag som mest avvikit 13 m från GPS-spåret mitt på Östersjön.... |
| Transocean:Jo för mig e det inga problem att hålla exakt jämn fart utan farthållare. Tror dock knappast att farthållaren gör att bilen drar mer i uppförsbacke än om jag kör manuellt i exakt 115. Ska testa detta! Så jobbigt och irriterande bara när en o samma bil kör om. Sedan efter 1 min så kör man om samma bil. Detta då för att jag ligger i exakt fart. Sedan när man ska köra om i sin jämna fart så ökar vissa idioter farten helt plötsligt. Detta är löjligt vanligt. Många bilförare som behöver lära sig att hålla jämnfart. Klarar man inte det använd farthållare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.