AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.045

Bör man rostskydda?

Sida 1 av 2
Tjena!

Området på bilden (bakom bakaxeln) tycks vara helt oskyddat- bör man ta sig tid och spruta på lite tunnflytande vaxbaserat rostskydd?

Bilen är en F31

Länk
co
1.144
coldhex
BMW M135i
De flesta bilmärken har börjat snåla. Kvartalsekonomer och kortsiktigt tänkande i kombination med att tjänstebilsförarna är en intressant kundgrupp. Vem bryr sig om bilen är sönderrostad om tre år? Svar på frågan? :-)
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det är den plåt du ser. Resten av underredet bakom döljande plastsköldar lär inte vara bättre.Och där samlas grus och salt. Hade jag en nästan ny bil skulle jag (eller kanske en rostskyddsfirma) låta plocka ner all plast och rostskydda rubbet inkl. invändig behandling. Det är inte jättedyrt i förhållande till värdet på en ny eller nästan ny bil.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Just den där konsolen, om det nu är den man ser på bilden, som håller uppe avgassystemet är rejält rostig på min tre år gamla bil (F20). Har även några rostiga skruvar. Lycklig nog har bilen ingen rost på balkarna. Inte än i alla fall. Hade min bil inne på kaross pga en påbackning för nån dag sen och såg då en drygt 1 år gammal M235:a med rostig bakre tvärbalk. Ledsamt att se. Det startar i svetsfogarna, men just denna bil är ju inga problem att rädda om ägaren är uppmärksam.

Passade på att ta en bild:
Länk

Därför kommer jag troligen att lämna in min bil för ett rostskydd efter sommaren.
Tjena!

Tack för svaren.

Min bil går väldigt lite på vintern så den kanske klarar sig något bättre får vi ju hoppas :(

Om jag nu ska lägga om lite skydd på den plåt jag ser är det då vaxbaserat skydd som ska användas?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Vänta några saltade vintrar så ska ni få se bakaxel som ser ut som fan. BMW är sjukt dåliga på att behdla underredet på bilen. Ska ta bilder på min bakaxel så ska ni få se slaget vid Lützen!
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Ja det vore intressant att se!
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Håller med gaspo, min e91 10a 9k på mätaren har rost på typ hela bakvagnen, diffklumpen ser ut som den har legat på sjöbotten i 2 år.

Så dåligt på en sån fin å dyr bil.
Min volvo v70 04 hade knappt en rostfläck på underredet, hjulupphängning, å den hade gått 21k mil, hade den upplyft i våras...

Svar på din fråga, självklart ska du spraya på nån form av rostskydd.
Är man noggran så kan man gott å väl göra det själv, se bara till att bilen är absolut torr samt skyddsmask för ansiktet.

Kör gärna tunnflytande i dörrar å balkar.

Lycka till

Mvh Mats
Jag tycker nog att F31an ser ut att vara relativt bra behandlad. Bmw har sprutat rostskydd under sköldarna som täcker underredet, en stor skillnad mot min tidigare bil (VW passat). Dock är det märklig att man har snålat så pass mycket med skyddet efter bakaxeln. Jag tror att min dotter på två skulle ha gjort ett bättre jobb med att måla diffklumpen... Tråkigt på en bil som kostar som en mindre villa i en mellansvensk småstad...
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Fotade lite rost på underredet idag, ju mer man tittar desto mer ser man...

[IMG]Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Oj din ser ny ut! Fan jag måste ta kort på min bakvagn. Ni kommer garva ihjäl er. Fästen till länkarmar etc etc etc ser helt för jävliga ut. Man undrar hur det ens håller ihop.

Va förresten förbi BMW idag. För jag har fått en rost bubbla vid nederkant av förardörren. Precis där inredningen slutar o en bit ner. Han sa först att det måste synas mer rost. Att färgen lossnat. Då tyckte jag att nä va fan då kan ju BMW åberopa yttre påverkan. Detta kommer inifrån. Han trodde aldrig dom skulle ta det. Sedan kom vi till service boken. Boken e servad första tre stämplar BMW sedan icke auktoriserad. O då sa han dom kommer blåneka. Men han skulle göra ett försök. Man kan ju undra vad i helvete en service har med rost att göra?

Sedan vet jag att det diskuterats om vilka som tar beslut om rosten. Och det är ALLTID BMW Sverige centralt som gör. Sedan kan det ju hända att nån verkstad kör en goodwill. En sak som e bestämt säkert e att dom blivit stenhårda med rosten. Förut var det inget snack om servicebok eller nått. Dom bytte rubbet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Rost på differentialhuset är standard och lär inte vara ett problem.
Då är det värre med karossen.

Verkar som att E39 är mycket väl skyddad under i jämförelse! Treserien har väl dessutom länkarmar mm i plåt och inte aluminium?

Bort med plastskydden och spruta alla hålrum samt alla öppna ytor under med tunnflytande rostskydd, sedan pensla på underredsmassa där du kommer åt och till sist spraya tjockflytande rostskydd ovanpå alltihop (ej hålrum).
Använd rostskyddsspruta som kan användas både med slang och som sprutpistol (finns på Biltema men är osäker om den blandar luft ocj vätska ute vid munstycket när man kör med slang Mekonomen kan annars ta hem en som gör det) och köp 1-liters förpackningar. Gärna på GeKås i Ullared. ;) De har ett svenskt märke som är bra och billigt.

Glöm inte att täcka över hela bilen med plast,annars får du avfetta hela bilen.
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Det där med roskskyddsgaranti har varit upp tidigare på AP. Sammanfattningsvis kan man säga att rostskyddsgarantin i princip är värdelös och att all rostlagning i görs på goodwill. BMW vill inte att en bil ska gå för länge. Slit och släng.

Att länkarmar etc är rostiga på en 7 år gammal bil tycker inte jag är okej. Om BMW:s varumärke och BMW:s produkt ska ge uttryck för samma sak så bör de byta rubbet kostnadsfritt och helst utan att ens berätta det för kunden.

När det gäller dörren så är det sannolikt det klassiska konstruktionsfelet på alla BMW som även det varit uppe på AP flera gånger tidigare. Men felet omfattas i vilket fall inte av rostskyddsgarantin. Risken är överhängande att du kan glömma rostlagning - du behöver byta hela dörren. Det du ser är bara toppen av en bergskedja. Ta bort dörrsidan och titta ner.

Det är därför det är så bra med AP och olika former av forum där man kan utbyta erfarenheter av produkter. På så sätt blir bland annat biltillverkarnas produkter och service transparenta.

BMW är ingen unik premiumbil med unikt hög kvalitet. De marknadsför sig gärna så men det gör alla andra biltillverkare också. Varumärket är i princip viktigare än produkten.

E
Tack för alla svar! Min mammas 14 år gamla Saab 9-5 ser betydligt bättre ut i bakvagnen än de relativt nya BMW jag ser här..tråkigt. Sen är väl just rost på bakvagnsbryggan/subframe inte så mycket att oroa sig över även om det ser fult ut.

Det blir till att duscha på lite corrostabil rostskyddsvax- även om det inte gör någon större skillnad så känns det bättre iaf :)
Något man bör tänka på innan jag sprutar? Torrt bör det vara (bilen har stått i flerbilsgarage i två veckor), rent bör det också vara (bilen har bara gått 70 mil). Jag gjorde även ett litet test på balkongen. Jag fuktade en plötsliga och spryade på min vax. Resultatet blev att vaxet inte kapslar in fukt.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hela dörren kommer jag aldrig byta :-) rosten är lite stlrre än en femkrona. Va förbi en kaross/lackverstad dom fixar slipar ner det o bättrar för en tusenlapp. Fult överkomligt.

Sedan att åter till bakvagn. Jag kommer säker få byta ut hela min bakvagn inom ett par år. Så jävlig ser den ut. Fästen på bakvagnen är sjuktrostiga m.m m.m. Diffen e mega rostig. Finns inte tillstymmelse till lack kvar på bakvagnen. Länkarmar rostiga. Nä en riktig jävla skitbil e det. Haft många BMW. E46 o E91 fy fan vilka skrotbilar. Däremot gamla hederliga E36 m.m det var bilar det. Hade en 635csi för många år sedan Sicken bil!
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Rostskyddsgaranti? Hahaha.

Hade en VW Golf tidigare. Om bakluckan börjar rosta runt bakluckshandtaget eftersom detta börjat glappa i infästningen gäller inte rostskyddsgarantin på bakluckan. Det är ju handtaget som gått sönder och då gäller bara 2 års nybilsgaranti.
tog mig tid att spraya lite vax på området på bilden- nu känns det lite bättre iaf :)

Hittade dock lite brunt på diffen...efter 70 mil.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Efter 70 mil? Låter inte bra. Min bil har också lite antydan men är tre år.
Under diffen finns det ett bulthål som inte används, i det hålet såg jag lite brunt.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Själva diffklumpen är ju av grovt gjutjärn, så rosthål i den lär det knappast bli på länge..
Men att det rostar i själva karossen är ju ett skämt på en sån dyr sk premiumbil...
Bilar som säljs i Sverige med klimatet vi har med vinter borde ju BMW Sverige göra nån form av underedsbehandling på?

Lacken ovanför själva bakaxeln är supertunn, så där borde man verkligen lagt på rostskydd. .

Här är en bild på en karossskarv framför tanken.

[IMG]Länk

Låter man detta vår så lär det bli värre...

Så till alla som köper en ny BMW och har för avsikt att behålla den i mer än tre år ?

ROSTSKYDDA!!!
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Detta är inget unikt för BMW!
"Skitbilar" har alltid varit väldigt dåliga i detta avseende, och premiumbilarna har blivit sämre.
Alla tillverkare sparar pengar.

Samtidigt tror jag inte det är många bilar från BMW som inte går igenom besiktningen pga rost under bilen?
Att det är fult och tråkigt javisst, men skrotar vi bilarna efter tre år pga detta? Nej. Efter 10? Nej.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.