AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.042

Köpa m5 e60 / e61 eller m3?

Sida 2 av 2
Sa
134
Samson
M3 E90 BMW Cup projekt
530d -18
i3S -19
Cayenne Turbo -11
Jag stod också i valet mellan M5 E61 (tycker touringen är snyggare än sedanen) och M3 E90. M3 E92 var aldrig aktuellt då jag har småbarn och behöver enkelt insteg till baksätet plus att jag aldrig riktigt kommit överens med designen på coupén.
En detalj värd att kolla på är försäkringspremien. M5orna kostade på mig ca 2,5 gånger så mycket som M3orna. Helt löjligt faktiskt!

Jag hittade ingen M3 E90 i Sverige (vid tidpunkten när jag skulle köpa) somuppfyllde mina kriterier så jag vände blickarna söderut. I princip alla bilar hade många ägare, hade varit stulna och inlösta av försäkringsbolag, helt omlackade etc och en sådan bil ville jag inte ha. Jag ville egentligen ha LCI också, men skicket och historiken var viktigare. I Tyskland är utbudet större även om just sedanerna är väldigt ovanliga. Det finns för övrigt bara totalt ca 1 800 M3 E90 i ECE-utförande (vänsterstyrd Euro-spec) tillverkade. Totalt drygt 70 bilar i Sverige att jämföra med drygt 1000 Ferraris... ;) Så visst är det en ovanlig bil.

MIN bil fanns i alla fall till salu i Tyskland så den första mars i år körde jag för första gången bilen med svenska regskyltar. En vit 2011 med beige skinnklädsel, DKG, LCI, Navi, HK-stereo, blåtand och 19"-hjulen. Enligt statistiken på M3portal finns det bara 33 st vita med beige skinnklädsel i världen. :O
Jag provkörde aldrig någon manuell låda innan jag bestämde mig för DKG'n. Mina argument för DKG var att bilen kändes mer modern samt att bilen blir lättare att leva med till vardags i köerna till och från jobbet.

Efter ett par månader och dryg 600 mil kan jag bara konstatera att jag kör min drömbil varje dag! Tillräckligt tyst och med alla tänkbara bekvämligheter för att åka på långresor med även om avsaknaden av mugghållare är stor. Har kört bilen till fjällen och ska på Europasemester med den i sommar.
Drar en hel del om man busar samt i stadstrafik. Ca 14 l/100 km precis som sirtobbe medan den bara drog 10,8 till fjällen (fyra personer, full packning och lagom momsad hastighet).
Samtidigt är ljudet fantastiskt när den får varva ur och jag har aldrig kört en bil som accar så hårt över 200 km/h. Det har hänt fler än en gång att hojarna gör tummen upp efter spontanrace... :)
Min gamla M135i F20 var säkert snabbare vid vardagskörning tack vare sitt vrid på låga varv, men M3an belönar bus på ett helt annat sätt.

Länk

Har man råd med driftskostnaderna som M-bilarna betingar tror jag man har svårt att hitta en roligare kompromiss och åretrunt-bil. Praktisk och användbar samtidigt som väghållning och prestanda räcker för att skrämma slag på de flesta.

Mvh Johan
Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Har letat lite drygt 2½år efter en e92 dkg i första hand (prisklass 300-380k) men allt som kommer ut på blocket verkar vara rätt suspekta bilar tex nyimporterade haft 15 ägare på fem år eller liknande. Skulle kunna tänka mig en e61 också mest för det framtida samlarvärdet dom lär knappast bli billigare än vad dom är nu men dkglådan är ljusår bättre om man ska sommarbruksa som jag tänker göra. Hoppas du hittar vad du söker iaf!
Tack för en härlig läsning samson och ett stort grattis till din bil, ser ut att helt klockren 👌

@cykeltjuv jag håller med dig lite där, många (nästan dom flesta) har väldigt många ägare på korta år vilket aldrig känns riktigt bra tyvärr..
Ska vara helt ärlig och säga att jag nästan uteslutit e60/e61 tyvärr, en brutal bil men tror en m3 passar mig bäst helt enkelt. Har i stort sett bara hört gott om dkg lådan så vill definitivt ta och prova en sådan :-)

Nu vet jag att jag ändrat mig många gånger på en kort tid om vad jag är sugen på men är inte alltid så lätt hehe. Men har faktiskt börjat snegla på e46 m3 också.. Lovade mig själv för många år sedan att jag skulle ha en sådan någon gång hehe. Någon som har något att säga om deras smg låda? :-)

/// Mvh Robin.F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.