|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Efter att man kört Bmw sedan man fick kortet för ca 12 år sedan är det nu hög tid för att prova på en M-bil! Har mest varit sugen på en m5 e60/e61 men har på något sätt ryggat tillbaka lite då dom inte verkar vara så driftsäkra som man hoppats på? Läst allt från vevlagerras till rasade lådor mm. Givetvis beror allt på hur bilen är körd och servad men tänkte höra med er vad ni har för synpunkter? Även kollat en del på m3 e90 / e92 mest pga av dom verkar inte ha samma "problem" som m5? Kan helt enkelt för lite om dessa bilar och söker därför lite expert hjälp :-) alla synpunkter uppskattas! Mvh Robin | |
|
Sitter i liknande sits som du och står och väger mellan M5 E60/E61 eller M3 E92. M3:an känns väl driftsäkrare och har ju dubbelkopplingslådan som verkar mer eller mindre odödlig. M3:an känns billigare att äga i längden för du slipper kopplingsbyten som tyvärr verkar rätt vanligt på M5. Bränsleförbrukningen känns vad man läst säg till nästa vara det dubbla på M5:an (real world förbrukning när bilen körs som den är tänkt att köras, man köper ingen M-bil för att inte gasa eller) fast tittar man på spritmonitor.de verkar det inte vara så mycket högre ändå. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
På något vis skönt att höra att det inte bara är jag som har beslutsångest hehe! Bensinförbrukningen är inget jag bryr mig jätte mkt om men har absolut förstått att m5an är extremt törstig! Har också läst det om kopplingen och det är såklart en väldigt tråkig "sjukdom" på dom . Lär inte va helt gratis heller |
|
|
Finns massor av trådar om dessa bilar. M5 är vassare på alla punkter, både kostnad och prestanda;) Du är själv inne på ev problem med dessa bilar, dvs. Det är inte bilarna det är fel på utan ägarna. Tex, kopplingen kan hålla i 16k mil men man kan se till att den håller kortare än 2k mil om man vill;) Kortfattat, bilar är slitagevaror och ju hårdare du använder bilen desto fortare kommer den att behöva repareras, även om det är en M-bil. Har haft min V10 M6 i 2 år nu och ingenting har gått sönder. Slutsats: Köp M6 e63/64 ;;;;)))) EB |
|
|
Så är det Ju klart, det svåra är ju helt enkelt att hitta en som är i gott skick maskinellt och inte blivit misshandlad dagligen :-) m6 har jag knappt kollat på om jag ska va ärlig hehe, men är väl i stort sett exakt samma bil fast annan kaross? //Mvh Robin |
|
|
Jag kör M3 E90. Manuell låda givetvis, men som någon skrev tidigare så är ju DKG lådan skottsäker också, så det är mer en smaksak. Bränsleförbrukningen ligger på 1,4 liter per mil. Mätt med metoden tanka fullt nolla tripmätaren. Blandad körning. En del gasande så som sig bör. Tycker M3 an är tillräckligt snabb. Oavsett vad du köper finns ju alltid nån som har en snabbare bil. För mig avgjorde möjligheten att köra manuell låda samt förmodat mindre "krångel" och stora utgifter när man väl köpt bilen. Tänker då mest på M5 ans SMG III låda som kan ge kostnader i 40 K området, vanoshaveri då den har högtryck vs M3 ans lågtryckvanos m.m |
|
|
Har hittat en m3 -08 manuell idag jag funderar på att köra och titta på. Förhoppningsvis få provköra eller åka också så har man lite att jämföra med iaf! Men skiljer sig m3 sig något mellan årsm 08 och som din är en 10? //Mvh Robin |
|
|
Har tidigare ägt två M5 e60 och efter det en M5 e61. Kör idag en m3 e90. M3an är mycket roligare att köra. Den sitter bättre på krokiga vägen och kränger mindre. Bilen är mer alert och ger bättre feedback på vad som händer på vägen. M5an var dock en betydligt trevligare upplevelse på motorvägen och den hade en sagolik komfort. Busbil vs. brutalt landsvägståg! |
|
|
ok, var ett ganska bra svar för mig hehe. Kör absolut inte så mkt motorväg eller långa sträckor.. Så kanske m3 är mer "bilen för mig" Får helt enkelt ut och prova.. Men är manuell eller dkg att föredra? Tänker mest på hållbarhet och hur pass lättsålt och eftertraktat det är? ___________________________ /// Mvh Robin.F |
|
| Det som skiljer min 2010 mot låt säga en 2008 är väl till största delen att jag har det nya idrive systemet. Bättre upplösning på skärmen, enklare menyer, direktvalknappar samt att allt är hårddiskbaserat. Exteriört skiljer lite på bakljusens design. Mekaniskt skiljer inget. Viktigare än årsmodell är att hitta en ärlig bil som inte är skruvad eller döljer andra hemligheter. Skick och historik är vad du ska kolla på. | |
|
Har 63 liters tank på min m3a. Bensinlampan lyser efter ca 25-27 mil. Min diff rasade efter ca 4000 mil. Påträffade oljefläckar på diffen och lämnade in den på BMW. Dem kunde konstatera läcka från drivaxel in till diffen. Dem sa att jag behövde byta packbox. Lämnade in bilen hos dem och på eftermiddagen när dem hade byt packboxen ringer dem mig och säger att det kommer ett "vinande" ljud från bakaxeln när man släpper gaspedalen.(Har aldrig haft problemet innan). Går dit och provkör med tekniker och får ont i hjärtat när jag hör ljudet. Dem sa att jag behöver byta hela klumpen och som tur var gick allt på maskinförsäkring. Skulle kostat 40tkr men blev 3000kr. Nu är allting bra :) |
|
|
Tack för svaren! Får nog hålla mig till -08 då dom verkar ligga mer i min prisbild helt enkelt.. Men som du säger är givetvis historik och skick det viktigaste ! Usch fy fan. Läskig historia Malleru men skönt det ordnade sig för dig iaf! Men är det något "vanligt" fel på m3orna ? Fortfarande nyfiken på vad ni säger mellan manuell och dkg ;) ___________________________ /// Mvh Robin.F |
|
|
@ Robin86 Inte alls vanligt med byte av diff. hade otur helt enkelt. Jag har DKG på min, men det är vad jag föredrar. Det är en smaksak. det är som att argumentera om man ska ha svart eller vit bil. Se till och köra båda lådorna så kommer du veta vilken du vill ha. |
|
|
yes, får ut och prova =) Tack! ___________________________ /// Mvh Robin.F |
|
| Jag har kört båda lådorna flera gånger, då min svåger har en DKG och jag själv manuell. Den manuella är ganska långslagig men växlarna går i lätt. En skön låda. Jag har haft flera m3or och alpina tidigare med getrag lådan. Den är trögare och mer kuggkänsla. E90 har en ZF låda. DKG lådan upplever jag gör det lättare att få ut 100 % av prestandan. Är du sån att du vill krama ur varenda häst ur v8an hade jag valt DKG. Eller är du mer som jag som uppskattar känslan av att köra manuellt och inte bryr mig om några hundradelar hit eller dit. Valet är ditt. | |
|
Tack för en bra beskrivning! Är absolut ingen som jagar hundradelar :-) dkg lådan verkar trevlig men undrar hur den känns vid "lek"? Svårt att prova det innan man köpt en haha! ___________________________ /// Mvh Robin.F |
|
|
Har hittat en m3 som ligger i väldigt bra pris nära mig. Verkar dock vara lite snålt utrustad =/ vad tycker ni? Någon som har koll på den? Länk ___________________________ /// Mvh Robin.F |
|
|
M3 framför M5. Jag hade valt DKG OCH sedanmodellen:) Lycka till |
|
|
Nackdelar i mina ögon, men det kanske återspeglas i priset: - Sen import - Folierad (hur ska man kunna se skicket på lack etc.) - Inte EDC (vill du uppgradera till ett coilover kitt så spelar det ju ingen roll) - Inte NAVI och stora skärmen (känns lite naket på en premiumbil utan ett snyggt interface) |
|
|
Hade absolut inte tackat nej till en sedan, inget jag bryr mig jätte mkt om om jag ska va ärlig :-) @m3-01 håller med lite lite där.. Sen import och inte stora skärmen känns naket.. Folieringen ryckte han av innan ett ev köp om man så ville. ___________________________ /// Mvh Robin.F |
|
|
Jag hade kanske kikat på den här "ovanligheten": Länk Bra spec, svensksåld med endast 5600 mil. (Maskinskadegaranti finns i vissa försäkringbolag upp till 12- och 15 000 mil. Frågan är bara om antal år då denna lär bli 10 år nästa år.) Sakna dock ev. "rätt stolar" minns ej vad dom heter på E6X M-multifunktionsstolar eller dylikt. Den lär nog inte bli långvarig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.