|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Sälj bilen som defekt du får igen pengarna och köp en bil i bättre skick om du inte kan skruva själv. Annars kommer du få lägga löjligt mycket pengar på reparationer. | |
|
Har du testat att skölja med typ motorfluch i oljan om det som du säger koksat. Mvh Jonas B |
|
|
låter som hydralisk(a) lyftare som kärvat ihop (eller bara tom(ma) på olja) - varmkör försiktigt. på min M5'a tar det säkert 30 minuter efter vintervilan innan en mina NYA lyftare tystnar helt. - jävligt drygt och riva bara för att fixa det..... använder man bilen minst en gång i veckan är det inget problem. (för mig) nån motor-flush-rengöring är nog hel rätt om du vill satsa lite på bilen. |
|
|
Fick bort oljudet igen: Det rycker från någon del se filmen: Vad är det som ryker? |
|
| Var samma på min M5 E39, Hade stått ostartad i ca 16 mån, när den startades så tickade en lyftare lite lätt på tomgång, men ändå jävligt störigt. Inget "tick" vid 2000 varv eller högre. Så jag varvade runt 2000 varv i ca 3-4 min o sedan gick den så tyst den skulle, och har så förblivit. Men jag kan tänka mig att "felet" återkommer om den får stå 7-8 månader utan att startas. Men som sagt. ticket var inte i närheten av att vara så kraftigt som i detta fall, det var mer ett "mjukt lätt tick" | |
|
Lite svårt att se, men kanske förbränt sot från avlagringar i motorn, som kanske borde ta sig genom vevhusventilation, men om den är igensatt, kanske genom ventil-kåpas packning??? Det såg ut som oljerök, utan vatten, men man kan fånga röken på en trasa eller papper ( försiktigt, varmt...), och studera den kondenserade röken. Då syns det ganska enkelt, om det är bara olja, olja/vatten, eller bara vatten. Nä, jag ser inte helt vad det kan vara...har aldrig stuckit ner huvudet under just denna motortyp, men kan principerna. Det finns säkert någon annan som har en 540, som kan bättre än jag i detta fall. em3 |
|
| ......menade topplockspackningen, det kom ju nerifrån, uppenbart!!! | |
|
Nu låter bilen mera normalt men motorlampan lyser. Och det ryker om den enligt videon. Hällde i en liter diesel och det tog bort "oljudet". Så nu återstår = motorlampan lyser, den verkar inte gå på alla cylindrar, det ryker om den. Enligt uppgift har bilen VANOS. Det visste jag inte trodde den inte hade VANOS. Det ska tydligen vara en bil sen tillverkad 1998 med VANOS. Det går tydligen att se via ett register. Vad är ett rimligt pris att ta för bilen som reservdelsbil? |
|
| Läs av felkoder. Kan vara ett enkelt fel som kamgivare, tändspole eller till o med tändstift? Rimligt pris? Allt mellan 7-8' (typ som den är nu) eller typ 18-20' om du ser till att den blir besiktigad o godkänd? | |
|
Mja. Kanske kollar lite felkoder. Det var en del tryck i den på parkeringen på lägre varv. Den varvar inte riktigt som den ska på höga varv. Vi får se. Helst vill jag någon köper den som den är. Lite trött på den. |
|
|
Någon som vet varför startmotorn drar runt bilen enkelt vid kall motor? Men då bilen blir varm då får startmotorn jobba mera. |
|
| Vanos kom från 10/98 annan motorkod M62TU istf. M62 | |
| Någon person hade tydligen kollat upp bilen och kommit fram till att den hade en vanosmotor från sent 1998. | |
| Har kedjan gått av nu? Isf är det billigast att byta motor. När kedjan går av så krockar kolvar o ventiler, blir en fin, dyr sallad. Fungerande motor kostar typ 2500 kr från returbilen,se | |
|
Kedjan har inte gått av på den här motorn. Däremot var bilen på felsökning på verkstad. Ingen kompression alls på två cylindrar. Tändstiften på dessa cylindrar var "intryckta" själva saken som ger gnista. Och det var olika tändstift på den. Sedan fanns ett par felkoder till på motorn. Någon givare här och där. Så nu åker förmodligen "vraket" till skroten. Den har en ganska fin inredning om någon skulle vara intresserad. |
|
|
Nu är den på skroten iaf.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.