AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.394

Köpte en 540 e39 och den har motorfel som säljaren inte sade till om. Vad göra?

Sida 1 av 2
Köpte en 540 med V8 utan VANOS. Det skulle vara startmotorn som behövdes bytas på den. Den gick alltså inte starta när jag tittade på den. Den skulle fungera annars. Priset var inte så högt så jag köpte den.

Lämnade bilen till verkstaden. Nu startar den. Men den låter ordentligt illa från motorn. Slår och tickar och går väldigt illa. Enligt verkstaden är det ventillyftarna som är slut. Och att motorn riskerar gå sönder om jag kör med den. Enligt verkstaden är det illa ställt med motorn. Den går heller inte att köra med, gick väldigt illa, varvar mycket dåligt. Har kört den på parkeringen i 10km/h sedan stannade den. Så nu står den på en parkering .

Ovan är inget som säljaren sade till om.
Jag kommer kontakta säljaren och egentligen vill jag ha tillbaka alla pengar jag gett. Sedan vill jag ta bilen till skroten.

Är det rimligt begära 100% pengar tillbaka? Det skulle möjligen vara så jag kan använda skinninredningen i bilen. och kanske alufälgarna med däck. Jag gav 7000 kr för den.

Vad är rimligt att säga till säljaren när jag ringer och skriver till han?
em
906
em3
M3 cab -03
Tja, du kan väl alltid försöka, men om den är köpt utan att motorn går, för ""reservdels-bilpris", kan det nog bli knepigt att ångra, kan jag gissa!

Jag tror knappast att du kan driva frågan, om säljaren skulle neka. Dessutom har du varit på den, via verkstad, något som säljaren förmodligen också kan använda.

Om jag satt mig i den sitsen, skulle jag försökt med argumentet att du faktiskt fått igång den, om än med risig gång,men om hen köper det tår väl i stjärnorna.

Lycka till, iaf.

em3
Det är inte rimligt att begära alla pengar tillbaka. Du får nog se den där affären som en läropeng.. Du kommer knappast få en krona tillbaks av en som blåst dig medvetet iaf.
7000 för en 540 som knappt går är väl ett ok pris? Jag gav 27 för min och den går.
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Här hemma hos grannen står en E39 540
touring fullsketen med utrusning med fel på
bältessträckaren....... Den är nog billig då den
stått i nästan 4-5 år på uppfarten. Helt original.

Mvh Jonas B
Farbrorn jag köpte den av verkade inte vara skojare. Bilen verkar stått länge. Kan något hänt då den varit stående? Senaste besiktning år 2008 vad jag ser. Idé att hälla i STP rengöring? För enligt mig skulle motorn fungera enligt säljaren.

Ska fråga om jag får 3500 för då delar vi på att det är galet i affären. Jag kommer plocka delar som inredning och däck. Sedan ta den till skroten.
Lu
26
Ludde838
540iAM -01
540iT -01
320d -05
Prova STP innan du plockar delar, det hade jag gjort. Kan också prova Wynns?
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
Känns som ett bra pris, även med defekt motor. - har den stått i x år
så har nog lyftarna koxat igen/tomma på olja/igensatt - eller kombo av allt
- inget onormalt - prova oljebyte och försiktig varmkörning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du har undersökningsplikt när du köper en begagnad bil. Den är rejält djupgående, det räcker inte att sparka på däcken och fråga säljaren "går den bra?"

Rättsligt har du tyvärr ingenting att komma med mot säljaren.

-------
//Lövet
Bi
750
Bimmerbåjj
E83 X3 2.0d -08
E39 530dA -02
Vw Phaeton -03
Köpte du bilen i skåne?
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Tyvärr får du nog se det som läropengar när du köper bil i den prisklassen. Hur som helst kan du nog gå + - noll om du säljer den i delar.

Du kanske kan få någon annan som kan kika på motorn annars. Var verkstaden BMW-kunnig?
Jag håller med alla som ingjuter lite hopp i TS om motorns eventuellt bara tillfälliga tröghet. Den har ju trots allt (antagligen) inte snurrat på ett bra tag.

Har själv varit med om en verkstads omotiverat - orkade inte riktigt bry sig - förhastade "dödsdom" på en motor (som den själv tabbat sig på).

/Lennart
Jag köpte inte den i Skåne.
Åkte hem till säljaren. Mötte han utanför hans bostad. Det är så att bilen har varit på verkstad och den har fungerat bra i motorn. Har har sedan kört med bilen kortare sträcka och den har fungerat. Fick se diverse papper och dylikt. Jag tror på han.

Däremot felet på bilen, verkstaden säger ventillyftarna. Säljaren gissade på annat som att något blivit galet då jag bytte startmotorn på verkstaden. Tickande ljudet är mera då bilen är varm och betydligt mindre vid kall motor.

Bilen går riktigt dåligt och kanske är det så att den stått länge och ventillyftarna fastnat heller hur det nu blir, jag vet alltså inget om "ventillyftare".

Säljaren var lika förvånad som jag och han var dessutom mycket erfaren bilmek. Han undrade om något hänt vid byte av startmotor som ligger mot och låter. För jag visade han en videofilm på oljudet från motorn. Jag tror på vad han säger att han inget märkt men vi blev inte riktigt kloka på vad som hänt.

Det verkade som att han inte kört med bilen mera än någon gång och den varit avställd många år. Kanske märkte han inte riktig hur illa bilen gick. Men han sade faktiskt att bilen gått bra då han provat den. Så jag tror på han. Skumt det här. Nåja, nu lägger jag ut bilen till försäljning som reservdelsbil.

Hällde i STP men det blev inte bättre, varmkörde en 20 min... :
Länk

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Lägg upp en video på ljudet
Film på oljudet:

Film på bilen i sin helhet:

Har du tillräckligt med olja? Byt oljan ovsett. Det gamla oljefiltret kan mycket väl ha "gått upp i molekyler"...
Kollade oljan och den ser ut att vara nybytt, klar och fin. Däremot "oljudet" har försvunnit. Misstänker det var startmotorn som verkstaden bytt. Den verkar ibland fasta och inte dra sig tillbaka från svänghjulet.

Felet nu med motorn är att motorlampan lyser och motorn går inte på alla cylindrarna. Jag har ställt bilen utanför en verkstad nu. Inte samma som förra.

Får jag ordning på motorn så är det en annan sak... Möjligen att generatorn är fel också för den verkar dra ut batteriet.
Så här låter motorn nu, verkar inte gå på alla cylindrarna:

em
906
em3
M3 cab -03
Du får nog gå fram systematiskt. Eftersom motorlampan börjat lysa, finns info i datorn.

Startmotor inte frånslagen tror jag du kan glömma, skulle nog låtit annorlunda vid 5000 rpm och tagit slut på dess lager.

Knackljudet indikerar otakt med ventiler och kanske tändning. Din första verkstad skulle kunna ha en poäng med kamaxeln.....

I början sa du att den varvade dåligt, antar att det gällde vid belastning/drift ( du varvade upp stillastående på en video).

Jag skulle inte hållit på att starta och varva när motorn låter sådär, utan felsökt steg för steg.....

em3

Provstartade nu ikväll.
Motorlampan har slocknat.
Den startar nu alltid utan att gå länge på startmotorn.
"Ljudet" försvann och motorn lät normalt. Men går nog inte riktigt på alla cylindrar.
Varvade upp något. Sedan när jag släppte ner den till tomgång då kom "ljudet" tillbaka. Låter som något är fel med ventiler, kanske någon ventil fastnar etc..

Skulle låtit den gå när den väl fungerade. Är som att något koksat igen i motorn och hindrar ventiler från att funka korrekt.

Tror heller inte längre på att "ljudet" kommer ifrån startmotorn.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.