AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.511

Stank från AC

Sida 1 av 2
ni
66
nikolausv
320d -2011
Hej

Har någon annan problem med en brutal stank från luftkonditioneringen? Jag har en E90 2010 och det vara samma problem på en annan E90 2011 jag hade tidigare. Tacksam för tips på hur man blir av med stanken. Det funkade inte att köra med en speciell desinfektionsgas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sök på "Virkon S" i forumet så får du lösningen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
66
nikolausv
320d -2011
Tack för snabbt svar Johan, jag har redan testat det. Jag sprutade med sprayflaska men det kanske finns ett bättre sätt att applicera medlet. Testar att söka enligt ditt tips.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Oftast måste man in med en "snabel" fram till fläkten, så att medlet verkligen gör verkan. Kan behövas en del också.

Jag har gjort detta på E46:an med gott resultat.

Det kan ju vara någon dräneringsslang som är igensatt också!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ni
66
nikolausv
320d -2011
Igensatt dräneringsslang låter ju som ett superbra uppslag. Var sitter den eller dessa på en E90? Någon som vet?
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Byt microfiltrer (brukar vara denna som luktar) å kör Meguiar air re-fraisher.
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
Hade en 911a som jag till slut lyckades fixa genom att spraya CRC airco cleaner direkt i kupéluftintaget precis bakom microfiltret. Vet inte var det sitter på E90 dock...tror det är den breda plastgrejen längst bak i motorytrymmet.

Surf Or Die!!!
Transocean
Tippar som Johan en igensatt dränering nånstans. Min bil stinker den också. Kupefiltret kan i mitt fall uteslutas då det luktar precis lika illa utan kupefilter. Lyckades få bort en del av lukten i fjor med Virkon S, sprayade medlet in i friskluftintaget precis som surfjanne skriver. Ja, det är den breda plastgrejen.... I år har jag tvättat filtret och kört en flaska Sonax AC-rengöring genom friskluftintaget, men luften som kommer in är precis lika dålig som förr. Den är lika dålig utan filter, och luktar även när jag kör utan AC. Bra att man har en taklucka i alla fall :-)
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Kan vara igensatt värmepaket (bakterie tillväxt runt själva radiatorn)

Transocean
@Tomas_e36

Jävlar vad snabbt kinesern jobbade! Nu vet jag vad jag skall göra innan jag drar på jobb i morgon :-)
ni
66
nikolausv
320d -2011
Finns det något man kan göra åt ett igensatt värmepaket förutom att riva halva bilen för att komma åt och byta det?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Jaa, han har väl gjort det ett par gånger 😃
Tänk på att om du ska göra samma procedur så måste du fylla om ac sedan.
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Ja du kan köra på max värme 32C konstant så att bakterier inte hinner föröka sig. Nää skämt å sido...Ja det är väl om det finns något bakteriedödandespray som man kör igenom men risken är att lukten är tillbaka snart igen.
ni
66
nikolausv
320d -2011
Hittade den här tråden. Man kan tydligen demontera fläkten och komma åt kondensorn ganska enkelt:

Länk
Transocean
That's it!
ni
66
nikolausv
320d -2011
Nu är stanken borta!

Köpte en burk med en slang på Mekonomen som innehåller ett speciellt skum för rengöring av AC. Slangen behövdes förlängas lite för att få in skummet på förångaren.

Sedan följde jag denna guide:
Länk

Så drastiskt som att demontera hela värmepaketet och byta evaporatorn är det som väl är inte så ofta. Om den av nån anledning blir helt igensatt av något så är det kanske enda lösningen men så länge man har grov och finfilter (microfilter) på plats så blir evaporatorn normalt aldrig igensatt.
Bakterietillväxt i kondensvattnet däremot är vanligt förekommande i de flesta bilar och även AC:n hemma osv. Virkon S som nämns ovan är verksamt och bra, har själv använt detta förr om åren flera gånger.
Värt att tänka på att pulvret har begränsad livslängd, läs på bäst före datumet på förpackningen.
Sedan återstår bara att få in medlet där det behövs för att göra verkan och döda bakterierna, och det räcker sällan med att suga in det via luftintaget, efter microfilter osv, dvs igenom fläkten och kanalerna innan det når evaporatorn.
Många sprayer som man köper är mera luktmedel än verksamt medel, dvs det verkar bra nån dag eller så efter att man sprayat, sedan kommer odören tillbaka.
En långtur i varmt klimat med full fläkt men utan kyla/AC torkar ut ytorna på evaporatorn och hjälper också för tillfället.
Proffsen borrar ett eller ett par hål på väl utprovad plats i huset till värmeanläggningen och sticker in röret samt sprutar in bakteriedödande medel. En felborrning kan ge oönskad effekt...
Klorin är också verksamt om man har lust att stå ut med lukten av klor innan det är bortvädrat.
Att byta microfilter hjälper inte, där detta sitter är det torrt och fint, möjligen igensatt av damm och pollen men det är långt in till evaporatorn och kondensvattnet.

FP
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Då är följdfrågan. Varför man får bakterier å hur förebygger man orsaken till bakteriehärd? Är snart 40 år och aldrig varit med att välskötta bilar drabbats av sådant...
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Extravsgant, kanske svar på din fråga. Ur min erfarenhet så märkte jag att ju mer man använder ac på sommaren desto mer risk för lukt, och det är väl för att det bildas kondens i paketet som gör att det finns möjlighet för bakterietillväxt. Kör man utan ac på sommaren så släpper man in bara ute luft som bara paserar värmepaketer och gör motsatsen (torkar ut) eventuell tillväxt.
Jag är lite känslig för ac och i princip använder aldrig det och har aldrig haft problem med lukt. Alla andra jag känner som kör året runt med ac har alltid lite lukt på sommaren speciellt efter man har stängt av ac, ungäfer som ta ut en skitig strompa ur frysen och lägga den i värmen.
I förebyggande syfte (om man använder ac konstant) kan man vrida värme på 32 grader i några minuter och skrolla kallt luft. På det sättet har du het vatten i värmepaketkylaren samtidigt som du får kall luft i bilen. Varme från värmepaketet torkar ut kondens och stoppar eventuell påbörjat tillväxt av mikroorganismer
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Sedan beror det naturligtvis på hur ofta man servar/byter ut mikrofilter.
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Intresaant. Har hört tvärtom. Det är när ac står oanvänd som det bildas bakteriehärd samt inte byta filter. Själv byter jag filter varje år å använder acc till max och aldrig haft problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.