AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.354

Välja rätt däck

Sida 1 av 2
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Hej,

Jag behöver köpa nya däck och har varit inne på bythjul.se och tittat på Continental ContiSport 5or. Jag blir dock väldigt förvirrad. Det finns alltså 7 varianter av däcken och jag blir lite förvirrad när jag ser att däck med bättre egenskaper än andra är billigare. Spelar det egentligen någon större roll i det stora hela?

Ett visst däck finns ju med olika hastighetsindex samt load index (87, 91 etc). Du skall ha de däck som överrensstämmer med något av de förslag som står på dekalen på B-stolpen vid förardörren.

Sen har jag också märkt att flera internethandlare har varierande priser på samma däck som inte alltid är logiska. Vid ett tillfälle köpte jag däck med högre load index (91 ist för 87) då dessa vid tillfället var billigare (fast det egentligen borde vara tvärtom).

Tillverkningsvolymer, valutaskillnader är några förklaringar till att priserna varierar.
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Enligt reg.beviset ska jag ha 91V men spelar det någon roll om jag skulle köpa dessa? De är billigare än flera andra samtidigt som de har bättre bromssträcka och bränsleförbrukning. Jag vet inte om dimensionen spelar roll? För på reg.beviset står det att jag ska ha 205/55/16 men jag kör 225/45/17 just nu. På B-stolpen står det bara info om 205/55/16 eftersom jag har EfficientDynamics modellen.

Länk

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Som Kristoffer_L skriver. Priserna är inte alltid logiska. Jag tog de som bäst överensstämde med mina/bilens krav vilket inte blev de dyraste då de dyraste var sämre vad gällde hastighetsindex....
16.551
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Du kan köpa högre lastindex och hastighetsklass utan problem men det rekommenderas att hålla sig nära till angivna värden. Att understiga är däremot inte ok.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Observera också att ett däck med samma namn kan göras i olika versioner som är specialanpassade för olika biltillverkare, t ex. MO = Mercedes, "Stjärna" = BMW, AO = Audi etc. etc.

Då kan däckens egenskaper skilja sig åt även om däcken heter likadant och har samma hastighets- och belastningsindex - vissa tillverkare prioriterar vägkänsla och "sportighet", medan andra biltillverkarkrav har prioritet på komfort och andra har prioritet på lågt rullmotstånd (låg förbrukning) etc. etc...

BMW – Weltmarke aus München!
Som lövet skriver är det OK att ha högre index. Enda möjliga problemet som jag ser det är besiktningen - vet inte om de bryr sig att det sitter 225/45/17 (vilket är OK på en vanlig E90) ist för 205/55/16 eller ens ser skillnaden på en EDE? Men du kanske kan besiktiga bilen under vintern om du har mindre vinterhjul?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det som besiktningen kollar (ska kolla) är att däcken är hela, har tillräckligt mönsterdjup, inte är "orimligt fel storlek", att däcken inte riskerar att ta i hjulhuset eller liknande vid fulla rattutslag och full nedfjädring.

Hastighetsindex och load index kollas normalt inte, utan blir en senare fråga med försäkringsbolag om det sker en olycka.

Högre hastighets- och load-index är aldrig några problem, kan ev. bli lite stötigare om än marginellt.
Lägre index kan medföra stort slitage och i värsta fall att däcken går sönder vid t ex. hög hastighet och/eller tung last och är inte tillåtet även om besiktningen normalt sett inte kollar det.

225/45-17 låter som en typgodkänd dimension till E9X-serien, så det skall inte vara några problem med utrymmet om fälgarna har vettig bredd och inpressning.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tack alla för svar! Jag valde de som jag länkade till. Jag har 16-tums vinterhjul, men som ni säger frågan är om de ens vet att det är en EDE. 320d som 320d tror jag de tänker.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Lyfter tråden lite.

Hur ser man på däckonline att Continental SportContact5 är "stjärnmärkta"? Ser inga stjärna jag inte.. :)

Är de här godkända t.ex.? Länk
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Dom däcken funkar hur bra som helst. Jag kör med dom fast 91V. Är dock tämligen säker på att din bil e reggad med W hastighetsindex. Du behöver inte leta efter nån stjärna. Då BMW kör med runflat från fabrik så är det dom däcken som är speciella. Finns säkert nått special däck som inte är runflat med då snackar vi nog M3/M5 etc.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag förmodade att det var 320d du ville ha däcken till.
An
2
AnthonyO
En M3 och en M5a som jag delar med min svåger.
Sport contact5 är bra dom hade jag iaf köpt, sen skrev du bythjul.se du menar väl .com 😊
En
47
Enoiwow
BMW E90 335DA 2010 M-Sport
Som ett par redan har sagt så är Conti Sport Contact 5 riktigt bra däck. Kör med dom på min 335 235/35 265/30 och är hur nöjd som helst!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Jag har kört neråt nu i Europa och kan säga att däcken har varit helt ok. Rekommenderas starkt! Innan har jag haft runflat på sommardäcken och skillnaden är stor när man jämför.

En liten fundering bara till er med en e90/3-serie, vad kör ni för däcktryck vid fullastad bil? Min har nämligen ingen skylt för denna dimensionen så jag följde verkstadens råd att ha 2,8 fram och 3,1 bak. Är det okej?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fullt lastad,ja!
Be
166
Beemer4life
320d Touring -20
Tack! Skönt och höra att jag inte kört med för mycket. I vanliga fall då? Icke-full dvs...däckverkstaden satte 2,8 runtom. Lite väl mycket eller?
En
47
Enoiwow
BMW E90 335DA 2010 M-Sport
Jag kör på 3,0fram och 3,2bak vanligtvis på mina men dock så har jag lite bredare och större däck. Så bör nog inte vara några problem
Tz
22
Tzatziki
Bmw 330D Touring -01
Bmw 325ix -87
Vw Corrado 16v -93
Vw Lupo 16v -00
Köpte en uppsättning Dunlop SportMaxx RT i år och är riktigt nöjd med däcken. Körde Toyo förra året, kanske inte ett däck som kan jämnföras med Dunlop men upplevde en klar skillnad på ljudnivån i kupen. Vid regn upplever jag inga problem .. Tummen upp helt enkelt!
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Hej. Det är till min 325i det gäller. Sitter på Dunlop SportMaxx RT (RFT) runt om, 225x45x17 fram och 245x40x17 bak. De där fram är slitna uttil mot skärmkanten (svänger lite ibland :) ) och tror inte de går igenom besiktningen. De där bak är bara 1-2 år gamla och har mycket kvar att ge.

Men jag tycker de är bullriga och det spårar så pass illa att frugan tycker bilen är för nervös/läskig att köra.

Så antingen lägger jag 2500 på ett par nya RFT Dunlop SportMaxx RT (RFT) fram (3000 med montering) eller byter jag till Continental CSC5 runt om för ca 5000kr (icke RFT). Vad tycker ni?

Vi har kör Conti CSC5 på vår 320d och är jättenöjda. Tysta, relativt billiga testvinnare som aldrig är nervösa och alltid har grymt grepp. Det ända jag oroar mig för är att de ska slitas ner lite väl "fort".
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Continental CSC5 runt om för ca 5000kr (icke RFT). Ingen snack om saken!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.