AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.451

Alfa-Romeo Giulia - mera detaljer

Sida 2 av 2
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Att den inte vinner över M3 i TV är väl ingen skräll, vilken bil i segmentet gör det? Det betyder inte att Alfan är dålig, bara att M3 är ohyggligt bra.
em
906
em3
M3 cab -03
...tysk noggrannhet och italiensk "yvighet", kanske...kunderna lär ju märka det....

Jag har sett Koenigsegg mot värsta Bugattin ( Veyron), kommer ihåg att det skiljde rejält i accelerationssiffror i spec'en, men Ageran bara förnedrade Bugattin.

Jaja, den är ju fransk, men man blir ändå lite nyfiken på hur dom jobbar i detta toppsegment.

Vi får väl se hur Alfan klarar sig framöver, dom ska tydligen vara lite desperata att ligga med i toppen, deras standardbils-historia har ju kantats av en del bakslag ( från "alfasud" och framåt). Har dom egentligen haft andra kunder än trogna och tåliga entusiaster?

em3
el
162
elk
535i GT -10
550ia -07
BMW CS #10392
Länk
Duger det åt Chris Harris duger det åt mig ;-) Ha-begäret blir större och större, synd att jag måste invänta att den blir bättre begagnad bara =)
Såna här trådar är livsfarliga för mig, nu har jag börjat titta på Alfan och den verkar ju helt underbar och får höra den kommer med en 6-stegad manuell låda om man vill, helt underbart!
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lådan verkar ju vara sådär enligt Harris, och den gör ju inget bättre än Tyskarna. Och nej, jag tycker inte ens att den är snyggare som verkar vara konsensus annars (eftersom den är Italiensk). Billigare i inköp, men räkna med att det blir dyrare i slutändan när kalaset summeras efter 3 år.

Nästa generation kanske?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Chris Harris var ju "diplomatiskt inte helt såld".

Facelift ? :-)
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
En snygg bil helt klart. Läser i BIL Aftonbladet om en provkörning av 2,2JTDM och det är väl som vanligt, vin ömsom vatten. Det viktigaste är att bilen blivit `tysk´ på förarplatsen, man sitter bra även om man är 1,90, ett måste för mig. Sedan är bilen direktstyrd som en 488GTB, kräver tillvänjning alltså.

På minussidan är det som vanligt, Alfa Romeo har 0,03% av svenska personbilmarknaden på grund av höga priser-tvivelaktig kvalitet samt dyr service. Provkörningen avslutas med en hel radda felmeddelanden. Mitt under körningen slutar avståndsradarn, döda vinkel-systemet och antisladdsystemet att fungera!!

Vem vill lägga en order;);)
Vad tror ni om andrahansvärdet på Giulia med 510hp? kan vi räkna med halva priset efter 5000mil?

Läste idag lite oroande saker om bilen men det kanske är typiskt Alfa där elektroniken strular mycket även på den nya modellen, så länge motorerna och drivlinan håller så är det väl inga problem, elektroniken går ju leva med om den spökar.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Någon här som köpt Giulia? F31'an ska bytas till årsskiftet och det är 12-15 veckor leveranstid på Giulia plus byråkrati internt, så beställning bör göras i september/oktober för min del. Med gällande CO2-policy och tillgänglig budget blir det (tyvärr?) en Giulia 2,2jtdm 180hk med 8-pet ZF-låda.
Lus: Har blivit utlovad en provkörning av en Quadrifoglio men inte hört något från handlaren, men har provsuttit den och mitt spontana intryck var att den ligger snäppet under tyskarna. Det som hade varit viktigt för mig är att ha en verkstad i närheten som man har fullt förtroende för, med tanke på märket så är risken att den kan stå där och då vill man vill bli väl omhändertagen.

Hittills så verkar det mest vara småproblem som uppstår, men även de kan vara irriterande. Länk
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
dd88: har kört en Super och är helt okej med komforten och eventuella verkstadsbesök är jag okej med, då det är en förmånsbil och jag förväntar mig hyrbil vid stillestånd.
Hade nästan glömt hur underbart direktstyrda Alforna är :)
Eller vafan, jag lurar ingen, har ju redan bestämt mig mentalt, väntar bara på att det ska bli september nu!

Tack för länken!
Med tanke på alla skriverier om problem här när det har släppts en ny bmw-modell så tvivlar jag starkt på att alfan skulle vara nåt större problembarn än dom tyska konkurrenterna. Men visst, man får nog vara beredd på ett visst mått av barnsjukdomar på en helt nyframtagen bil och då är ju alfas servicenät beklagligt dåligt.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Enig, GE. Tänker också att en 2018 kanske borde vara lite mer genomarbetad?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Giulian är härlig att köra. Framförallt har styrningen betydligt mer nerv än vad BMW:s bilar har idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.