|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Denna modell lär väl förtjäna sin egna tråd vid det laget? ;-) 45 M4 GTS's delivered at the Welt today... Länk | |
|
Härliga bilder från BMW Welt! Vad är officiella tiden för M4 runt ringen... 7:52 va? M4 GTS gör det på 7:28, inte illa! //Stenback |
|
|
Tror det är åtminstone 2 bilar som kommit till Sverige nu (edit 7 bilar verkar vara registrerade), men kan inte annat än skämmas över den här annonsen: Länk Bilen auktioneras ut till högstbjudande! Av en ÅF? Varför kunde inte bilen gå till kund istället? Otroligt dålig stil av Bilia i första hand naturligtvis, men jag tror knappast att BMW Sverige bryr sig... |
|
| Edit 8 bilar enl vad jag hört, den första reg i Jönköping. | |
| Stämmer bra det Asken | |
|
@acey Vad är problemet? det är väl ingen välgörenhet de bedriver, pengarna styr som alltid och vem som helst hade gjort likadant. Säger du samma sak om alla privatpersoner som lägger ut den också för att tjäna en hacka? |
|
|
Problemet är att det är en väldigt limiterat bil som många vill åt. Risken med budgivning är att det är samlarna som får tag i dom när det är en bil som borde köras på bana istället för att stå övertäckt i ett garage. Andra varumärken har regler som sätter stop för det beteendet hos auktoriserade handlare och jag hoppas att det är en tidsfråga innan BMW vidtar samma åtgärder. |
|
Verdi |
Att sälja den till en kund för listpris blir ju också konstigt. Blir ju som att skänka någon pengar. Vem ska få? Risken är väl att säljaren hamnar i en konstig situation och lockas att göra en deal med en bekant... |
|
Det som förvånar mig är alla dessa begränsade serier. Se på Porsche 911 R, klockren bil av Porsche med sugmotor, manuell låda, bakhjulsdrift och ingen vinge. Men då är det inte bara dyr utan också väldigt begränsad serie. Alla var sålda innan den släpptes pratas det om. Finns ju inga tester med 911 R, för den går väl knappt att få tag i... Varför bygger de inte bara fler bilar av de modeller som köparna vill ha? Är väl inte Porsche främst uppgift att hålla uppe andrahandsvärdet? De borde ju vilja sälja bilar och kan de få iväg 7000 istället för 911 så borde de göra det. Den är ju mer ovanlig än 918! Anledningen att detta stör mig är ju att dessa bilar aldrig går ner i pris, och är möjliga att nån gång köpa begagnade för normalt folk. |
|
Verdi |
Det handlar väl om varumärkesbyggande i första hand. Antagligen gör de inga större vinster på dessa bilar. Kanske förlust rent av? |
|
Tror de bygger mer varumärke med GT3 RS och 918 som dessutom säljs i större serier. Har de redan tagit utvecklingskostnaden så kan tillverkningskostnaden aldrig överstiga priset, vilket betyder att varje extra bil de bygger är en väldigt bra affär. Förlusten ligger i att bygga mycket färre bilar än vad marknaden vill ha. Så att begränsa till 991 känns bara onödigt. Kunde de inte begränsat sig till 9991? |
|
|
Verdi: BMW NA körde något slags belöningssystem på en större andel av bilarna som kom till USA. I grund om botten så handlade det om att desto fler tidigare m-bilar du haft och desto mer du använt dom desto större chans hade du att få en voucher. Nu fungerade det inte riktigt lika bra i praktiken men man måste ge dom en eloge för att dom iaf försökte. |
|
|
Lanab: BMW ska inte ägna sig åt spekulation, att det finns en begagnatmarknad där det förekommer spekulation är en helt annan sak. Men bilen är ett varumärkesbyggande verktyg för BMW som kommer att köpas och köras av ambassadörer. Att BMW Segeltorp istället vill vara giriga och tjäna några kronor åt sig själva istället är dåligt. Verdi: Det är väl inte alls konstigt, de 7 andra bilarna har sålts till listpris (eller med rabatt...) precis som vilken bil som helst. Eller tycker du att du borde betalat 729 för din M2 för att det råkar vara lite efterfrågan just nu? Att inte tilldela en kund bilen utan istället snika den själv för att sälja med vinning är inte okej, och det tror jag inte BMW Tyskland heller tycker. Varför satte inte BMW priset till 2 miljoner direkt istället om man nu ville tjäna mer pengar? |
|
|
Delar helt din åsikt Acey, vad är listpriset? För mig känns det som sjuka pengar för en M3, även om den inte är vilken M3 som helst förstås. /Anders |
|
Verdi |
ja iofs är det lite konstigt att en ÅF ska sko sig. Men det är väl så att "tillfället gör tjuven". Det kliar i fingrarna när de vet hur mycket de kan få. Ärligt talat förstår jag inte heller varför de är så åtråvärda. Men det är klart. Ska man köra på bana så kanske den är snabbare än mycket annat du får för 2 miljoner? Plus att den håller värdet bra. |
| Novation har sålt en M3 GTS enligt listpris iaf... fet bil och bra återförsäljare. | |
| Vad är listpriset? | |
|
Men en M3 GTS har ju samma varvtid på Ringen som en Golf... Länk |
|
|
Nu handlar ju detta om M4 GTS och inte M3 GTS, som ju har några år på nacken. M4 GTS ligger strax efter 911 GT3 RS 4.0 och strax före 458 Italia på listan. Vilket får sägas vara godkänt:-) |
|
|
Jag menade M4 GTS och det ligger väl runt 1,4? /Jonas |
|
|
1,4 och det fanns inte så många tillval att göra mer än extremt dyra kolfiberfälgar i princip. Fick kika på en på Mantorp idag, helt klart mer brutal live. Rent prestandamässigt ligger den i paritet med 991 GT3 (något, något långsammare). Tydligen visste inte Bilia hur det skulle välja ut vem som skulle få bilen och valde skatt sälja till högstbjudande. Tror budet var på 1,8 nu. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.