|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Söder om stan är snarare Tumba-trakten i det här fallet :D. Jäkligt nöjd med den verkstaden. De bytte massa grejer åt mig för ett tag sen, en "typisk Dawwe renovering" där jag bytte i förebyggande syfte. Vid ihopsättandet så upptäckte de att vevaxelgivaren hade en mindre spricka i "känselkroppen", men den fungerade som den skulle, frågan ä dock hur länge till...10 mil, 1000 mil eller kanske 7000 mil, vem vet... De flesta hade nog bara satt tillbaka den, den fungerar ju (det var precis det föregående ägare/verkstad gjorde när de bytte kopplingslamellen, ja ENDAST lamellen. Man byter "aldrig" bara lamellen utan kopplingen i sin helhet inkl svänghjul enligt mig...) Är inte riktgt den nivån jag vill hålla, är nåt "suspekt" så byter man, en bärgning pga en defekt vevaxelgivare kostar ungefär lika mycket som en ny givare, en "no brainer" om jag får säg... | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag kan ju förtydliga att allt ingick i de 5.500:- som jag fick betala. Arbetskostnad, packningar, shims o.s.v. Däremot var det inte många shims de behövde byta, kommer inte ihåg på rak arm hur många det var men många var det inte. |
| Wester: Sist jag gjorde ventilspelskontroll (S38) så gjordes det hos BMW ProAuto i Nyköping, detta var runt 2007 typ. Gav ca 2700 inkl allt, dvs packningar o 4 nya shims, gaaalet billigt. Men på den tiden hade ProAuto en låg timdebitering, tror det var ca 900 kr. Ett annat exempel från 2012: Koda in nya nycklar samt ta bort/spärra bortkomna nycklar ville Solna ha 1800 kr för, plus att de behövde ha bilen hela dagen. ProAuto tog 650 kr o kunde göra jobbet under tiden jag väntade, totalt ca 30 min, även det en "no brainer" :D | |
|
Tack Dawwe, för värdefull info om mindre och mycket bättre verkstäder.! Du råkar inte känna till/ ha erfarenhet av, någon/några riktigt bra M-mekar norr om "stan"? em3 |
|
|
Värdefull ytterligare info här, får tacka! |
|
|
Blev en justering på Wölkes i Gbg i tisdags. Små justeringar på alla cylindrar utom ettan, så det var inte i onödan - jäkligt skönt såhär innan semesterresan! Slutpriset 7500kr var dock rätt saftigt när de pratade om 5500-6000 innan. Shimsen kostade 25kr st och det gick bara åt 4 nya.. Så jag får det inte att gå ihop riktigt. Hursomhelst nöjd att det svaga tickandet man ibland hört är borta! |
|
|
Va skönt Per, då är det bara att somna om på den ett antal 1000 mil till.... Just att dom gjorde "små justeringar" på ett större antal ventiler, är nog anledningen till att det drar iväg. Det är ofta så att man kan byta plats på shims mellan två ventiler, som ligger samma +- från normvärde. Då går det åt ganska få shims, om man kan räkna och planera litegrann... Det är lite pyssligt att plocka upp och sätta i shims, gör man många, drar nog tiden iväg. Du hade säkert kunnat komma undan med någon/ ett par tusen, om dom bara hade tagit den/dom ventiler som låg kraftigt avvikande. Intressant att veta, är om det var för glappt eller för tight eller både och, på 1:an! Den ventil du hörde var för glapp, men fanns det de som var förtighta? Fick du en karta över hur alla 24 stod innan justering? em3 |
|
|
Yes! Har en bild uppladdad på Rejsa: Länk |
|
|
Till slut har jag hittat dem Z4M Coupe jag suktat efter länge. Bilen är svensksåld och i superskick, men ställde mej lite frågande till om ventilspelet var kollat eller ej (inkl eventuellt Shimsbyte), så jag åkte ner till M-bilar i Västerås. Vi kom då fram till att det var gjort, vilket jag sedan kvitterade med verkstan som gjorde insp II vid 5700 mil (2018 i Sävsjö). Bilen har bara rullat 150 mil sen dess, tills jag köpte den för en vecka sen och ska väl bara rulla 3-500 mil max per år, så man är väl grön i 10 år till. ;-) Hur som tänkte jag bara uppdatera med vad det kostar att göra en check och M-bilar Västerås tar 6.600 inkl packningar, nu år 2020. 3h arbetstid. Eventuella shims tillkommer. |
|
|
Grattis till en fantastisk bil :D Jag höll själv på att köpa just den bilen i höstas ("känner") förre ägaren lite men efter att ha ägt 2st Z4MC blev det en 135 istället. |
|
|
Tack, inväntar våren med iver. :-) Jo Fredrik nämnde att du hade varit och kollat på den, men att du tyckte dej behövda ett baksäte till kids ;-) |
|
|
Ja Z4M är den roligaste bilen jag haft men kände att jag kanske skulle tänka lite mer familjärt men baksätet i E82 är nog mest för show haha. Däremot de få milen jag hann köra hem den i höstas (10 mil) haha så är det nog en bra kompromiss iaf. Ville ha Spartanskt, manuellt och liten och snabb så förhoppningsvis kommer jag gilla den :) |
|
|
Hoppas du kommer trivas. 😀 Det är formen på E86an som jag fastnat för mest och kan man sen toppa det med den sista icke överladdade (M) sexan som BMW kommer göra och manuell låda, så blir det klassiskt så det förslår. En keeper. 😉 |
|
| Håller med till 100% | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.