|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! Vem kan utföra en prisvärd koll av ventilspel ev. justering på min S54? En Z4M Coupe 2006. | |
| Jarls i Helsingborg | |
| Tack de var billiga! Synd att man inte bor närmare | |
| Kan vara värt en tripp ner :) | |
| Inte om man räknar in förlorad arbetstid tyvärr.. | |
|
Det är ju relativt lätt att fixa det själv om man är någorlunda van att skruva. Mät upp alla spel och räkna sedan ut om du behöver några nya shims och vilken storlek som behövs. Köp just dessa på BMW eller kontakta mig så kan du få köpa dom du behöver (Jag har ett helt shimsset). Ofta kan man okså flytta runt några av de befintliga shimsen tills alla ventiler kommer inom spec. |
|
|
Håller med dig, Iqbad. Sen är det nog inte hel fel att med bild och ord dokumentera hela kollen/bytena/rundflyttningen av shims, om du någon gång vill sälja bilen, t.ex. Så svårt är det inte om man kan skruva om vet hur ventiler/kam fungerar, såklart. Jag har tittat på flera Youtubes, vanlig noggrannhet o kunskap räcker väl här, och personligen är jag glad att slippa en "kepsvändare" på BMW med IG i matte och som ständigt svarar i mobilen under kontroll och ev. skims-byte ( man måste kunna räkna och TÄNKA, inte mycket, men något..). Men det är jag det, andra är säkert annorlunda, på något vis..... Det blir nog en sådan inspektion för mig i sommar, i egen regi, allt övrigt med motor och oljor är "check", och alla som läser, det är inte för stora spel, som är problemet här, som ofta hörs som "knack". Det är att spelen kan vara för små, med variabla ventilspel, och därmed minskade marginaler, för att få ut alla underbara hästar och kraft, på höga varv!!! :) S54 har mekanisk ventiljustering, numer är det nästan bara hydrauliska i de flesta bilar i övrigt, skulle jag säga. Många visste redan detta, men några nytillkomna får gärna veta. Vid för små spel, är det risk för bränning av ventil/ventilsäte, då den inte kan/hinner stänga helt...... em3 |
|
| Och, det är bättre att ligga närmre den övre ventilspelsgränsen då ventilspelet blir mindre vid varm motor. Korrekt ventilspel enligt BMW är angivet vid "kall" motor, dvs max 35 graders kylvätsketemp, har jag för mig. Fördelen med mekaniska lyftare är att de tål mer varv samt att ventiltiderna blir exaktare. Nackdelen är större servicebehov, och mer "oljud" i viss mån. Att justera ventilspelet är basic, men jag har för mig att man behöver ett specialverktyg för att kunna få ut shimsen. Man byter alltid ventilkåpspackningarna vid ventilspelskontroll, och som det redan sagts detta är nog inget jobb för random auktoriserad BMW-verkstad, man bör lämna till nån med dokumenterad erfarenhet gällande detta jobb. | |
|
Dawwe :) :) ja, alla rätt där (tror jag), för min del gäller som variant Bavaria i Solna, där finns några mekar som verkar vara riktiga pärlor, men andra s.k. mekar vandrar också på golvet där.... Ett bra tips, om man gör det själv, ägna en stund åt att montera bort allt ovanför ventilkåpan, behållaren för avrinning av vindrutevatten mm. Det är överraskande enkelt, och underlättar åtkomligheten in mot torpedväggen, samt spar nog lite skinn på knogarna!!!! Allt detta finns på Yuotube, bara att följa! Det finns fördelar o nackdelar med allt, men när S54:an kom, spängde den 100 Hp/liter, med viss marginal, UTAN turbo!!!! Tror den var först i "vanliga" standardbilar, oavsett, vilken motor!!!!! Kanske inte pga mekanisk ventiljustering, men det är värt nån check, då och då! "Specialverktyg", rätt, en enkel vinklad magnet, eller hur den ska beskrivas, som kan köpas nån/några hundra på BMW. Man behöver hämta skimsen med den, dom går inte att ta för hand, och det kan möjligvis vara lite nervöst, men täck stifthålen med trygtrasor, så är det inte väl mycket att oroa sig för. I övrigt krävs ingen special, vad jag vet. Bara att börja skruva, och kolla/sätta avstånd enligt spec, givetvis kolla temp vid justering :) em3 |
|
| Svårigheten ligger i att mäta upp ventilspelet korrekt. Bladmåttet skal glida "lagom" trögt, så man behöver så att säga ha känslan för vad "lagom" är. Ett faktiskt korrekt uppmätt ventilspel på säg 0.3 kan lika gärna mätas upp till 0.35 om man inte har rätt känsla, eller bara 0.25. Jag kommer ihåg när jag justerade ventilerna på M20, det tog ett antal försök (gör om gör rätt!) innan känslan var den rätta. Till slut valde jag faktiskt att köra "0.35 tight" (verkligt ca 0.3) trots att rek var 0.25, lät kanske liiiiite mer från ventilerna men motorn gick som jämnast o bäst. Så, rätt känsla(o hela ej "sönderpressade" bladmått!) är av stor vikt, o har man aldrig använt sig av bladmått o vet med säkerhet hur "tight" det skal kännas så kan det bli fel, eller om man så vill kontrollen blir mer eller mindre godtycklig och osäker. De bästa mekarna i Sthlm gällande mekaniska S-motorer hittar du inte hos BMW, det var nog 7-8 år sen de använde bladmått gissar jag :D | |
|
Ok tack för fler svar. Ok om det är nästan lika enkelt som på en gammal V4 eller Fiat twincam så klarar jag det nog, det är bara osäkerheten i tillgång till specialverktyg, shims samtidigt som man är beroende av bilen och inte kan vara utan den hur länge som helst.. Därav mkt värt att kunna få det fixat på en dag. Funderar på att bara kolla spelen men det är mkt plock.. Och nya packningar blir det nog med isf. Fick tips om att åka till Wölkes IRL och visa upp bilen för att få ett vettigt pris på det hela. |
|
|
Kan inte mer än helt hålla med dig igen!!! En grundförutsättning, är ju faktiskt kunskap, erfarenhet och som du säger känsla, och förståelse för det finkänsliga. Det kan inte nog påpekas. Noggrannhet, kunskap, i det ingår verktygskunskap, så det det är ju inte bara att glatt gå till verket, du måste också förstå ÖD, veta hur du styr in den, och denna motor är snävare än en Amazon på 70-talet :) etc.... etc... Vad jag, och du, menar, det är ingen rocket science, men du måste ju såklart kunna!!! Tackar för tipset om mekar, och BMW-verkstäder! Jag har en husmek ( en riktig mek!), som är grym, kanske är han med en stund i garaget, det är ju som du säger, en fatal konsekvens, om det skulle bli fel.....duktiga mekar =guld!!! Tråkigt att göra om, inte min livsstil :) Igen, bra tips med lite konservativ inställning av spelet, mot det övre värdet ( hade tänkt det, men bra med fler åsikter). Idag är det inget skrammel, alls, som jag tycker. Det kommer kanske också att vara en ingångsparameter till justerings-stategi, när alla spel är mätta. em3 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om det är en bil du är i behov av så tycker jag att det känns vettigare att lämna bort jobbet. Min ventiljustering kostade 5500:- på M-bilar i Västerås, 5500:- var 4000 mil är inte farligt. Lär ta mig 10 år att komma upp i den sträckan. |
|
Ja, Westersund, helt ok att lämna bort ventiljustering, men se upp med vem/vilka du lämnar till, är väl en slutsats. Har nog sagt det förut, men fick en offert/indikation av Bavaria Solna föra våren på en 9-10'. Det gav mig tillräckligt med drive för att undersöka själv hur svårt och mycket jobb det egentligen är, och har beslutat att göra det i egen regi. 5' låter väl ganska rimligt, om det är kunniga och engagerade mekar som gör jobbet. M-bilar i Västerås har väl ganska gott rykte!? Kanske Jarls i Skåne vill ha ungefär det också, men det har Phoenix M3 nog koll på. Och, som du säger, 5' för 4' mil är en ganska låg "försäkringspremie" mot en av de värre felen man kan råka ut för på biltypen, om det slarvas med just den servicen. em3 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag bad om mått före och efter ventiljustering så det sitter i pärmen, M-bilar har bra rykte. |
| Jag har precis fått svar från Jarls i Hbg vad ventiljustering kostar på en S50B32. Svaret var lägst 1800, max 3600 om alla shims behöver bytas, Jag utgår från att kostnaden för de shims som behöver köpas till tillkommer, om man nu inte vill betala för 24 helt nya shims förstås. Jag tycker att detta lät riktigt billigt, sen vet jag inte hur kompetenta Jarls är på S-motorer men jag utgår från att de inte är helt "lost" med tanke på att de har relativt gott rykte överlag | |
|
:) så ska det låta, det är nog så man bör göra med pärlorna, som börjar bli lite till åren!! Jag kommer att ha ett protokoll också, samt video på hela proceduren.....om jag inte också tar det på M-bilar V-ås, lät ju riktigt OK! Om dom erbjuder samma deal, och jag inte hinner i sommar..... em3 |
|
|
Dawwe, mitt svar var till Westersund, såg inte din kommentar, händer ibland..... Men, ditt bidrag är värdefullt, och du ha ju fått ett svar för S50 från Jarls, riktigt bra att speca antal byten av shims i pengar, för om de inte behöver bytas alls, är det ganska snabba pengar på t.ex. Bavaria i Solna i mitt fall, typ!!!! Kan en juste/säker inspektion kosta som på Jarls för S54, då kommer nog inte jag att dra igång hela jobbet själv. Finns det fler "Jarls" i Sverige? Någon som vet? Igen, respekt, det behövs kunskap, men är ganska långt från rocket-sience, i min värld....dock gör det sig inte självt, men det är nog klart, för alla, efter trådens diskussioner..... em3 |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Det är inte svårare att justera ventilerna på en S54 i förhållande till en S50, om det skiljer i pris är det väl om packningarna kostar olika mycket. |
|
Priset jag fick från Jarls var exklusive material (packningar) då jag redan köpt dessa, tanken var ju att göra detta själ... EM3: Stjärnans Bilteknik söder om stan drivs av en mek som både jobbat hos BMW o även haft egna S-motorer, "något överladdade" så att säg :D |
|
|
Dawwe, kan han ligga i kostnadsnivåer som Jarls för S50, är det såklart väldigt intressant?!!!! Förstår att packningar för kåpan och shims kommer ovan, det är ju så man vill ha det specat, jobb + material, inget konstigt. Men söder om "stan", är väl Hgb, antar jag :) Jag har genom forumet fått några tips i Stockholmsregionen, och kan komma att använda dom, när det behövs. TS sökte sådana i sitt närområde, västra Götaland, någon som vet nån där?? em3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.