|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
| Inte bara nödlösning. A45 fyra lär även väga en hel del mindre än BMWs sexor. Och just viktbesparing gör underverk för körkänsla. | |
| RickardE, går du på stora 3.0TDI, dvs 313 eller 320hk så får du den fina 8-stegade tiptronic lådan istället för s-tronic som sitter i övriga. Då är du hemma ;) | |
| Klart att BMW kan krämma ur mer ur turbosexan om de vill men varför? | |
| A7:an är riktigt trevlig på precis de plan du nämner. Men speciellt rolig är den inte. Fantastisk på att käka upp milen, gott om plats fram och bak, oväntat mycket utrymme i bagaget. Otroligt tyst, svårt att veta om motorn öht är igång eller inte på tomgång. Men speciellt sugen på mer inspirerad körning är den inte. Inte ens i RS-skrud. | |
|
Mail för att en fbo 1M går så här mot en Cupra? |
|
| Cuppra mot 1M. Ja? Finns massa bonntrimmat som slår lambos. Så? | |
|
Groggy, var snarare en kommentar till Coldhex till att bmw bör kräma ur mer ur sin sexa. Sen vet jag inte om bonntrim, det är i min värld en Volvo 740 med t-kors. I videon ovan är bmw 1M trimmad till ca 400hk på hjulen och Cupran försiktigt påställd och ca 320Hk på hjulen. |
|
| 60 hk diff vid höga hastigheter borde synas tydligt. Ngt är skumt. | |
Verdi |
400 hk tappar aldrig mot en bil med 320 om inte den bilen är väldigt mycket lättare. |
| 1 M måste fått värmeslag eller något annat som degraderat prestanda. Men cupran går något grymt måste jag säga. Och så fick man lära sig en ny förkortning (FBO) :) | |
|
Verdi, "400 hk tappar aldrig mot en bil med 320 om inte den bilen är väldigt mycket lättare." - eller att i höga hastigheter är det aerodynamik och rullmotstånd dom är bromsarna. Massan är (egentligen) mest relevant i accelerationsförlopp, precis som AWD. -> Alltså borde 1M dragit rejält i höga hastigheter, om diffen är 60 hk. Cd kan inte vara så stor skillnad på. OM inte hk är ur motorn, och 1M har mycket högre förluster i knutar och växellåda... Nåja, ingen av dem blir aktuell som tjänstebil ändå :-) |
|
|
Antingen går en 1M med cobb och lite små pill lagom bra eller så går en CUPRA med JB och Downpipe jäkligt bra ;) Kördes även mot en M5 E39, det kändes som att köra mot en 528 i jämförelse. Helt hopplöst bakom. Där har vi dock vikten. Groggy, har du funderat något på en 440GC? Bör väl gå att klämma in i din budget? |
|
|
440, i eller d, vinner med ögat och prestandan! Så jäkklarsch fin! |
|
Verdi |
Finns ingen 440d väl? |
Verdi |
Skumt. Går inte att bygga 4GC på bmw.se nu. Inte 5-serien heller förutom GT. |
| Helst dock en Alpina D4 GC :-D'''''' | |
|
Älfa-Romëo Giulia kan nu konfigureras på italienska; Länk Jag tog en plutt-diesel (förmodligen väldigt chip-bar), landade på 45k €. Jämförbar med en 318d med metallic, fälgar, och alla "paket" (ingen "line"). Skulle vara kul att äga. QV landar på 490 kkr (510 hk) startpris - oklart vad som är standard. |
|
Verdi |
Går att bygga en QV också: Länk Nästan allt verkar vara standard. Men den kostar 79 tusen euro i grundpris. Det är ca 732 000:- vid dagens växelkurs. Den blir aningen billigare än en M3:a på grund av att den verkar bättre utrustad som standard. Samtidigt så är det antagligen sämre andrahandsvärde. |
| Man har även bollar av stål om man vågar sig på en QV i dagsläget, även det måste tas med i beräkningen. | |
|
Med tanke på supporten som Alfa verkar ha i Sverige och hur återförsäljarledet ser ut så skulle den behöva vara 100 000 billiga i grundpris och med en rejäl rabatt för att det skulle vara intressant. Försökte köpa en 4C för något år sedan och kan väl inte direkt säga att jag fick något större förtroende för Alfa Romeo i Sverige. Men kul att de är på gång. Kanske kan det bli något om 5-10 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.