AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.832

Tjänstebil: Rolig, körglad, men också praktisk

Sida 1 av 7
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Bilälskare!

Då har jag haft A45 i ett år, och det är dags att tänka på refrängen. Tjänstebilsavtalet är på två år, och efter en liten service på AMG Centre (4128:- för första servicen) pratade jag med med säljaren.

"Vad är det för leveranstid på roliga bilar?"
"-Räkna med 6 månader på något med AMG på"

Alltså har jag 6 månader på mig. Eller 5 om man reser bort på semestern.

Hög tid att allvarligt fundera! Härligt I-landsproblem.

Jag kan alltså välja tjänstebil fritt. Har tre barn (sista kom efter valet av A45...), så om de flesta går in är det ett plus.

-Vilken bil är roligast men ändå lite halvpraktisk och under 8000:- (typ) i förmånsvärde? (ja, det finns ju normalt sett en finansiell aspekt på det mesta)

-Giulia?
-C43 AMG kombi?
-CLA 45 AMG Skjutande Bräkande
-M140i
-335d 340d?
-Macan!?!?!?
-RS3
-S4?
-Golf R
-OPC-variant?
-Pytte-Abarth?

MERA? KOM MED FÖRSLAG OCH MOTIVERING!

+Jag har ju bara 5 månader på mig!
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Det var verkligen ett i-landsproblem av rang :) Underbara bilar du väljer mellan. Han ni flera bilar eller är det tänkt att denna bil ska täcka alla behov?

Flertalet av de bilar du nämner har jag tyvärr inte kört själv men då du har 3 barn så skulle troligen Macan, S4 Avant eller C63 AMG kombi ligga bäst till i mina ögon.

M2 är annars en bil jag klart skulle lägga till på den listan.

"så om de flesta går in är det ett plus". Hahaha.. Så om inte alla får plats så lämnar du någon hemma då?

EB
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
"Man kan ju ha en gammal V70-häck från 2010 också på stand-by." -Den kommenaren gillade bilsäljaren...

Faktum är att det är bara sällan alla skall in i bilen, så teoretiskt funkar en coupe. Mtten bak kan man väl ha en barnstol även i M2?

Helst vill man ju bara ha en bil, det är ju enklare. Men varför köpa bil efter maximum need när det är minimum need som är rolit och det finns bra hyrbilsavtal? Många pappor man känner kan man ju lätt byta bil med en vecka eller veckoslut,så får man låna en sunkig V70 eller töntig Passat gratis den där veckan som man ska iväg... Man måste tänka positivt och kreativt!

Macan har jag inte provat. Att-göra-listan.

C63 AMG tror jag faktiskt blir fr mycket både pengar och HK. Så C43 AMG är nog bra. Kombi eller inte...

CLA 45 Shouting Brakes ligger idag bra till.

Alfa-Romeo Giulia finns det ju ingen info om...

Inga andra förslag?
sg
77
sg
340i xDrive -16
Jag har tre barn och körde M135ix i tre år. Funkade kanon till allt utom skidsemester men det går att lösa som du själv säger. M2/2-serien har väl bara två bälten bak?
Verdi
Oj. Har du redan haft den så länge?

8000:- i förmånsvärde = 581 000:- i bruttopris.

10 000:- i förmånsvärde = 698 100:- i bruttopris.

C43 kombi har ett grundpris på 602 tusen. Blir nog svårt att få in den under 10 tusen i förmånsvärde. C400 kombi börjar på 526 tusen. Det kanske blir lättare? 333 istället för 367 hästar...

Vad vill du ha annars från bilen? Diesel eller bensin? RWD eller AWD? Utseende eller funktion?

Jag har ju slagit till på en 435d Gran Coupe. Blev faktiskt lite förvånad över hur stort bagage den har. Är nästan som en kombi med halvkombiöppningen bak.

Kanske en 440i Gran Coupe med grundpris under 500 tkr? Visserligen "bara" 326 hk men man kan inte få allt. :)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Ja, men det finns ju ISOFIX-fästen bak så att man kan fixa dit en barnstol med någon typ av infästning...

Baksäte M2: Länk

Prismässigt är ju M2 tilltalande; min spec landade på 550.000:-

Finns det hjärterum... Finns det plats för en V8.

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Verdi; "ryktet" säger att prejudikat är vad man betalar för bilen, "verkligt pris" eller "marknadspris" blir vägledande. Dvs inte "listpris" som idag. Det låter fin-fint! Kan någon annan vägleda?

Idag har jag "listpris" 555 tuss, med 7650 kr i fmv. Priset blev 490 tuss.

Diesel eller 98? Spelar ingen roll. Det ska vara roligt!
Verdi
En M140i borde ju vara gjuten annars. 340 hk, rak sexa. Bakdörrar åt ungarna. Enda minuset är att den är ful som stryk. :-) Men det är, förlåt, även A-klassen så. ;-)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
A-klassen har ju iaf vissa vinklarsom är dödsläckra. Den störstamissen är ju profilen... Men CLA råder bot på detta - men har kasst bagage...

Shouting Fårbräk CLA 45 AMG är snygg. Men jag har ju redan "haft en"...
Verdi
groggy,
Ändrade regler på riktigt eller nåt som en bilhandlare tutat i dig? :-)

Det går nämligen utmärkt att betala för lågt förmånsvärde. Du åker inte dit förrän skatteverket börjar kolla dig. Vilket kanske aldrig händer. Så det är väl bara att ta en kalkylerad risk om du känner för det...

ps. Vore fantastiskt om det blev verkligt pris. Då kan man börja ha 2-3 år gamla riktigt fina bilar på firman.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Från skatteverket:

"Värdet av bilförmån beräknas enligt en schablon där samtliga kostnader ingår, utom kostnaden för drivmedel.

För att kunna beräkna förmånsvärdet behöver du känna till nybilspriset för bilmodellen. Nybilspriset framgår av Skatteverkets föreskrifter. Till nybilspriset ska du lägga inköpspriset för extrautrustning.

Förmånsvärdet beräknas som summan av tre delar.

•Den första delen är 31,7 procent av prisbasbeloppet.
•Den andra delen är ett ränterelaterat belopp som multipliceras med nybilspriset för bilmodellen
•Den tredje delen är ett prisrelaterat belopp och beräknas till 9 procent av nybilpriset. Om nybilspriset är högre än 7,5 prisbasbelopp görs ett tillägg till det prisrelaterade beloppet. Tillägget är 20 procent av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp.
"

Länk

Jag tolkar detta som att nybilspriset inte är LISTPRIS. Utan nybilspris är vad det kostar att hämta ut en NY bil.

Månne ordalydelsen uppdaterad sedan ett tag?

Verdi
Varför anstränger sig då biltillverkare för att registrera olika specialvarianter hos skatteverket? Varför har BMW skapat ett speciellt utrustningspaket som de kallar Innovation Edition? Jo, det är för att få ner förmånsvärdet.

Grejen är att förmånsvärdet ska motsvara det pris som vilken som helst kan köpa en likadan bil för. Rabattprocenten är ju ofta förhandlad och gäller inte alla.

Jag önskar att du hade rätt, men jag är faktiskt tveksam.
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Verdi, du vet att design är en smaksak? Du har en tendens att säga att bilar är fula som om det vore ett faktum ;)
Personligen tycker jag att A45 är en av de snyggare bilarna i klassen.

groggyfroggy, finns det alltså en modell som heter C43 (trodde du skrev fel)? Eller kan det vara C 450 AMG du menar.

När det gäller förmånsvärdet är jag också tveksam och tror nog att det är som Verdi skriver.
Verdi
Ja det är klart. Goes without saying. Vad vill du ha sagt med det? Folk säger väldigt mycket subjektiva saker på det här forumet utan att lägga till "jag tycker" i tid och otid.

Känner du dig kränkt för att jag inte gillar Q7:ans utseende eller? ;-)

M2 vs A45 vs RS3: Länk

Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
2017 Mercedes-AMG C43 Coupe: The Bridge Between C300 and C63
The pretty C-class coupe becomes a bit meaner.

Länk

Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Verdi - BMWs specialare har ju kritiserats av skattevärket.

Kanske alla har gått med på att det som gäller är "faktiskt pris kunden betalar".

Fast det är ju inte bekräftat, men inte heller direkt dementerat av mitt citat ovan från rsv.se

Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Haha, nej. Det är det många inte gillar Q7 så jag lägger ingen vikt alls i din åsikt (gällande utseende). Jag gillar den och det är huvudsaken ;) Bara för att många säger en sak gör det inte rätt. Givetvis är allas åsikt av samma vikt, men det som är fel för en kanske är helt rätt för en annan. Just sayin...

En bra jämförelse mellan M2, A45 och RS3. Jag hade gått på RS3 först av dessa följt av A45 och M2, åtminstone om jag bara haft en bil. Hade jag haft fler bilar hade ordningen varit den precis omvända.

Jag har helt missat C43. Låter som en klart trevlig maskin.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Under alla år som jag ägt olika BMW bilar är det sällan någon som kommenterar utseendet. 1-serien har fått mycket kritik men här kommer det märkliga. Min fru säger att min M135:a är citat "äckligt snygg!" Samt en av ungarnas kompisars mamma utropade nyligen "snygg bil". Så det där med utseendet är verkligen subjektivt. Eventuellt är ettan lite feminin kanske. Själv har jag dubbla känslor. I vissa vinklar gillar jag den men det primära syftet var motor och körglädje. Jag höll på att gå på utseendet inform av en 428i vilket var tur jag skippade. Det slutar alltid med eviga bilbyten innan jag sitter med den raka sexan.
Går det att få en ny M2 på 5 månader? Är det inte typ 1,5 års kötid?

Jag säger Macan S! Den finns som företagseebjudande för ca 6000kr månad. Då ingår en helt OK utrustningsnivå. Macanen är ingen dum kombo av sportbil och familjebil i ett.
Verdi
Detta erbjudande? Länk

Verkar vara bara för dieseln och så är det "20% särskild leasingavgift".

Lär väl hamna på 800 tusen brutto. Vet inte vad de ger för rabatter på det här.

20% av 800 är ju iaf 160 tusen. Och 6000:-/mån är exklusive moms. Du får bara dra halva momsen så den verkliga kostnaden är 6000 * 1.125 = 6750:-/mån.

160 tusen + 6750:- * 36 = 403 000:-

Kan nästan garantera att andrahandsvärdet är bättre än ~50% på en Macan Diesel. Jag skulle säga MINST 60%. Kanske till och med 65%.

Lägg till ett förmånsvärde på 11-12 tusen så blir det inte direkt billigt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.