|
Sida 5 av 7
|
|
|---|---|
| Undrar vad förmånsvärdet är på en E30 ☺ | |
|
OK, hetaste listan: 1. M140i - praktisk och rolig. Snygg? 2. Alfa-Romeo Giulia - men hinner den lanseras? 3. C43 AMG Kombi - Men blir den inte för dyr, och jag har ju avverkat MB nu... 4. Bubblare: Golf/Polo GTI - väldigt förmånliga priser och rabatter, och jag har aldrig haft en Folka. |
|
|
@Groggy istället för Golf/Polo GTI, kika på Seat Cupra. Ligger på samma pris som en GTI, ställbart chassi är standard, liksom LED-strålkastare. Inte lika snygg inredning som en Golf dock. Maskinellt är det en PP Golf GTI med motor från Golf R, eller sleeper variantien på Golf GTI Clubsport då de delar motor, med undantagt att Cupran alltid levererar 290hk istället för Clubsport som har tillfällig overboost och annars ger 265hk. |
|
|
Audi A6 3,0 TDI competition, det är ju en bil med ett satans tryck, som inte syns vad det är.. Eller en Vanlig 3,0 TDI med ställbart chassi och ett chip så har du närmare 300 hk.. Med en förbrukning som är vettig.. |
|
Verdi |
RikardE, Jo, men en diesel blir aldrig så underhållande som en ordentlig bensin-spis. Ljudet och karaktären är väsensskilt. Tog en sväng med min 435d som det på papparet är ordentligt tryck i (0-100 på 4,8 sek) men jämfört med M2:an är den så tråkig att klockorna stannar. Tyvärr. Samtidigt så fixar jag inte riktigt att ha en M2. Triggas att köra liiiite för fort på ett sätt som inte är så bra i längden... :) |
| Från AMG till Seat....?? Nä kom igen nu - låt oss vara litet realistiska :) | |
| Nya A4 tdi? | |
|
Från A-klass - Seat, inte så stor skillnad faktiskt. Inredningen i en A-klass är inte precis jämförbar med en 1-serie.. Men absolut, en A45 AMG är betydligt roligare vad gäller motorljud etc. Prestandamässigt är de förvånansvärt lika (100-200 på 13 för AMG och 14 för Cupra) enligt flera tidningstester. |
|
Verdi |
Seat kombin är rätt snygg tycker jag. Man får otroligt mycket för pengarna. T ex. Länk 290hk, bra ljudsystem med subwoofer, LED-ljus, navi, adaptiv farthållare och en del annat för endast 350 000:-. Visserligen bara fwd men den har väl en rätt avancerad diff? |
|
När man jämför siffror mellan exempelvis Merca A45 och Seat Cupra ST osv så känns helt plötsligt BMWs turbosexor i sina X35i-modeller hopplöst förlegade. Med två cylindrar till och 1000cc extra borde de klämma ur 150hk till utan att snåla. Och med det sagt även höja ribban på M-maskinerna. Med en vass växellåda så märker du aldrig av eventuellt turbolagg ändå, så det är ju bara att ladda på! |
|
Verdi |
Ja vill du hellre ha en stressad fyra än en harmonisk sexa så varsågod... |
| Nu talade jag ju om siffror och inte om vad jag vill ha eller om vilken gångkultur en maskin har. Oavsett så kan man inte förneka att sett till litereffekt så ligger inte direkt BMW i toppen. Att de höjt krämen från 306hk till 326hk i senaste utgåvan är en klen tröst när man ändå kommer sist i racet. | |
Verdi |
Att de krämar ur så mycket effekt ur sina fyror beror väl mest på att de inte får plats med en större motor under huven. Det är alltså en nödlösning. :) |
| Jag tror snarare det är 1. Utsläppskrav och 2. Ekonomi som ligger bakom fyran i ex A45.. Kan de få dit e turbomatad fyra kan de nog klämma ner en sexa också. | |
Verdi |
Fortfarande en nödlösning. :) |
| A45 med V8. Allt annat nödlösning. | |
Verdi |
Vad är det för fel på W16? ;-) |
| Svårkyld med fyra turbos.. | |
|
Någon som levt med en A7? Jag låg och surfade lite igår och fick ett start habegär efter en sån.. Komfortstolar och nav, sen behöver man inte så mycket mer - Audis växellådor suger, likaså deras sportstolar, men motorerna är fantastiska, så en A7 3,0tdi med komfortstol borde vara perfekt som vardags droska. |
|
| Machhbechh: Personligen så skiter jag blankt i racet, det är känslan som räknas... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.