AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
18.829

Tjänstebil: Rolig, körglad, men också praktisk

Sida 2 av 7
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Specade en Maccaron S traktormotor igår, 770 kkr. Det är lite högt... Men får man 20% rabatt, så...

Men som sagt, andrahandsvärdet lär ju vara ypperligt!

Kanske hemligt, men vi har nu 15% på MB - så det gör ju verkligen skillnad på slutpris - och därför "verkligt pris" är så betydelsefullt kontra listpris.
Verdi
Nej nej. 20% rabatt vet jag inte. Men du måste betala in 20% av bilens pris det första du gör. "Särskild leasingavgift". Innan det blir 6000:- + moms i månaden.

Att du har bra rabatter eller inte ska inte spela nån roll för förmånsvärdet eftersom det som skatteverket haft invändningar mot är att BMW och andra haft särskilda varianter som bara finns för företagsleasing. Förmånen beräknas mot priset som vem som helst kan köpa bilen för. Har man då en specialdeal med bra rabatt så är det en förmån i sig eftersom det inte är tillgängligt för alla.

Och som sagt, det står dig fritt att försöka komma undan med ett lägre förmånsvärde om du vill. Men åker du dit så får du betala straffskatt. Man kan inte skylla på att man inte visste. Sånt är förbehållet privatpersoner.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
M135i: 450 kkr
GTI Clubsport: 350 kkr
Astra OPC: 400 kkr
C43 AMG: 750 kkr
Macaron: 770 kkr
435d GC: 600 kkr

GTI sticker ju ut lite. Måste provköra. Har inte haft VW eller Opel innan :-)

Verdi: Hade du läst vad jag skrev, så _kanske_ det är ny praxis på gång. Alltså att det är priset bilen köps för som rapporteras. Men det är inte bekräftat ännu. Jag skall hålla ögonen öppna.

Verdi 2: 20% betalar inte företagsleasing. De betalar 100%, det borde du veta.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Golf R är mycket mer prisvärd än GTI Clubsport.

MVH Christofer
Am
730
Amli
BMW X5 xDrive50e -25
Håller med crille82. Se till att även prova Golf R. Den finns dessutom även som kombi som är perfekt för stora familjen.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
R variant är utmärkt förutom att den inte kan utrustas med dragkrok...

/Jonas
Verdi
groggyfroggy,

Detta? Länk

Läs det "finstilta":
Pris: 5 995 kr/månad exkl. moms*
*Porsche Leasing 36 mån 6 000 mil, 20% särskild leasingavgift, garanterat restvärde, rörlig ränta baserad på VWFS basränta (mars 2015). Övermil och onormalt slitage debiteras utöver leasingavgiften. Uppläggnings- och administrationsavgift tillkommer. Vi reserverar oss för eventuella ändringar och avvikelser.

Det som benämns "20% särskild leasingavgift" är väl en första förhöjd avgift som motsvarar 20% av bilens nettopris?
Verdi
ps. Har du kollat på Mercedes C400 som jag tipsade om? 333 hk och bra mycket billigare än C43 AMG. Dock måste man väl betala extra för AMG-line och annat som ingår i C43... Men det skiljer bara 34 hk och det är väl "samma" motor?

Säkert oslagbar ekonomi på Golf GTI Clubsport men "bara" 240 hk och 6,1 sek till 100. Det är oerhört mycket slöare än din A45. Då tror jag mer på Golf R. Om du nu klarar av att byta stjärnan i ratten mot VW-märket. ;)

Och ja, jag läser vad du skriver. Men var svårt att veta om du tolkade _dagens_ texter från Skatteverket på det sättet eller om det verkligen kommer en officiell ändring.
Jag testade en Macan S i höstas när erbjudandet kom, fin bil men för liten för en familj. Man sitter sämre bak än i en F31 (olika bilar men min referens) och jag kom inte överens med bagageutrymmet (hade vagnbehov på den tiden)

Dock ska det tilläggas att jag vill ha en varje gång jag kört den, när det har gått en liten tid så kommer förnuftet tillbaka.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
"För liten för en familj" - knappast. Kanske med 5 pers över 185 cm, annars inte.

5 pers i en A45 är hel-lugnt. När det är jag, 172 cm, fru 152 cm, dotter 105 cm, son 90 cm, dotter 60 cm.

:)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
groggy, jag gillar hur du tänker. Vi är också fem men klarar oss rätt bra med småbilar. Jag är dock 190cm och glinen 175-140-120. Kör på M2 eller RS3 om de är femsits! Eller våga och kör på Alfan! *braaaap*
Verdi
När man inte längre behöver barnvagnar och/eller bakåtvända stolar så klarar man sig med nästan vad som helst förutom på semestern. Då kan man hyra en större bil.

Eller så har man flera bilar. Visst är det dyrt men friheten blir så mycket större när man alltid förfogar över en egen bil. Sen bor vi lite avigt till numera (15 km utanför stan) och jag har aldrig gillat bussar.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
A45 klarar både bakvänt och tvillingvagn. Ni måste inte köpa en j__a Emmaboda...

Golf R: 450 kkr.
Golf R Variant: +50 lök

Anser nog att M140i ligger bra till just nu.

Men Alfa-Romeo Giulia måste ju provköras så fort man kan... Frågan är bara när. Finns ju ingen info om något. Alfa har problem?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Största problemet, som jag märkt efter en hel drös med Alfor, är inte Alfa. Det är bristen på Alfa-åf/verkstäder och en oengagerad GA. Skulle gissa att två års ägande är rätt riskfritt med en ny Alfa.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Imponerande Groggy! Tyckte F80 M3 med bakåtvänt med två barn + fru var ganska maxat. Funkade även på semestern. Överlag är vi svenskar bra på att köpa bil utifrån ett slags "worst case scenario". Jaha, men om vi alla ska åka till IKEA / FJÄLLEN / SPANIEN så måste ALLT få plats. De flesta sitter ju och åker själva i sina bilar och hela familjen någonstans med mycket packning någon gång om året. Det vore billigare att köpa en mindre bil och vid dessa tillfällen plocka ut en hyrbil.

Audi S3 Sportback (avant) kan vara ett alternativ om RS3:an sticker iväg i pris.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
S3 Sedan (fr att den är snyggast): 500 kkr
RS3 Sportback: 610 kkr

Acey: eller som jag skrev ovan: LÅNA! Det finns många VW Scharam i Bekantskapskretsen...
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Det har väl med säkerheten att göra också. Tyngre bil är säkrare. Ska till danmark snart och då väljer jag nog att ta Volvon med familjen även om M135:an faktiskt är mycket mer komfortabel.
Verdi
När jag hade F31:an kvar så åkte vi ändå alltid XC70 när vi skulle nånstans allihopa trots att allt lätt fick plats i 330:n också.

Varför? För att den var mer bekväm helt enkelt. Framförallt tystare och mindre spårkänslig. Man kommer fram betydligt fräschare efter en långkörning.

F31:an var ju betydligt snabbare och roligare. Men sitter man och puttrar på farthållaren längs större vägar så kvittar det faktiskt.
En Macan funkar säkert för flera familjer, men som sagts tidigare, med bakåtvända stolar så lär den bli trång. Jag gjorde Christer Glenning-testet, dvs satte mig bakom förarstolen som var inställd efter mig själv, det var inget vidare (jag är 184). Tveksamt om det ens hade gått att få dit en ordentlig bakåtvänd barnstol bakom förarstolen under de förutsättningarna.

Sen om man inte har behov av en bakåtvänd stol så är det en helt annan sak. Vilken stol använder du groggyfroggy?
Verdi: Det handlar ju även om att komma fram i stil :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.