AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.756

Vilken bil passar in?

Sida 1 av 2
Nu står man och funderar på vilken bil som ska köpas.

Jag sålde min bil idag och är egentligen ute efter en lite billigare bil men som också är

Pålitlig för resor Gbg-Sthlm
Komfort
Minst 140hk
Rymlig för en familj
Modell som inte har kända fel på Ac ,dvs pålitlig generellt.
Ingen kombi , men gärna stort bagage

Prisklass max 25 000

Har tittat på Saab 9-5 årsmodell 2004-- sägs att man får mkt bil för pengarna.
Har ni tips får ni gärna ösa på med förslag.
em
906
em3
M3 cab -03
SAAB!!! Pålitlig?? Ja, inte om du frågar mig, annat är att den är pålitlig vad gäller mycket strul, och dyra dito!!!!! Men om du går på det, lycka till!!!

"Pålitlig AC", finns nog knappast i någon gammal kärra, leta efter ett ex där dom bytt det mesta nyligen, då kan det funka, annars random.

Eftersom du frågar på BMW och "allmänt om trafik", kanske det inte blir så många fler svar än så här......du verkar ju inte direkt vara intresserad av BMW, så.....hur tror du att du ska få medhåll/stöd om köp av en SAAB?????

Jag skulle sagt en väl-servad, gärna gubbkörd Volvo S70 modell 98-00, den får du riktigt mycket, och billig bil för pengarna. Dessutom har dom ingen rost på sig, titta på motsvarande SAAB eller BMW, och jämför......en sådan kan ha gått 25', utan att knappt upplevas som begagnad, och du kan lyfta den för en 10-15 tusen, vi pratar nu bara de riktigt välskötta exen ( andra lägre, såklart..)

Lycka till

em3

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
BMW e39.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det finns inga pålitliga bilar i den prisklassen.....gäller att ha turen med sig. Du pratar om en minst 10år gammal bil med minst 20' mil på mätaren. Det finns en anledning varför du aldrig kan få nån garanti från bilhandlare för en sån bil.
Personligen skulle jag välja en Audi A6 eller A4
Misshandlade min Volvo S60 i 17000 mil (uppe i 27000 när jag sålde) över 10 år utan att serva den speciellt mycket. Gick som en klocka. Vad jag förstått så är det en modell som förutom att slitdelar i hjulhusen (lager, länkarmar etc) behöver bytas då och då så bara rullar de på. Kanske var det min körstil som orsakade slitage på de delarna, men det handlade ändå om var 7-10k mil eller så.

Tyvärr så är jag lite osäker på hur den funkar för familj, jag körde den själv. Framsätena är trevliga, bagaget större än man tror om än lite svårlastat. Baksätet är väl kanske inte helt optimalt för vuxna.

Däremot borde utbudet i din prisklass vara rätt stort. Att hitta ett vettigt exemplar bör inte vara för svårt.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Skulle nog vilja hävda att Saab 9-5 är det mest prisvärda alternativet i den prisklassen.
Elfving1

Från vilket år tycker du man ska titta på?
Några motorer att passa sig för?

Såg en 2005 Aero för 33k med 13000mil på mätaren, kanske går att få ner till under 30. Eller är det Aero för stort att sikta sig in på?
Accord, 9-3/9-5 el S60.
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Välj en biopower för lägre skatt och en -04 eller nyare så slipper du problem med oilsludge.
Är väldigt nöjd med min med tanke på pengarna jag gav, men ska troligtvis byta ut den mot något roligare nästa år.
Om du klarar dig utan statusen så skulle jag utan tvekan gått på en japanare framför en 10 år gammal Audi eller Saab, om driftsäkerhet är det viktigaste.

Avensis, Accord eller Mazda 6 kanske?
el
81
elfving1
Seat Leon ST Cupra -15
Verdi: Det är en avvägning mellan driftsäkerhet och komfort...
Tack för utförliga svar. Har även kikat på Mazda 6 men backat lite pga dom verkar vara så billiga. Är dom pålitliga? Varför är dom så lågt prissatta?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För att de rostar hejdlöst

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ekvationen billig+driftsäker+rymlig+"motorstark"+komfortabel är inte helt enkel att lösa!

Driftsäkra bilar i den prisklassen är inte lätta att hitta - man får nog vara beredd på att ha ett reparationskonto på typ 10k Kr och vara beredd att skruva själv...

Ett alternativ kan kanske vara Citroen C5.
Möjligen att den faller på dyra kamremsbyten och halvskakig kvalitet (verkar som det är lite lotteri - vissa exemplar strular för jämnan och andra går problemfritt år efter år).

En Alfa är ett alternativ för en "gambler"! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ang alfa så kan det gå såhär! :) Hehe läs hela :) Länk
Transocean
Saab 9000 från sista årsmodellen.
VW Passat 3B, BMW E34, BMW E39, Saab 9000, Audi 100/A6 C4, Audi A6 C5, Audi A4 B5, Saab 9-5, Volvo S70, Volvo S80 hade jag siktat in mig på.

Stephan
Visa användare
635
WGG
325i Touring (e91)
Jaguar F-type R
Skoda Superb.

Skoda Superb är nog inte helt fel..Rymliga är dom iallafall.
Vill återigen tacka för era tips och synpunkter.

Jag förstår att mina kriterier kanske inte går hand i hand på den prisklassen men att man klaffar en till tre punkter av dom. Den svåra biten är givetvis utbudet av bilar i området man bor i. De bilar man tycker är intressant befinner sig inte i närheten och man vill helst inte åka alltför långt när det är en bil i den prisklassen. De bilar jag tittar mest på nu är

Saab 9-5 biopower
Mazda 6 2005-
Mercedes C-klass
Bmw 3-serie
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
3-serie och C-klass (sedan) kvalar knappast som rymligt till en familj och stort bagage.

MVH Christofer
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.